Farvel til tolv sylindre
Farvel til tolv sylindre
Farvel til tolv sylindre

Farvel til tolv sylindre

Aston Martin sier adjø til V12 Vantage på best mulig vis.

«All good things must come to an end”, er et engelsk ordtak, og for det engelske merket Aston Martin gjelder dette i høyeste grad akkurat nå. For Aston Martin V12 Vantage er historie, og for å feire det lager man 333 eksemplarer av den aller siste Vantage som får 12 sylindre.

Vantage er et navn som har vært mye brukt i Aston Martin-historien, men dukket opp som en helt ny egen modell i form av et konsept man viste i 2003, fulgt av produksjonsbilen V8 Vantage som ble vist i Geneve 2005 og som gikk i produksjon som 2006-modell. Året etter viste man konseptet Vantage RS med V12, og i 2009 kom produksjonsversjonen V12 Vantage med konsernets mektige 6-liters V12.

Deretter fulgte en mengde V12 Vantage varianter: 2011 V12 Zagato løpsversjon, fulgt av gateversjonen V12 Zagato i 2012 (dobbelt så dyr som en vanlig V12 Vantage). Deretter kom V12 Vantage Roadster og V12 Vantage GT3 i 2012, CC 100 i 2013, V12 Vantage S i 2013, Vantage GT12 i 2015, V12 Vantage AMR i 2017, før det i 2017 kom en helt ny Vantage, med 4-liters AMG V8. Den første V12 versjonen av denne generasjonen Vantage kom i form av Vantage V600 i 2018, og nå altså V12 Vantage i 2022.

 

Ifølge Aston Martin vil dette være siste gangen man installerer 5,2-liters twin-turbo V12-motoren (kjent fra DBS, DB11 og den Vantage-baserte V12 Speedster) i Vantage, og med 700 hk og 753 Nm i dreiemoment er det den kraftigste Vantage konsernet noensinne har tilbudt sine kunder. Toppfarten er oppgitt til 320 km/t, og 0-96 km/t går unna på 3,4 sekunder.

Mye jobb er gjort for å spare vekt med frontfanger, panser, forskjermer og mye annet i karbon, samt kompositt-bakfanger og bagasjeromslokk, pluss lettvekts-batteri og sentermontert twin-exit eksosanlegg. Det er for øvrig laget av 1 mm lettvekts rustfritt stål, og er totalt 7,2 kg lettere enn eksosanlegget på vanlig Vantage.

Girkassen er ZF 8-trinns automat med limited-slip diff, og et nytt adaptivt demperoppsett med mye stivere fjærer (50 prosent stivere enn vanlig Vantage foran, og 40 prosent stivere bak) er også på plass. Styringen er kalibrert for skarpere respons, og karbonkjeramiske bremser er standard. Michelin Pilot 4S dekk er standard (275/35 R21 foran og 315/30 R21 bak) på 21-toms felger, mens karosseriet er breddet 40 mm for å få et wide track chassis optimalisert for høyere svinghastigheter. Her får man også en dramatisk aeropakke, med en frontfanger med en stor front splitter som går hele veien foran, mens man bak finner en bakfanger med integrert diffuser og et sentermontert twin-eksosanlegg. For ikke å glemme en gedigen vinge bak, som gir 204 kg marktrykk når man oppnår toppfart. De som synes vingen blir litt for voldsom, kan stryke den fra bestillingen.

Grillen foran er 25 prosent større enn tidligere for å gi mer kjøling, og innvendig er også fokuset lagt på det sportslige med karbonseter (som sparer 7,3 kg) og mye alcantara, selv om Aston Martin understreker at kunden selv egentlig kan velge så å si alt innvendig etter eget ønske hvis man kontakter konsernets interne Q Division, som tar seg av spesialønskene. Det samme gjelder utvendig fargevalg, med alt fra fargen på bremsekaliperne og fargen på felgene, til valget av lakk for å vise fram karbonpanelene best mulig.  

Alle produksjonsbilene er allerede bortbestilt, og de første bilene vil bli levert til sine nye eiere i andre kvartal i år.