Skogens konge
Sveinung vokste opp på en gård hvor det å tjuvlåne kjøretøyene for å øve litt var relativt dagligdags. Han ble fort hekta på alt som hadde med motor å gjøre og da han fikk sertifikatet begynte han med bilcross i en bil han selv hadde bygd. Denne viste seg å være lite driftssikker og kom til å koste mye penger for å ordne. I bilcrossverden er det ikke nødvendigvis noe sjakktrekk, da andre utøvere kan kjøpe bilen din for en sum langt lavere enn det det koster deg å bygge den.
- Det tok noen år før jeg tok opp racing igjen, det var vel først i 1993. Da begynte jeg med rallycross og bakkeløp. Jeg hadde ikke nødvendigvis noe topp utstyr, men jeg hang med de værste gutta og forsto fort at jeg hadde et visst talent. I år 2000 heiv jeg meg med i Rally Nasjonal i en Volvo 240, før jeg året etter kjøpte den gamle bilen til Petter Solberg. Den godt kjente Toyota Celica ST205 som han kjørte med kanne på taket full av servoolje på. Den bilen var noe helt annet enn jeg tidligere hadde kjørt altså, forklarer Sveinung.
Rally, eller motorsport generelt, er kostbare greier og etter 10 år med kjøring gikk Sveinung over på asfaltracing og kjøpte derfor en helt ny Porsche GT3-Cup bil. Med den stilte han i GT1-klassen og ble norgesmester på aller første forsøk. Året etter kjørte han noen løp både i Norge, Sverige og Danmark, mens kronen på verket var Nürburgring. Der gikk et VM-løp i klassen Carrera World Cup av stabelen og Sveinung kvalifiserte inn som nummer 3 på tørt føre. Under løpet åpnet slusene seg og regnet dalte ned. Ferdigheten fra rally kom godt med for å kontrollere bilen på det glatte føret og det endte med at Sveinung kom på andreplass.
- 4-5 av de beste i klassen var fabrikkførere som kjørte Porsche Supercup, så det var et fryktelig høyt nivå. Det kan jo nevnes at Chris Harris kjørte det samme løpet som meg og endte som nummer 3, bak meg, ler Sveinung.