Fikk 25.000 bestillinger på 55 sekunder – nettsiden krasjet
Mahindraen sett i sideprofil.
Fikk 25.000 bestillinger på 55 sekunder – nettsiden krasjet

Fikk 25.000 bestillinger på 55 sekunder – nettsiden krasjet

En voldsom kjøpefeber for «the big daddy of SUV’s» idet nedtellingen stoppet.

“The big daddy of SUV’s”. Slik omtaler indiske Mahindra sin nye Scorpio-N, som skal erstatte den aldrende Scorpio (som har vært i produksjon siden 2002) med mer moderne designgrep og litt mer hi-tech ombord. Modellen ble kunngjort i mai, og det ble da opplyst at de første 25.000 bilene ville bli priset mellom ₹11.99 lakh til ₹19.49 lakh, eller sånn cirka 145.000 til 240.000 kroner, avhengig av variant.

Men det var en tilleggsopplysning som fikk mange potensielle kunder til å våkne litt ekstra. For etter den første serien med 25.000 biler, opplyste Mahindra at prisen kom til å stige. Dette skapte så en ekstra kjøpefeber blant folk, som med egne øyne kunne følge nedtellingen på den offisielle hjemmesiden, som viste hvor lang tid det var igjen før man kunne legge inn en bestilling.  

Mahindra & Mahindra Limited (som selskapet heter) er et gigantisk selskap i India, og etter å ha montert ulike utenlandske modeller i årtier, ble Scorpio deres første egenproduserte bil da den kom, og har siden blitt eksportert til flere markeder, og bygges også i fabrikker i Egypt og Uruguay. Den er kjent for sin solide kontruksjon (old school med kraftig ramme), noe som kommer godt med i en nasjon hvor veidekket ikke alltid er det beste.

Den 30.juli var nedtellingen over for den nye Scorpio-N, og folk kjente sin besøkelsestid for å si det sånn. I løpet av 55 sekunder ble alle de første 25.000 bilene solgt, og pågangen på nettsiden ble så stor at den krasjet. Dette førte så til at misfornøyde folk som var iferd med å fullføre sin bestilling idet siden gikk i svart, tok til sosiale medier for å klage sin nød over at nettsiden hadde krasjet før de fikk lagt inn sitt depositum.

Mahindra gikk raskt ut med en beklagelse for den tekniske feilen, og har forsikret alle om at online-systemet har et tidssystem som viser når hver bruker trykket på betalingsknappen. Således er det enkelt å identifisere de første 25.000 kundene, som vil få bilen for den oppgitte prisen. De vil bli kontaktet av Mahindra, og få sjansen til å se over sitt foretrukne motor og utstyrsvalg fram til 15.august.

Pågangen har vært enorm for bilen, og det rant på med mer enn 100.000 bestillinger i løpet av den første halvtimen Scorpio-N var i salg, og med et depositum på rundt 2200 kroner per bil, blir dette totalt rundt 220 millioner kroner på under 30 minutter! Levering av Scorpio-N vil starte 26.september, og innen desember satser Mahindra på å ha levert mer enn 20.000 biler.