Oldsmobile Jetfire og Chevrolet Corvair Spyder Turbo ble presentert omtrent samtidig. Jetfire ble lansert 20 april 1962 under New York Auto Show, og Corvair ble lansert noen uker før under Chicago Auto Show. GM var størst i verden, hadde penger, og det ble ikke spart på kruttet med å være innovativ og framtidsrettet. Konseptbiler og nye idéer kom på løpende bånd. Kundene ble eksponert for så mye nytt at de nærmest så for seg en framtid med private farkoster som kunne frakte dem til månen, der de kunne innta sine måltider i pilleform, mens de satt i sine nye glassboblelignende feriehus – Det aller meste dreide seg om The Jet Age i USA.
Mens Chevrolet Corvair hadde turbo som option, var Jetfire en egen modell i F-85 serien. Bilen ble kun levert som 2 dørs hardtop og var lett gjenkjennbar med en bred børstet aluminiumslist langs hele karosserisiden. Jetfire kunne leveres med 3-trinns Hydra-Matic eller en 4-trinns manuell – begge girvelgerne tøft, og uvanlig gulvplassert i en senterkonsoll. Konsollen inneholdt også en stor rund turbotrykksmåler med grønn merking for «economy», og rød merking for «power». En lampe indikerte dersom du var i ferd med å gå tom for Turbo-Rocket Fluid! Det sportslige preget Jetfire ønsket å gi, ble understreket av separate bucket seats kledd i symptomatisk GM-vinyl fra den tiden. En Jetfire kostet 3.045 dollar – 350 dollar mer enn en Cutlass coupé med ordinær V8.