Frankrikes mest berømte Ford Mustang
Hovedbilde Bilen som den stod i all sin prakt på standen til Artcurial på Retromobile.
Frankrikes mest berømte Ford Mustang

Frankrikes mest berømte Ford Mustang

Glem Steve McQueen og “Bullitt", i Frankrike er det "Le Marginal" og Jean-Paul Belmondo som gjelder når det handler om Ford Mustang.

For de fleste er nok filmhistoriens mest berømte og lettgjenkjennelige Ford Mustang synonymt med biljakten i filmen «Bullitt» (1968) med Steve McQueen. Men i Frankrike stiller det seg annerledes. For der er filmhistoriens mest berømte Mustang en helt annen bil. Nærmere bestemt den bøllete Mustangen du ser på disse bildene, og som også ble grisekjørt med på lerretet av en berømt actionstjerne.

Da snakker vi ikke om Steve McQueen, men Frankrikes superaction-stjerne på 70 og 80-tallet: Jean-Paul Belmondo. Belmondo var petrolhead av rang, og eide en rekke stilige sporstbiler og GT-biler, inkludert en Maserati Ghibli og en Ferrari BB. I filmen «Le Marginal» (1983) kjørte Belmondo en breddet 1967 Ford Mustang, i noe som ser ut til å være samme grønnfarge (Highland Green) som Mustangen McQueen kjørte med i «Bullitt». Det er da heller ikke tilfeldig.

McQueen døde i 1980, og Belmondo ble enig med regissør Jacques Deray om at de kunne lage en liten hyllest til McQueen med en heftig biljakt hvor helten kjører en Highland Green klassisk Mustang (skurkene kjører også her Mopar – i form av en Plymouth Volare). Imidlertid valgte man å gi den franske Mustangen en litt annerledes look, med voldsomme skjermer for å huse bredere dekk, store tåkelys i grillen og quarter-panel scoops som ble reversert og gjentatt på forskjermene. I tillegg fikk bilen et stort stykke plexiglass i taket (for å gi mer lys på Belmondo når man filmet innenfra), og man fjernet i samme slengen alt av merker og logoer, mens all krom ble lakkert over. 

Uttrykket skulle være bøllete og tøft, og i samme slengen fikk den originale 289-motoren litt ekstra pepper fra garasjen til Michel Mockriky, som hadde vært med å preparere V8-motoren i Rolls-Roycen som deltok i Paris-Dakar i 1981. Selve Mustangen ble solgt ny i Frankrike i fargen Dark Moss Green, og registrert der i desember 1966 (som kan være grunnen til at auksjonshuset Artcurial benevner den som en 1966-modell).

Til selve innspillingen bygde Jo Cote (stuntmann og mekaniker for Remy Julienne) to biler, en stuntbil som ble kjørt av Remy Julienne (av mange regnet som tidenes beste stuntsjåfør med utallige biljakter på film på samvittigheten), og en såkalt Hero Car for nærbilder og detaljbilder. Stuntbilen var visstnok trimmet til over 400 hk, og ble tilslutt ødelagt under innspillingen. Men den andre bilen overlevde, og ble værende hos Cote etter innspillingen. Der ble den stående i mange år, til en Belmondo-entusiast fikk snusen i den, og deretter fikk kjøpe den.

Se video av biljakten:

Han fikk den restaurert, og bilen stod på standen til Artcurial under Retromobile i Paris med en estimert salgspris på 200 til 400.000 Euro. Til tross for andre hjul, samt mindre tåkelys foran enn i filmen, så er det ikke akkurat vanskelig å gjenkjenne bilen som den legendariske «Le Marginal» Mustangen

For franskmenn er dette Mustangen over alle Mustanger, takket være Belmondos opptreden i den. Belmondo gjorde det meste av sine egne stunts og kjøring selv, og 78 minutter ut i den 100 minutter lange filmen får man den episke 4-minutters biljakten som var med å gjøre sitt til at filmen ble en stor suksess på kino. Som Matthieu Lamoure fra Artcurial sa det før auksjonen: "Le Marginal" is no cinematic masterpiece, but the Mustang and the car chase is a part of our collective memory, our cultural heritage". Imidlertid viste det seg at kjøperne ikke stod i kø til den prisen selger så for seg, så bilen endte opp som «Unsold» på auksjonen.