GE9ALE LINJER - BMW 2800CS
Fant ingen bilder

GE9ALE LINJER - BMW 2800CS

Sindre Rosenlund fra Bergen har gjort et spesielt bilvalg når man ser på alderen til ungfolen. Det er nemlig ikke mange som ratter rundt i en BMW 2800CS fra 1970 som 25-åring.

2800CS ble satt sammen av Karmann for BMW fra 1968 og frem til 1971 , og hadde en 2,8-liters rekkesekser med 170 hestekrefter under panseret. Bilen kunne gjøre unna 0-100 kilometer i timen på drøye ni sekunder, og våget man holde gasspedalen i bunn lenge nok, klarte den 205 kilometer i timen i toppfart.

BMW 2800CS med internkoden E9, var ingen billig sportscoupé. Faktisk var den dyrere enn både samtidens Jaguar E-Type og Porsche 911. Mange har kåret den som det vakreste en bilfabrikk har produsert i perioden.

CS ble utviklet ettersom årene gikk, og i 1972 kom 3.0 CSL – med «L» for «leicht/lightweight). Denne ble 200 kilo lettere enn en standard CS, og fikk 200 hestekrefter samt en oppsiktsvekkende styling. Dette er kanskje det den er mest kjent for; «Batmobile».  Utstyrt med langsgående spoilere på panseret, vinge på taket og en svær hekkvinge  (som var ulovlig i enkelte land – og derfor ble ikke vingene bak montert på fabrikken, men lagt i bagasjen så eieren kunne montere den selv), og en dyp frontspoiler ser den ut som bilen skurkejegeren ville valgt. CSL ble bare produsert i rundt 1300 eksemplarer, mens 2800CS ble produsert i 3335 i 1970.

2800CS ble satt sammen av Karmann for BMW fra 1968 og frem til 1971 , og hadde en 2,8-liters rekkesekser med 170 hestekrefter under panseret. Bilen kunne gjøre unna 0-100 kilometer i timen på drøye ni sekunder, og våget man holde gasspedalen i bunn lenge nok, klarte den 205 kilometer i timen i toppfart.

BMW 2800CS med internkoden E9, var ingen billig sportscoupé. Faktisk var den dyrere enn både samtidens Jaguar E-Type og Porsche 911. Mange har kåret den som det vakreste en bilfabrikk har produsert i perioden.

CS ble utviklet ettersom årene gikk, og i 1972 kom 3.0 CSL – med «L» for «leicht/lightweight). Denne ble 200 kilo lettere enn en standard CS, og fikk 200 hestekrefter samt en oppsiktsvekkende styling. Dette er kanskje det den er mest kjent for; «Batmobile».  Utstyrt med langsgående spoilere på panseret, vinge på taket og en svær hekkvinge  (som var ulovlig i enkelte land – og derfor ble ikke vingene bak montert på fabrikken, men lagt i bagasjen så eieren kunne montere den selv), og en dyp frontspoiler ser den ut som bilen skurkejegeren ville valgt. CSL ble bare produsert i rundt 1300 eksemplarer, mens 2800CS ble produsert i 3335 i 1970.