Først som sist. Goodwood Festival of Speed er simpelthen i en særklasse innen arrangementer som har med bil og motorsport å gjøre. Selv blaserte amerikanere tar turen, for som de selv sier: «Vi har ingenting sånt som dette i USA». En del nordmenn tar også turen, deriblant de som var med på AMCAR sin medlemstur.
Festival of Speed er en firedagers oppvisning i bilkultur, med alt fra 100 år gamle racerbiler til de aller nyeste Formel 1 bilene. Både Mercedes, Haas og Alpine hadde med seg et stort mannskap som sørget for at deres biler kunne kjøre opp bakken, og McLaren og Williams hadde også store stands rundt omkring. På nybilfronten hadde merker som Honda, BMW, Ford, Bentley, Jaguar, Mini, Hyundai, Land Rover, Gordon Murray Automotive, Pagani og mange andre som jeg nå ikke husker egne flotte stands. Depotene var fylt med spennende racerbiler – og dagen lang kjørte biler i ulike klasser opp selve bakken. Blant førerne som var til stede fant man navn som Nigel Mansell, Thierry Boutsen, Marc Surer, Alain Prost, Jacques Villeneuve, Riccardo Patrese, Felipe Massa, Emerson Fittipaldi, Gabriel Bortoleto, Jacky Ickx, Danny Sullivan, Mika Häkkinen, Mario Andretti og Damon Hill. Den enorme mengden Formel 1 legender ga en flott ramme av feiringen av motorsportens kongeklasse som i år fyller 75 år.
Publikum frydet seg mest over de vanvittige V8 og V10-motorene fra 2000-tallet med en turtallslyd som skjærer gjennom marg og bein. Dette i sterk motsetning til dagens F1-biler som knapt er hørbare opp bakken. For Goodwood er for entusiasten og de fleste entusiaster vil ha motorlyd. Mye motorlyd. Derfor fikk de mest brutale bilene fra Pagani og Gordon Murray Automotive trampeklapp grunnet lydbildet, og en Nascar-maskin begeistret også publikum med sitt V8 tordenbrøl. Men elektrisk fikk inn et stikk, da Ford sin vanvittige Supertruck med tre elmotorer på til sammen 1600 hk satte helgens raskeste tid opp bakken med 43,23 sekunder. Her hører det med til historien at Formel 1 biler ikke har lov å konkurrere på tid, da man på grunn av deres ytelser er redd for en alvorlig ulykke hvis noe galt skulle inntreffe.
Ellers kunne publikum nyte Concours-utstillingen som alltid er utenfor Goodwood House, man kunne beundre Red Arrows som hver dag flyr over området, man kunne rusle rundt og se om man fant noe gøy til salgs, man hadde muligheten til å studere nyheter og konseptbiler på nært hold, og man kunne se alt mulig annet fra forrykende stuntshow til driftebiler med mye røyk på kjøpet. Rallybiler var i aksjon på eget område, og overalt fins boder for mat og drikke. Det fins også et eget stort apotek på området, som i år fikk rekordsalg av solkrem i det varme været.
Er du bilentusiast med en bred bilinteresse så er Festival of Speed noe du simpelthen må få med deg. Amcar Event har årlige medlemsturer dit, og årets tur ga deltakerne tre dagsbilletter fra fredag til søndag. Det er lett å bli overlesset med inntrykk, og da kan man også om man vil ta en rolig dag i trivelige Brighton ute ved kysten hvor man bor på hotell. Brighton er en utrolig koselig by, så den anbefales virkelig å få med seg. Man kan selvsagt også ta noen dager ekstra i begge ender, og London er under en time unna med tog.
Årets AMCAR medlemstur til Festival of Speed kostet 14.695 kroner og for den prisen fikk man billetter til eventet, fly tur/retur London-Oslo, transport til og fra flyplass, samt buss til og fra hotellet til Goodwood. I tillegg til fire overnattinger på hotell i Brighton med frokost inkludert, og erfarne reiseledere fra AMCAR. Det er ikke mye penger for et event som mangler sidestykke på denne planeten, og hvor alt er tilrettelagt for den reisende. Følg med når AMCAR legger ut medlemsturer for 2026 – datoer ikke klare enda – og unn deg selv en magisk opplevelse for livet.