Helvetescamaroen - 1969 Chevrolet Camaro
Helvetescamaroen - 1969 Chevrolet Camaro
Helvetescamaroen - 1969 Chevrolet Camaro

Helvetescamaroen - 1969 Chevrolet Camaro

Et øredøvende vræl, bøllete utseende og oppgradert fra frontfanger til bakfanger. Knut Olav Johansen har skapt en fantastisk Camaro.

Det var aldri noen tvil om hva som har vært drømmebilen for Knut Olav Johansen, fra Trondheim. Da han som 16-åring fikk se sin brors 1969 Chevrolet Camaro var det ingen vei tilbake og da han to år senere selv kjørte opp var det Camaro som sto aller øverst på ønskelisten. En flott 1969-modell ble funnet til salgs, men drømmen ble knust da Knut Olavs far ikke ville kausjonere en slik bil til en så ung sjåfør. Derfor måtte Knut Olav nøye seg med en 1966 Chevrolet Nova. En Nova som dessverre endte sitt liv på sitt eget tak.

Drømmen blir til virkelighet
Det var først i 2012 at drømmen endelig skulle bli virkelighet, da kjøpte han nemlig et påbegynt prosjekt av Kjell Arne Løver. Prosjektet Løver solgte ham var påbegynt i USA syv år tidligere, men noen luringer der borte holdt Løver for narr og karosseriet var det eneste som var gjort ferdig På det tidspunktet eide Knut Olav et annet Camaroprosjekt som var tiltenkt å bli en pro tourer som han hadde laget en handleliste til, hos akkurat Løver. Da bestemte de seg for å droppe handlelisten og heller flytte eierskapet på Camaroprosjektet over på Knut Olav.
- Bilen var på det tidspunktet plateren og strippet for absolutt alt, men utvendig hadde en proff gjort jobben med å rette ut karosseriet, så det var rimelig pent blant annet med bredere skjermer enn originalt. Derfor droppet jeg det andre Camaroprosjektet til fordel for denne bilen her, forklarer Johansen.

Som inspirasjon lette Knut Olav på internett etter bygg i den gaten han ville ha bilen, kikket på bilder av hvordan amerikanske bilbyggere løste både tekniske og karosserimessige løsninger på sine biler der borte. I tillegg fikk han laget en tegning av hvordan bilen kunne bli seende ut, slik at han fikk ideen ned på papiret.

Det hersket aldri noen tvil om hvilken farge Johansen ønsket på bilen, for stort sett alle bilene hans har vært sorte, men før den kunne lakkeres måtte en del forandringer i gulvet på bilen gjøres. Ønsket var nemlig å montere en LS7-motor i bilen og for å få både motor og drivverk lengst mulig opp i bilen ble selve gulvet i kupeen hevet. Girkassetunellen måtte heves totalt 10 cm for at girkassen skulle passe. Hele bakgrunnen for dette var for å deretter kunne senke bilen enda mer, uten å få problemer med at motor og drivlinje skulle ta ned i bakken under kjøring. I samme slengen ble det sveiset inn kanaler fra en kabriolet, fordi de er stivere enn de originale og forsterkninger i rammevangene for å stive opp selve ramma. For å skjule tanken best mulig ble også gulvet i bagasjerommet hevet tilnærmet det samme som gulvet inne i kupeen.
- Den største utfordringen jeg har møtt så langt er å få deler til å passe. Nesten uansett hva jeg har kjøpt er det blitt to eller tre bestillinger av deler og det er nesten aldri noe som passer. Dette er jo helt enkelt fordi karosseriet er såpass modifisert som det er, forteller Johansen.

Først i verden
LS7 ble dessverre ikke helt som Knut Olav hadde tenkt seg. Den var både tørst og tungkjørt og jobben med å skaffe en erstatter startet. Etter en stund ble et kurant objekt funnet, en krasjet 2017-modell Chevrolet Camaro ZL1 med intakt motor og gir.
- Alt jeg trengte var jo der, både motor, gir, elektronikk, hjerner og pumper. Det var bare for meg å demontere det jeg skulle ta vare på. Derfor endte det opp med en LT4 motor med tilhørende 10L90E girkasse, som er en 10-trinns automatisk girkasse. All elektronikken og hjernene ble sendt til USA for programmering slik at det skulle fungere opp imot 69-modellen. Det er et firma som heter Speartech som tok på seg den jobben og ifølge dem er vi nok de første i verden som har satt LT4 og 10L90E i en slik bil. Derfor var det nødvendig med nøye undersøkelser av hva jeg trengte av både deler og tilpasninger før jeg begynte, så det tok en vinter å få dette på plass, selv om jeg bare brukte noen dager på å fysisk montere sammen alt når jeg først var klar, sier Knut Olav.

Noe av utfordringen med dette oppsettet er blant annet at elektronikken i LT4 motoren er ganske avansert, selv bensintrykket har egen ECM og dette måtte jo fungere mot det nye ledningsnettet som Speartech lagde for Knut Olav Johansen. En annen utfordring han møtte var at kjølesystemet på 2017 Camaro er mye mer innviklet enn på en 1969 Camaro. Radiatoren både kjøler motorblokken, samtidig som den justerer temperaturen på motoroljen. Det gjør den med hjelp av en termostat. Siden det også var et ønske om å ha air condition ble det en jobb å få alle radiatorene til å komme inn i frontfangeren. For å få frem den riktige tonen fra LT4-motoren har Hooker Exhaust i USA designet et eksosanlegg på bestilling fra Johansen.
- Stort sett alt jeg har bestilt custom har jeg bestilt to sett av og det er helt enkelt fordi vi bygger en ganske lik bil. Da Løver solgte meg Camaroprosjektet sitt fikk han kort tid etter behov for å begynne på et nytt prosjekt. Tiden strakk ikke til på det prosjektet heller, så jeg kjøpte likeså godt det også, men det er jo hjertebarnene til Løver så han har jo vært helt uvurderlig både når det kommer til å skaffe deler og informasjon underveis, forklarer Knut Olav.

Da den nye LT4 motoren var på plass var bilen totalt forvandlet, til det bedre.
- Da det sto LS7 i den var den et monster som brukte mye drivstoff og var generelt tungkjørt. Det føltes ikke riktig på en måte. Da jeg fikk i LT4 motoren ble den mye mer sofistikert i daglig bruk, halverte drivstoff-forbruket og eksostonen ble akkurat slik den skulle være, høy når jeg gir på og langt fra sjenerende når jeg kjører lengre turer.

Et understell i stil med resten
Alt på Camaroen til Johansen er satt sammen med en hensikt, og det gjelder også understellet. Forstillingen er levert av Detroitspeed, det samme gjelder også quadralink-bakstillingen. Bremsene er levert av Baer og består av seks-stemplet bremsekaliper og 14 tommer store bremseskiver.
- Jeg ønsket å ha mest mulig kant på felgene, derfor er bakakselen kortet inn. Den er lagd av FAB9 og består av en custom prismeaksel med Ford 9 tommer differensial. Siden den er kortet inn fikk vi plass til ganske store felger. Felgene som står på nå er lagd av et firma som er konkurs, som het Formula 44, og er 12 tommer brede og 19 tommer store bak, samt 10 tommer brede og 18 tommer store foran.

Et prosjekt er ikke ferdig før også interiøret er gjort ferdig, og det har Johansen tatt med aller største alvor. Ønsket om et mer moderne uttrykk, men samtidig beholde det klassiske utseendet på Camaroen var ønsket. Etter mye om og men bestemte Johansen seg til slutt for å tilpasse den originale midtkonsollen slik at han kunne beholde blant annet den originale girvelgeren.
- Jeg har også byttet all instrumentering med instrumenter fra et firma som heter Dakota Digital. De passer perfekt inn i de originale hullene og er styrt via Canbus strøm. Det vil si at instrumentene prater med hjernen og kan få lest av alt fra hvilket gir jeg har den i, innsugstemperatur og lignende. Jeg kan også legge inn for eksempel dekktrykksensorer og sånt der. Så det er ganske kjekt da. Eneste jeg skal endre på er at jeg vil bytte ut selve instrumentene med noen som er litt mer lettlest, synes kanskje den røde fargen på skrifta er litt vanskelig å lese mot den svarte bunnen, forklarer Knut Olav.

I interiøret ellers er det ordnet med keyless, spesialsydde seter og 3-punktsbelter. Før var det veltebur i bilen, men det ble tatt ut til fordel for å kunne bruke alle setene.

Hva fremtiden vil bringe
Alle som har bygd en prosjektbil vet at den egentlig aldri blir ferdig. Små detaljer føles voldsomt store, ting du kanskje har gjort en gang ønsker du å gjøre om eller ting du trodde ville bli akkurat som du ønsket ble kanskje ikke det likevel når bilen først var ferdig. Også Johansen har ting han ønsker å endre på, selv om bilen for oss dødelige ser mer eller mindre feilfri ut.
- Det er noen få småting med den lakkjobben som er gjort som jeg ønsker å få gjort om på, så tanken er bare å gjøre karosseriet rett igjen og lakkere den i samme farge som den er i nå. Siderutene er uoriginale og lager mye unødvendig vindstøy når jeg kjører på motorveien, det vil jeg gjøre noe med. Synes ikke det er noe trivelig når bilen ellers er såpass kompakt og godt sammenskrudd. Nå for tiden jobber jeg med å tilpasse en diffuser slik at den skjuler tanken helt. Jeg har også fundert på om jeg skulle ha kjøpt en midtkonsoll fra Fesler USA, synes de er litt stilige, avslutter Johansen.