Her blir det budkrig!
Her blir det budkrig!
Her blir det budkrig!

Her blir det budkrig!

Tidenes kanskje beste racerfører. En ikonisk bil. Bursdagsgave. En eier siden ny. Denne bilen tikker alle boksene for en skyhøy salgssum!

Hvis en bil har hatt en berømt eier, kan det dra opp verdien mange hakk. Aller gjevest er det hvis bilen er et ikon i seg selv, og hvis den tidligere eieren var en av motorsportens største legender. Da snakker vi gull!

I så måte blir det ikke mer gull enn bilen som auksjonshuset RM Sotheby’s skal selge i starten av mars. En nydelig 1958 Mercedes-Benz 300 SL Roadster med 70.000 km på telleren, hvorav det meste av kjørelengden ble unnagjort med El Maestro bak rattet: Juan Manuel Fangio. 5 ganger verdensmester i Formel 1 på femtitallet, i en tid hvor døden ventet bak neste sving.

Hans statistikk er helt vanvittig. 24 seire og 29 Pole Positions. På 51 starter! Det blir en seiersprosent på like oppunder 50%, noe som står i en særklasse i Formel 1 historien. Fangio tok en tittel for Ferrari og en for Alfa Romeo (henholdsvis 1956 og 1951), men navnet hans er tettest knyttet til Maserati og Mercedes-Benz, og han ble verdensmester to ganger hver for begge disse to merkene, Maserati i 1954 og 1957 og Mercedes-Benz i 1954 og 1955. (for den som stusser på 1954, så kjørte Fangio først for Maserati, og skiftet så til Mercedes-Benz når deres nye bil var klar, ergo ble han verdensmester for begge merkene det året).

Fangios siste VM-tittel kom i 1957 for Maserati, og han la opp for godt etter Frankrike GP i 1958. Da hadde Fangio allerede agenturet for Mercedes-Benz i Argentina, og som takk for hans innsats på racerbanen ga Mercedes-Benz ham en ny 300SL Roadster i anledning Fangios 47-års dag i 1958, hvor bursdagsfeiringen var lagt til Hotel Dorchester i London, og det er bilen som nå er til salgs. Fangio var nært knyttet det tyske merket resten av sitt liv, og ble president for Mercedes-Benz Argentina i 1974. Han kjørte mye med bilen, som ble en perfekt bil å cruise rundt i når Fangio oppsøkte Mercedes-forhandlere i Argentina. I 1978 satt Silvana Suarez bakpå bilen, med Fangio som sjåfør, da nasjonen Argentina hyllet Silvana for å ha vunnet Miss World konkurransen.

Bilen kommer fra Fangios personlige museum (Museo Juan Manuel Fangio som åpnet i 1986), og Fangio er bilens eneste registrerte eier til nå. Det betyr at den som vinner auksjonen vil bli bilens andre eier etter Fangio, noe som er en fin detalj å nevne i enhver konversasjon for vinneren av auksjonen. Her er det bare å grave dypt nedi bankkontoen, for dette blir alt annet enn billig.