Her er de nye Jeep-modellene: Avenger klar for bestilling i oktober.
Et flott design som maler seg med hva som helst i klassen
Her er de nye Jeep-modellene: Avenger klar for bestilling i oktober.

Her er de nye Jeep-modellene: Avenger klar for bestilling i oktober.

Jeep satser tungt, og viser fram tre helt nye modeller.

Som de fleste andre amerikanske bilmerker (og andre lands bilmerker for den saks skyld), satser også Jeep tungt på den elektriske linjen. Planen er at man fra 2030 skal selge 50 prosent elektriske biler på hjemmemarkedet i USA, mens man i Europa skal være oppe i 100 prosent på det samme tidspunktet.

For å klare det trenger man selvsagt en rekke nye modeller, og Jeep har nå presentert tre nye elektriske modeller: Recon som kommer neste år, fulgt av en ny Wagoneer S (flaggskipet Grand Wagoneer ble nylig introdusert i en helt ny utgave) og Avenger som får sin offisielle premiere på utstillingen i Paris i slutten av oktober.

Avenger som er den gule modellen du ser på bildene i denne artikkelen går i produksjonen allerede i slutten av året i Tychy, Polen, og er størrelsesmessig under dagens Jeep Renegade. Avenger vil ikke tilbys på det amerikanske markedet, og er ment kun for det europeiske markedet. Rekkevidden er 400 kilometer, og ifølge Jeep er Avenger klasseledende på bakkeklaring og angrepsvinkler, samtidig som den har rikelig med plass til både folk og bagasje.

Ifølge britiske Autocar vil Avenger komme i to og firehjulstrekk-versjoner, alt etter om kunden vil ha en 95 hk elektrisk motor eller to av dem, og en hybrid versjon vil også bli tilgjengelig. Priser og tekniske data er ikke sluppet ennå, men europeiske kunder kan bestille bilen fra 17.oktober når den avdukes i Paris. så her får vi komme tilbake med mer info om bilen når den blir introdusert i Paris.

- Nye Avenger passer perfekt for det norske markedet. En moderne kompakt SUV som kommer til å tiltrekke seg kunder som ser etter en elektrisk bil som skiller seg ut mot dagens konkurrenter, sier Shant Håndstad, merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen.

Når det gjelder Recon så vil den bli bygd fra bunnen av som en 100 prosent Jeep 4x4 – og vil kun bli levert som elbil. Jeep har vist den fram i konseptversjon, mens den ferdige produksjonsversjonen skal vises neste år, og produksjonen starter i USA i 2024. For å sikre unik fremkommelighet leveres den med Jeep Selec-Terrain som inkluderer e-locker aksel, beskyttelse under, tauingskroker og seriøse offroadhjul. Som vi kjenner fra Wrangler og Gladiator, vil også Recon inkludere mulighet til å kjøre uten både tak, dører og vinduer. Som bildet viser ser dette ut som et veldig realistisk konsept, som neppe vil gjennomgå dramatiske endringer på veien til produksjon.

- Den nye helelektriske Jeep Recon har egenskaper som tar den gjennom mektige Rubicon Trail, en av de mest krevende offroadløypene i USA, før den kan kjøre til nærmeste by for å lades, sier sjefen i Jeep, Christian Meunier.

Når det gjelder Wagoneer S (kodenavnet på nåværende tidspunkt som betyr at den kanskje vil hete noe annet når den går i produksjon), vil også den kun komme som elbil, med en rekkevidde på rundt 640 kilometer. Med 600 hester klarer 0-100 km/t på rundt 3,5 sekunder. I likhet med Recon vil også Wagoneer S vises i ferdig produksjonsform i 2023 med produksjonsstart i 2024. Konseptet som nå er vist, ser i likhet med Recon ut til å være så å si klar for produksjon, så ikke forvent store endringer designmessig på veien mot produksjon. I tillegg til Wagoneer S, vil også storebror Grand Wagoneer komme i en helelektrisk versjon med 800 kilometer rekkevidde.

Det er med andre ord mye å glede seg til for Jeep-entusiasten i årene som kommer.