Her er syvende generasjon Ford Mustang! Kan ruses via nøkkelen!
Her er syvende generasjon Ford Mustang! Kan ruses via nøkkelen!
Her er syvende generasjon Ford Mustang! Kan ruses via nøkkelen!

Her er syvende generasjon Ford Mustang! Kan ruses via nøkkelen!

Nytt håndbrekk vil garantert gi enda flere Mustang-krasj på youtube.

Mens Dodge legger lokk på sine forbrenningsmotorer, kjører Ford på videre med forbrenningsmotor for syvende generasjon Mustang. Det ble klart under nattens presentasjon på Detroit Motorshow. Den nye 2024 Mustang kommer med en fornyet 2,3 liters turbomatet firesylindret EcoBoost motor som standard, men også med en oppdatert 5-liters Coyote V8 for GT-utgaven. Akkurat effekt ble det ikke sagt noe om, men under en liten glipp under presentasjonen ble det sagt at sistnevnte motor skulle yte 480 hestekrefter. EcoBoost-motoren med twin-turbo vil komme som automat, mens de gode nyhetene for entusiasten er at GT kommer med mulighet for en sekstrinns manuell med rev-matching teknologi. Den gamle 10-trinns automatkassen fra forrige generasjon blir oppgradert og fortsetter livet videre i den nye Mustangen. Convertible er på plass for den som vil ha det, og kommer med elektrisk takløsning.

Hva angår designet er det en god del mer kantete enn vi har sett tidligere, og det blir lettere å skille standard-versjonen fra GT-versjonen. Det kommer tydelig frem allerede i fronten, da GT-versjonen kommer med en større grill, større luftinntak på sidene, samt stolper i grillen. Går man videre bakover kan man tydelig se luftinntak på panseret på GT-versjonen, noe standardversjonen ikke har, mens alle versjoner får tri-bar LED-lykter i front. I tillegg forteller Ford at de har optimalisert taklinjen for inn- og utstigning av bilen slik at det å kjøre med hjelm på skal være enklere. Bakenden vil kanskje være mer kontroversiell, med sorte plast-fangere som kryper seg sakte oppover. Også her har bilen fått et mer kantete design, med en videreførelse av de ikoniske tredelte baklyktene i en enda mer flashy og kantete utførelse enn før. Også her kan man tydelig se forskjell på EcoBoosten og GTen, ettersom det kun sitter to eksospotter ut fra firesylinderen, mens GTen får fire deilige trumpeter. Bilen avsluttes med en nydesignet diffuser, som ifølge Ford skal gjøre aerodynamikken og balansen i bakenden av bilen mye bedre.

Går vi videre inn i tilleggsutstyr og designverdenen så forteller Ford at felgdimensjonene som blir tilgjengelige er fra standard 17-tommere, opp til 19-tommere for EcoBoosten, og 20-tommere på GT-en. Bilen blir levert i 11 eksteriørfarger, og du har valget mellom tre kaliper-farger. Svart, rød og Grabber Blue. Mange av eksteriørfargene kan man finne på den nåværende generasjonen, men av nykommerne finner du blant annet «Vapor Blue» og «Yellow Splash». Førstnevnte blåfarge skal ifølge Ford gi vibber til eldre utgaver av Mustang. For enda mer personlig preg vil Ford komme med forskjellige pakker kalt «Mustang Design Series». Den første pakken kaller de «Bronze Design Series Appearence Package», som vil gi deg bronsefargede felger og emblemer. Her vil nok også flere nyheter komme etter hvert.

Over til det som ikke vises like godt. Chassiset er en oppgradert versjon av sjettegenerasjonens chassis, hvor Ford kan fortelle at de har gjort en rekke oppgraderinger for å få en mer strukturell stivhet i bilen. De gikk dog ikke så langt at de fortalte verken hva de hadde gjort eller la noen nummer på bordet. Noe materialvalg har også blitt gjort, og blant annet fjæringen vil komme i en lettere aluminiumstype. Den nye styringen skal ha en kvikkere utveksling, og nye mekanismer skal gi både raskere respons og bedre følelse. Det er mye som skal forbedres uten at Ford kan gå nærmere innpå akkurat detaljene rundt det nå, så det gjenstår å se i hvor stor grad de faktisk forbedrer bilen.

Innvendig vil det også komme mange nyheter, da bilen er drastisk endret her. Ford har kastet regelboken, og har gått all in på skjermer. Basis-modellen vil ha to frittstående skjermer, hvorav den ene er et digitalt instrument-panel, mens den andre er en touchscreen-skjerm i midten som styrer infotainment-systemet. Går man opp på premium-utgaven vil to skjermer bli til en stor, med kun et svart felt for å skille de to systemene. Infotainment-skjermen i seg selv vil måle 13,2 tommer, mens instrument-panelet måler 12,4 tommer. Absolutt det meste du kan kontrollere med bilen vil være tilgjengelig her, ettersom Ford har gått nesten totalt bort fra fysiske knapper. De sier at det er akkurat det alle Mustang-elskere ønsker seg, uansett alder. Rattet vil få et nytt design, og stoffsetene skal visstnok være i bedre kvalitet enn før. Det vil også være mulighet til å skaffe seg mikrosemsket vinyl-seter og ActiveX-trukket seter i EcoBoost-utgaven, mens på GTen vil det være mulig å kjøpe ekte skinnseter.

Når det kommer til det teknologiske i bilen vil de nye skjermene bruke Sync 4-software som inneholder trådløs Apple CarPlay og trådløs Android Auto. Trådløs mobillader vil bli installert i midtkonsollen, og det vil være mulig å legge til et B&O lydsystem for de som vil ha enda smukkere lyd over anlegget. Cockpiten vil også inneholde ambiente lysmoduler som kan tilpasses enhver smak. Fords CoPilot360 kommer som standard, og inneholder kjørerassistanse som blant annet adaptiv cruise control, kjørefeltsentrering, unnvikende styreassistanse og til og med automatisk bakbrems-assistent. Om du bestiller performance-pakken med aktive dempere, vil du også få «Active Pothole Assist», som er en funksjon som er designet for å redde både felger og dekk ved å justere fjæringen for å reagere bedre på hull i veibanen ved å analysere vei, fjæring, styring og bremsing. Forhåpentligvis kan dette redde noen fra å få skjeve felger eller punkteringer langs de mange medium vedlikeholdte norske veiene.

Det digitale instrument-panelet bruker Unreal Engine 3D, en software-motor som også brukes i videospill, for å både vise og animere design og kjøremoduser. Den har også ganske kule instrument-tilpasninger. For eksempel skal det gå an å sette instrumentet til en Fox Body-setting, som vil etterligne instrumentene fra nettopp Fox Body-æraen. Ellers kommer det også flere kule tek-nyheter, blant annet en fristende «Performance Electronic Parking Brake», som er en type håndbrekk spesielt designet for å kunne hjelpe til med drifting. Som om vi ikke ser nok «Mustang crashes at drive out» videoer på Youtube fra før! Det vil også komme en ny «Remote-rev» funksjon, som rett og slett gir deg muligheten til å ruse bilen via nøkkelen. Nå begynner vi å snakke gøyale påfunn! Nye Mustang går i salg neste sommer, og ingen priser er offentliggjort enda.

Tidligere hintet vi også frempå om en splitter ny utgave av Mustang. Den første på to tiår, faktisk! For om den nye GTen med Performance-pakke ikke drar skinnet fra pølsa di, om det er greit å si, så kommer nå Mustang Dark Horse. Dark Horse vil bli den kraftigste og mest performance-baserte Mustangen på markedet, i alle fall frem til Shelby-utgavene dukker opp etter hvert. Bilen har vært i utvikling i over tre år allerede, og skal være den perfekte bilen om man ønsker noe for både gate- og banebruk.
- Vi har tatt den nye Mustangen, det beste av den nye 5-liter V8eren, og lagt til mer effekt, gjort aerodynamikken bedre, bedre hjul, styring og en interaktiv cockpit som skal gjøre at denne bilen overgår hvilken som helst annen Mustang før den, sa Ed Krenz, chief nameplate engineer for Ford Mustang.
Dark Horse vil også få Coyote V8eren på 5 liter, og skal være god for mer enn 500 hestekrefter. En unik og lett radiator, flere elektriske vifter og en ny oljekjøler er på plass for at bilen skal kunne gjøre det godt på banen. 6-trinns manuell kasse fra Tremac er standard med en spesiell oljekjøler og en unik 3D-printet girkule i titan. Man kan også få den med 10-trinns automat med girskiftehendler bak rattet. Bak vil man få større stabstag, og foran blir det oppgraderte støtdempere. MagneRide vil kontrollere de adaptive demperne, og styringen vil oppgraderes takket være en ny lettvektsstøtte for dempertårnene.

Torsjonsdiff blir standard. Brembo leverer bremsene, som er seksstemplede ventilerte 13,9 tommers skiver i front. Bakbremsene er ikke nevnt enda. Dark Horse vil ha 19-tommere, med 9,5 brede Pirelli P Zero foran og 10 tommer bak. Som ekstrautstyr kan man også få en oppgradert Handling-pakke, med stivere fjærer, større stabstag og enda større og bredere hjul. Frontlyktene vil få aggressiv skyggelegging, og grillen blir unik med et langt sintere design enn de andre modellene. Bak kommer en større diffuser, og fire mørklagte potter. Et nytt emblem er også på plass for Dark Horse. Det klassiske Mustang-emblemet vil være i front, men på skjermene, bakenden og i dørsidene finner man den ikoniske hesten sett forfra. Innvendig vil du få et tykkere ratt med spesifikke funksjoner. Blå søm vil finnes i både ratt, dørpanel, seter og konsollen, samt blå setebelter. Om ikke dette var nok så kommer også Dark Horse S og Dark Horse R, for dedikerte banekjørere. Disse vil lages kun for banekjøring, med S-utgaven som en slags hobbybil, mens R-utgaven er for all-out racing. Disse vil være strippet ned når det kommer til utstyr, men vil ha bur, netting, racingseter og racingratt. Det er bare å glede seg!