Historien om Audi S og RS - del 1
Historien om Audi S og RS - del 1
Historien om Audi S og RS - del 1

Historien om Audi S og RS - del 1

I moderne tid har S og RS-bilene til Audi representert rå ytelse, komfort og blitt et statussymbol. Hva er bakgrunnen for at et firma som Audi vil lede an innen sportslige familiebiler? Vi tar et dypdykk i hvordan en bilprodusent ble forandret som et resultat av å lykkes i rally.

De fleste som liker motorsport har fått med seg hvor revolusjonerende Audi var den gangen de lanserte Audi quattro A1. Firhjulstrekksystemet dominerte i rally og bilen ble raskt et WRC ikon. Bildene av A1 med flammer ut av eksospotta i firehjulsdrift rundt en sving med masse tilskuere tett opp til bilen er fantastiske bilder. Senere med gul og hvit dekor og en massiv vinge, fremdeles med flammene blåsende ut av eksosen. Det er derimot etterfølgerne vi skal se nærmere på og hvordan Audi gikk fra å være et bilmerke med et ganske traurig omdømme, til å bli et av de virkelig store luksusmerkene.

«Win on Sunday, sell on Monday»

I racing har det vært et anerkjent faktum at det som vinner selger. Dette gjelder også for Audis quattro som fort ble ettertraktet på grunn av hvordan det presterte i rally. Mellom 1980 og 1991 kunne du få kjøpt Audi Quattro med den klassiske layouten med rekkefemmer med turbo foran og permanent firehjulstrekk. Arvtageren etter Audi Quattro skulle være starten på det Audi kanskje har blitt aller best på: Litt for store motorer i ordinære familiebiler.

Urquattroens legende lever videre

Første gang en S-bil rullet av produksjonslinja til Audi var i 1991(da ser vi bort i fra Audi 100S som kom i 1969). Vi skal senere ta en titt på Audi S4, men nå fokuserer vi på S2 og RS2. Audi S2 var basert på Audi 80 (b4) og kunne skilte med en turbomatet 2,2 liters rekkefemmer på 217 hestekrefter. Den hadde selvfølgelig Audis quattro-system som ble koblet til en femtrinns manuell girkasse. Permanent firehjulstrekk, turbo og manuell girkasse gjorde dette til en kjøremaskin enhver entusiast kunne få gåsehud av.
Med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 6 sekunder så sparket denne bilen deg godt i rompa i original stand. Motorene i disse bilene har i senere tid vist seg å være fine objekter for å trimme og en uoriginal S2 med mye effekt er ikke en uvanlig ting å finne på treff, om du er så heldig å se en. I 1992 oppgraderte Audi motoren og hentet ut 13 hestekrefter mer og monterte en sekstrinns girkasse.

Porsche

I 1994 kom Porsche på banen og sammen med Audi bygde de legendariske Audi RS2 eller Audi 80 RS. RS står for RennSport som oversatt til engelsk står for Racing Sport. Dette var en avant-utgave som vil si at den kom kun som stasjonsvogn, selv om noen få eksemplarer som 4-dørs sedan ble lagd. Bilen ble montert på Porsches Rössle-Bau fabrikk hvor også Porsche 959 og Mercedes Benz E500 ble satt sammen. Audis rekkefemmer fikk en real overhaling av Porsche og blant annet en ny og større turbo ble montert sammen med intercooler for kaldere luft inn til turboen. Understell og bremser ble tilsvarende modifisert for å kunne stå i stil med motoreffekten på 311 hk. 0-100 km/t var oppgitt til å være på snaue 4,8 sekunder, som selv i dag er et solid tall.

På RS2 kan du se at det står Porsche på blant annet emblemene foran i grillen, bak på bagasjeluka, samt på innsugsmanifolden på motoren. Du finner også en Porschedetalj på RS2ens røde bremsecalipere hvor det står Porsche skrevet i hvit skrift.

Bitt av basillen

Vi har snakket med Audi-entusiast Christoffer Johnsen som eier både Audi S2 og RS2. Han forteller at det som dro han inn var lyden av rekkefemmeren som står fremst i motorrommet og det fremtidsrettede designet Audi hadde.
- I tillegg til designet og motoren er jo quattro-systemet skuddsikkert og noe helt særegent. Selv om S2 og RS2 på veldig mange måter oppleves som like biler, er det dog mange små detaljer som likevel gjør bilene til to forskjellige kjøreopplevelser. Det merkes godt at Porsche har hatt en finger med i spillet på RS2 da den virker like sportslig, om ikke mer sportslig, enn S2. Dette i seg selv er ganske imponerende med tanke på at det er en stasjonsvogn.

Det er dog ikke alle aspekter ved det å eie en eldre sportsbil som er like enkelt. Johnsen trekker frem blant annet dårlig deletilgang som en stor akilleshæl.
- Deletilgangen til disse bilene er ganske dårlig, da Audi sluttet å produsere reservedeler til de etter en ti års tid. Mangelen på deler har igjen ført til at de delene som er på markedet er blitt ganske dyre.
Sett bort fra det kan bilene oppleves som noe understyrte da det er mye vekt foran med både motor, girkasse og differensial sittende over fremakselen. Dette merkes på aktiv banekjøring, forteller Johnsen.