BBS sin historie startet i 1970, i den idylliske lille landsbyen Schiltach helt sør i Tyskland. Den vesle bygda med et innbyggertall på rundt 4000 oppfyller alle tyske stereotyper man kan ha. Men til tross for at lederhosen, bratwurst und bier er det viktigste for mange av innbyggerne, så var det to pionerer som skulle ta en hel bilverden med storm. Heinrich Baumgartner og Klaus Brand gikk sammen i 1970 for å skape BBS Kraftfahrzeugtechnik AG. Baumgartner og Brand fra Schiltach. BBS. Du skjønner tegningen. Hva startet de å produsere? Styling-deler i plast, selvfølgelig.
Men spesielt Baumgartner ville ha mer, så hver kveld etter jobb satt Heinrich igjen i verkstedet for å utvikle felger. Mange arbeidstimer og søvnløse netter skulle følge, og i 1972 var det første felgsettet klart. Det ble utropt som en umiddelbar storsuksess. De fikk navnet BBS Mahle, og grunnen til det var at BBS selv ikke hadde noen mulighet til å produsere felgene selv. Dermed ble de første tusen eksemplarene produsert på fabrikken til nettopp Mahle. Et tysk firma som i all hovedsak støpte motordeler. De tredelte felgene var perfekte for høy ytelse, da de var lette, sterke og samtidig veldig fleksible når det kom til å bygges etter en bil og ikke omvendt. I tillegg hjalp de til både på tid og økonomi da man kunne bytte kun den delen av felgen som var skadet etter et eventuelt sammenstøt eller kollisjon. De innovative løsningene satte BBS i en utrolig sterk posisjon innen motorsport, og allerede samme år droppet de all annen form for produksjon.