Hitlers bruktbil skaper sinne og raseri
Hitler i passasjersetet under en seiersparade.
Hitlers bruktbil skaper sinne og raseri

Hitlers bruktbil skaper sinne og raseri

Australias mest forhatte mann har kjøpt en bil som ble brukt av historiens mest forhatte mann. Sånt blir det bråk av…

Det er ikke uvanlig at man kan få litt bråk hvis man kjøper seg en dyr veteranbil. Men da er det kanskje helst fra andre familiemedlemmer som mener at det er litt unødvendig å bruke store pengesummer på en bil som ikke kan brukes til så mye fornuftig.

Men for den australske milliardæren og politikeren Clive Palmer er neppe pengene noe tema, og det er heller ikke fra nærmeste familie klagene har kommet. I stedet hamrer det inn med kritikk fra aller høyeste politiske hold rundt hans bilkjøp. Men det er heller ikke hvilken som helst veteranbil Clive Palmer har kjøpt. Han har kjøpt Adolf Hitler sin 1939 Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen. Og han har kjøpt bilen fra en russisk milliardær. Sånt blir det bråk av.

Home Affairs Minister Karen Andrews har advart Palmer om at han vil møte “the full weight of Australian law” hvis importen av bilen bryter import, toll eller sanksjonsregler mot Russland. West Australian Labor MP Patrick Gorman har kontaktet Ms Andrews, og forlangt at regjeringen undersøker Palmers kjøp:

- Many of my constituents are concerned with this purchase and the message it sends. I believe that it is inappropriate for Mr Palmer to personally own such an item, uttalte Gorman.

Minister Andrews sier det det er opp til Palmer å forklare kjøpet, som også hun stiller seg negativ til:

- The government absolutely condemns any glorification of Nazi history and neo-Nazi extremist activity in Australia. I understand why people may find this purchase by Clive Palmer offensive, uttaler hun.

Han er ikke alene om å mene det, og på sosiale medier hagler det inn med kritikk mot Palmer for hans kjøp, som kritikerne mener er et smakløst kjøp, særlig med tanke på krigen som nå pågår i Ukraina. Aller tyngst har kritikken vært fra Australia’s Anti-Defamation Commission, som kaller Palmer for «pervers»:

- I can’t get my head around this perversity. I call on Clive Palmer to look into his heart and to think about the 1.5 million children slaughtered by Hitler’s Nazi regime and the six million Jews exterminated in the gas chambers. The Holocaust is over, but the dangerous ideology and culture that fuelled the extermination of millions endure in today’s Australia. The vehicle of this monster, the world’s biggest murderer of Jews, should not form part of any vintage car collection or a car museum, uttalte Dvir Abramovich, chairman of the Anti-Defamation Commission.

Ifølge Sydney Morning Herald er Clive Palmer Australias minst populære politiker, mye grunnet hans misinformasjon om Covid 19, og hans frambusende vesen som kan minne om endel andre kontroversielle politiske stjerner rundt omkring i verden.

Han har brukt over to år med forhandlinger for å skaffe seg Mercedesen, som i sin tid var noe av det mektigste du kunne kjøpe på trettitallet. Stor og prangende med en mektig 7,7-liters åttesylindret motor med kompressor, som ga 230 hk. Det sørget for at bilen til tross for sine 2700 kg var i stand til 190 km/t. Hitlers bil var imidlertid pansret, som nok ga en betydelig lavere toppfart.

 

Ifølge ryktene planlegger Palmer å bygge seg verdens største private bilsamling, med et gigantisk museum som skal huse det, og Hitlers Mercedes er ment å få en framtredende plass i museet. En annen bil som nok får en framtredende plass, er Kong Edvard VIII (også en omstridt skikkelse med Nazi-forbindelser) sin Rolls-Royce, som Palmer nylig kjøpte på auksjon i London.

Australia har noen av verdens strengeste regler tilknyttet import av bil, og finner man f.eks rester av asbeststøv (ikke uvanlig i gamle clutcher og bremser) så kan man som privatperson få en bot på 180.000 australske dollar (1,1 millioner kroner) – eller tre ganger verdien av bilen, alt ettersom. Er bilen importert og kjøpt av et av Palmers selskaper, kan boten bli på 900.000 australske dollar (5,8 millioner kroner) – eller 15 ganger verdien av bilen, alt ettersom.

Hitler hadde flere Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen (kilder varierer, men det blir ofte nevnt at det fantes 7 slike som ble brukt av Hitler, og at fem av dem fins fortsatt, hvorav tre er på private hender), men akkurat dette eksemplaret (registreringsskilt 1A 148461), ble brukt til blant annet å kjøre Benito Mussolini rundt i Berlin med da han besøkte byen i 1940, og Hitler selv sto i passasjersetet under en seiersparade i den samme byen etter Frankrikes fall i 1940. Den ble også brukt i en del andre markeringer og parader, før den ble beslaglagt av amerikanske styrker, og brukt en del i Frankrike. Styrkene skal ikke ha kjent til hvilken bil det var snakk om, og Mercedesen ble registrert i militærpolitiets bilpark. Etter krigen havnet bilen en kort periode i hendene til en belgisk privatperson, før den ble sendt til USA der den endte opp i Greenville i North Carolina.

Bilen har senere skiftet hender mange ganger, og i 2018 gikk den på auksjon hos Worldwide Auctioneers i Arizona. Den ble av auksjonshuset beskrevet som "the most historically significant automobile ever offered for public sale", og var ventet å gå for rundt 15 millioner dollar. Men budrunden stanset på 7 millioner dollar, som betydde «reserve not met». Bilen ble senere solgt i en privat handel til en russisk milliardær, som var mannen Palmer kjøpte den fra. Hvor mye Palmer måtte betale, kan man bare spekulere i. Palmer selv har ikke uttalt seg, da han har fått en kraftig lungebetennelse etter å ha testet positivt for Covid-19 (som han ikke er vaksinert mot), og er blitt alvorlig syk, men er visstnok på bedringens vei.