Hør(!) Dodges nye elektriske muskelbil! 126 dB!
Hør(!) Dodges nye elektriske muskelbil! 126 dB!
Hør(!) Dodges nye elektriske muskelbil! 126 dB!

Hør(!) Dodges nye elektriske muskelbil! 126 dB!

Den helelektriske Dodge Charger Daytona SRT er presentert – med voldsom lyd.

Tirsdag hadde vi en sak på at Dodge-sine muskelikoner avlives (Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger), noe som kan diskuteres om er riktig eller ikke. V8eren forsvinner, det er det ingen tvil om, men så kommer det vel litt an på øyet som ser om ikonene faktisk dør, eller om de bare følger utviklingen. I natt ble nemlig Dodge Daytona SRT presentert. En helelektrisk elbil som kommer til å kjøre sirkler rundt de tidligere modellene.

Hør lyden og sjekk presentasjonen her:

Mens andre elbiler fokuserer på å være stille, så gjør Dodge det stikk motsatte. De pumper opp lyden. 126 dB. Like mye som en Hellcat. Dodge vil presentere industriens første «eksosanlegg» på en elektrisk bil, som de kaller "Fratzonic Chambered Exhaust". Daytonaen konverterer elektrisitet og luft inn i et «eksossystem» som formes og forsterkes til en virrende lyd som kommer ut bak. Vindtunneler og rør som går gjennom bilen skal (visstnok) gi deg den rå lyden og følelsen som en kompressormatet Hemi. Tunneler inn gjennom grillen vil også bidra med marktrykk. Ideene og delen skal visstnok være patentert, så mye tilsier at dette ikke bare er konseptslabberas. Bilen vil ha en multispeed girkasse som vil gi deg både følelsen og lyden av girskifting.

Designet er rent og pent. Ingenting som minner om de mange ukarakteristiske såpestykkene man finner så alt for mange av i moderne elbildesign. Det ser ut som en muskelbil, rett og slett. Tim Kuniskis, Head of Dodge brand forteller i introduksjonsvideoen at de har latt design gå foran rekkevidde, rett og slett fordi de er Dodge. «Hellcat-eiere bryr seg ikke om liter per mil», er Kuniskis argument. Det er ingen tvil om at Dodge vil prøve å følge sin egen historikk og appellere til de som allerede er fan av merket, og finne sin egen vei i den kommende elbiljungelen.

Fulle specs har ikke blitt gitt ut enda, men det blir sagt at bilen skal bygget på Dodges Banshee propulsion system, som betyr 800 volt på SRT-trimen. Bilen blir firehjulstrekk, og det kommer til sammen ni forskjellige «power levels», som representerer forskjellige moduser bilen kan settes i. Alle levelene vil komme med en såkalt Powershot push-to-pass. Funksjonen kjenner kanskje mange fra racing. Det er enkelt og greit en knapp på rattet som man trykker for å få 25 ekstra hestekrefter i noen sekunder. Kult, eller bare gimmick? Spørsmålet kan strengt tatt stilles om hele bilen, som er forventet å komme i 2024.