Hun ga sitt navn til bilen – og kjøpte den aller siste som ble produsert
Elisa og den aller siste Elise.
Hun ga sitt navn til bilen – og kjøpte den aller siste som ble produsert

Hun ga sitt navn til bilen – og kjøpte den aller siste som ble produsert

Svært få mennesker her i verden har opplevd den ære å få en bil oppkalt etter seg, men det skjedde med italienske Elisa.

En personlig betraktning først: Lotus Elise er kanskje den morsomste bil jeg har kjørt av det vi kan kalle «rimelige sportsbiler». Derfor var det nesten litt trist å lese nyheten om at Lotus ville slutte produksjonen i slutten av 2021. Da den siste bilen rullet ut av fabrikkportene, hadde Lotus laget 35.124 biler, siden den første Lotus Elise ble sluppet på markedet i september 1996.

Den aller siste bilen som ble laget var for øvrig en pen gullfarget modell, og kjøper var italienske Elisa Artioli. Et etternavn som bør få det til å ringe noen bjeller hos mange autofile. For Romano Artioli ble et hett navn på 90-tallet. Han skapte sitt navn på åttitallet som en av de største Ferrari-forhandlerne i verden, og importerte også mange japanske biler til Italia. I 1987 kjøpte han varemerket Bugatti, og ble sjef for Bugatti Automobili, som stod bak den ikoniske superbilen Bugatti EB110 som kom i 1991. Men Romano nøyde seg ikke med det. I 1993 kjøpte han Lotus fra GM, og ble styreformann til han i 1996 tok skrittet ned til Special Projects Director (en tittel han hadde til 1998), i forbindelse med at han solgte aksjemajoriteten til Proton for å dekke over tapene i forbindelse med Bugatti som gikk nedenom og hjem.

Men som sjef for Lotus var det han som ga grønt lys for en ny liten morsom toseters lettvekts sportsbil i beste Lotus-ånd som skulle få sin premiere på Frankfurt-utstillingen i 1995. Som alltid med nye modeller fra Lotus skulle bilen hete noe som startet med bokstaven E, og her skulle man kanskje tro at Romano stemte for navnet Elena, siden det var navnet på hans da 25 år gamle datter. Men hun hadde nylig født en datter selv – Elisa – altså barnebarnet til Romano. Dermed ble navnet Elise, og lille Elisa som bare var noen måneder gammel fikk æren av å sitte bak rattet på den nye sportsbilen da den ble vist fram i Frankfurt.

I motsetning til Beethoven og hans «Für Elise», så vet vi altså med sikkerhet hvem Lotus Elise er oppkalt etter, og det kommer neppe som noen stor overraskelse at Elisa har hatt et nært forhold til Lotus Elise hele sitt liv. Hun fikk sin første Elise Series I da hun var fire år gammel, og tok den i bruk da hun var 19 år gammel. Det er nå syv år siden, og på den tiden har hun kjørt 70.000 km med den.

- Det er ikke så mye, men det er mye for en Lotus Elise. Den er ikke superkomfortabel, det vet vi alle, men jeg elsker denne bilen, fortalte Elisa til Road & Track.

Elisa blir fulgt av mange på Instagram - @IAmLotusElise – og hun har signert mange eieres Eliser med sin signatur. Når hun da fikk beskjeden om at produksjonen av Elise skulle avsluttes, besluttet hun å kjøpe den aller siste bilen. Hun valgte seg en gullfarget Final Edition Sport 240, som hun planlegger å  bruke mye i sitt nye firma Delightful Driving, som organiserer spennende kjøreturer gjennom Europa for sportsbilfansen.

Elisa har ingen tilknytning til Lotus, og er ikke begeistret for konsernets satsing på elbiler. Selv sier hun at hun vil ha sine to Eliser for all framtid, og at hun aldri vil selge dem.

- Jeg vil ha dem for alltid. Uten en Elise så kan jeg ikke kjøre. Når jeg er i en annen bil, kjeder jeg meg raskt.