Hun har tenkt å kjøre alle verdens syv kontinenter med en 65 år gammel bil!
Her ser vi tydelig sprekk-platen som brukes for å forsere sprekker i isen.
Hun har tenkt å kjøre alle verdens syv kontinenter med en 65 år gammel bil!

Hun har tenkt å kjøre alle verdens syv kontinenter med en 65 år gammel bil!

For den som trenger å bli motivert til å bruke sin klassiker så er det bare å lese om hva en tysk dame har tenkt å gjøre med sin Porsche 356.

De fleste av oss bruker våre klassiske biler alt for lite. Det blir noen korte småturer i løpet av sommeren, og utelukkende hvis solen skinner (men den må ikke skinne for mye, da blir det for varmt i bilen, og man lar den stå).

Men det fins de som bruker bilen sin uansett, og som virkelig drar langt avgårde med den. De mest hardcore tar kanskje med seg bilen til Afrika, eller deltar i et rally som tar dem til Mongolia eller et annet eksotisk land, men det er de som er enda mer hardcore enn som så.

I denne klassen for ultra-hardcore entusiaster finner vi tyske Renee Brinkerhoff. Hun eier en 1956 Porsche 356A. Da hun skulle delta i den nye utgaven av landeveisløpet Carrera Panamericana i Mexico i 2017, dannet hun teamet Valkyrie Racing, og etter å ha vunnet sin klasse der fikk hun blod på tann. Det har medført at teamet siden 2017 har satset på Project 356: World Rally Tour, som innebærer å kjøre med bilen på alle verdens kontinenter (og samle inn penger underveis til kampen mot child trafficking). Etter at Carrera Panamericana og Nord-Amerika var gjennomført, fortsatte man med Targa Tasmania og Caminos del Inca i 2018, og krysset således av Oseania og Sør-Amerika på listen. Deretter fulgte Peking to Paris i 2019, som betydde at Asia og Europa var gjennomført, og året ble avsluttet med deltakelse i East African Safari Classic i Kenya, og dermed var også Afrika krysset av listen.

Sett denne? Inges Porsche 356 Replica

Men det er flere hardcore-entusiaster som har kjørt disse seks kontinentene med sin klassiker, så dette i seg selv er ingen sensasjon. Imidlertid satser Valkyrie Racing også på kontinentet hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu: Antarktis. Å kjøre med en gammel bil i Antarktis virker i utgangspunktet håpløst, så for å i det hele tatt ha noen realistisk sjanse for å komme seg et stykke over isen, har Porschen blitt ombygd av chassis-design ingeniør Kieron Bradley i England, som har erfaring med ekstreme ekspedisjoner til grisgrendte strøk.


Er dette Norges heftigste Porsche 911?

Ski erstatter framhjulene, og bak finner man coilovers og traktorbelter. Foran er det montert en gedigen «Crevasse bar», eller sprekk-plate på norsk, som er laget for å hjelpe til med å traversere dype sprekker i isen. Det er også montert solpaneler for å dra nytte av de 24-timene med daglig solskinn som man får når det er sommer i Antarktis. Bilen har fått ekstra veltebøyle, et GPS-system spesiallaget for Antarktis, 12-volt luftkompressor beregnet på lave temperaturer, ekstra vann og kommunikasjons-utstyr, og nødutgang ut bakvinduet i fall bilen blir hengende over en issprekk. Motoren skal klare ned til 50 minus, og terrengegenskapene er i behold med en 30-graders angreps-vinkel forfra, og 45-graders vinkel når man kommer ned en stigning.

Teamet drar til Chile 26.november, før man flyr inn til Union-breen på Antarktis 5.desember, hvorfra man laster bilen og utstyret. Planen er ikke å kjøre til selve polpunktet (det hadde neppe vært gjennomførbart), men å kjøre 29 mil, for så å snu (en total distanse på 58 mil). Det er uansett en mer ekstrem kjøretur enn noen annen person noensinne har kjørt med en klassisk bil. I passasjersetet sitter navigatør Jason de Carterec med erfaring fra polare ekspedisjoner. Når turen er over har Renee kjørt 32.000 km totalt over syv kontinenter med sin Porsche i løpet av fem år. Det kaller vi å bruke klassikeren sin!