Fake news om Thorium-bilen
Det er kanskje med slike faktorer i bakhånd, man må forstå at drømmen om en atomdrevet bil ikke er helt død. I 2013 dukket det opp bilder av en ny science-fiction aktig bil kalt «The Thorium Car». Med thorium (et radioaktivt grunnstoff) som drivstoff kan bilen hypotetisk gå i hundrevis av år, uten at man trenger å tenke på nytt drivstoff. Selskapet Laser Power Systems hevdet de jobbet med en bil hvor thorium og laserteknologi sørget for fremdriften (laseren varmer opp thoriumet som gjør vann om til damp, som igjen driver en turbin). Ifølge Charles Stevens, administrerende direktør for selskapet, har 1 gram Thorium like mye energi som 28.000 liter med bensin.
Ifølge den samme Stevens kunne hans Thorium Car greie seg med 8 gram Thorium i 100 år, og bilnettsider skrev heftige nyhetssaker om bilen, samtidig som bloggere tok helt av. Men få gadd å sjekke hva som lå bak tullpratet til Stevens. For det første var det selve bilen, som tydelig hadde en Cadillac-logo der foran. Hvorfor? Jo, fordi illustrasjonen av bilen ble laget av kunstdesigneren Lorus Kulesus i 2008, i forbindelse med et kunstprosjekt for Cadillac. Han tegnet en kul framtidsbil kalt Cadillac World Thorium Fuel Concept, og hev på noen spennende ord som Thorium og Laser, og at bilen ville kunne klare seg i 100 år uten vedlikehold. Deretter dukket bilen altså opp igjen fem år senere i form av Charles Stevens som presenterte det nøyaktig samme bildet av bilen (fortsatt med Cadillac-logo), og som omskrev noen setninger her og der for å presentere det hele som et seriøst prosjekt under utvikling. Hans nettside var fylt av hokus-pokus fysikkspråk som ga liten mening, og hans regnestykker var også fullstendig feil. Men viktigst av alt: Bilen var ikke engang atomdrevet. Stevens påstand var en dampdrevet bil som fikk oppvarmet damp når en laser varmet opp det radioaktive grunnstoffet thorium. Ingen plass ble det nevnt noen reaktor av noe slag. Men for å få en bil til å gå 300.000 km på 1 gram Thorium, måtte Stevens ha funnet opp noe som avgir femti ganger mer energi enn noen kjernefysisk reaktor. Med andre ord: Fake news fra ende til annen.
Thorium med mange muligheter
Men thorium er allikevel litt interessant. For å få energi fra thorium må man ha en fjerdegenerasjonsreaktor av typen saltsmeltereaktor, som bruker flytende kjernebrensel. Det fine med en saltsmeltereaktor er at kjernebrenselet er både brensel og kjølemiddel, slik at man ikke trenger å være bekymret for noen kjernefysisk nedsmelting. I tillegg kan slike reaktorer lett skiftes ut etter syv år. Minuset er imidlertid at en slik reaktor fortsatt er under utvikling, og noen kommersiell form for saltsmeltereaktor vil neppe dukke opp før 2025.
Thorium kan brukes i kjernekraftverk i stedet for uran, og en opplagt fordel ved Thorium er at det finnes fire til seks ganger så mye av det i jordskorpen som uran. Thorium er også sikrere enn uran, og medfører langt mindre radioaktivt avfall. Norge har gigantiske mengder thorium, og det trengs bare 700 kg thorium for å produsere en million kilowatt elektrisitet kontinuerlig i ett år (til sammenligning trengs det to millioner tonn olje for å produsere den samme mengden elektrisitet). Mange mener at framtidige atomkraftverk drevet av thorium i stedet for uran er løsningen på framtidens energiproblemer, mens andre påpeker at det ikke vil lønne seg å satse på thorium all den tid man har tilstrekkelige forekomster av uran. Til bruk i bil, er det uansett en mildt sagt lang vei å gå…