Eldorado av garasjeplass
Den isblå Caddyen var stort sett bygget opp som en originalbil av TA Motors, mens prikken over den smakfulle i-en, luftfjæringen, kom på av siste eier før Ivar. Ellers er det noe som viker fra originalbilen, men det var heller ikke en originalbil Ivar ville ha, så det var intet problem. Karosseriet er stort sett originalt sett bort fra kromdetaljene under bagasjelokket bak som er fra en Seville. Understellet er så å si urørt om man ser bort fra luftfjæringen som går totalt 27 centimeter.
- Veldig snedig når bilen skal vinterlagres! Da heiser jeg bare luftfjæringen så høyt jeg kan, setter bukker under, og senker hele bilen ned på dem. Vipps så står den bare og hviler. Genialt! Smiler Nubdal.
Motoren er en original nyoverhalt 390 cid, men fra en 1959-modell, der forskjellen er at oljefilteret er oppå motoren, hvor det er en kopp under på 1960-modellen. Den har fått seg en Edelbrock-forgasser og elektronisk tenning som fungerer helt suverent. Her har man virkelig vært nøye på detaljene, da det til og med er ordnet en avtagbar insektnetting foran radiatoren slik at fluer og annet gørr ikke skal komme inn der, noe som visstnok skal fungere meget bra. Girkassen er også fra en 1959-modell, og er den vanlige 4-trinns Hydra-Matic automatkassen som kom i disse. Bremsene er store, flotte trommelbremser, og bilen står på et sett med herlige rustfrie eikefelger på 225/70-15 store, deilige hvitsidedekk hele veien rundt, som virkelig gir bilen det lille ekstra.
- Du vet det er forseggjort når til og med reservehjulet har fått det samme, ganske dyre hjuloppsettet som resten av bilen, ler Ivar, og legger ikke skjul på hvor bra restaureringen har vært.
- I mitt eie har jeg bare polert den opp tre ganger, og ellers har det ikke vært noe annet å gjøre med den. Fargen er en gammel Datsun-farge av noe slag, og ser fortsatt ut som ny. Den største utfordringen bilen har gitt meg er egentlig plassen i garasjen. Der jeg bodde før hadde jeg 7 cm å gå på i bredden og 4 cm i lengden, og jeg måtte sage i stykker trappen opp til andreetasje for å få bilen helt inn. Nå har jeg derimot flyttet, og har et eldorado av plass i garasjen. Nå har jeg hele 7 cm i lengden og 10 cm i bredden, ler Ivar, og påpeker at man merker tidlig om man har kjørt inn skrått. Her er det bare å holde tunga rett i munnen!