Julekalender 2018!
Julekalender 2018!
Julekalender 2018!

Julekalender 2018!

Det nærmer seg jul, og i den forbindelse kjører vi vår egen lille julekalender her på Refuel.

24. DESEMBER
Porsche 944 Turbo

Ved Stian Hoel Fossen

Porsche. Sportsbil. Turbo. 80-tallet. Nevnte jeg turbo? Om dette ikke vekker din nysgjerrighet så er det noe alvorlig galt med deg. Porsche 944 er en videreutvikling av Volkswagen og Porsches samarbeidsprosjekt 924. Porsche hadde fått mye pepper for å bruke Audis rekkefirer i 924 og monterte derfor sin egen 2.5 liters rekkefirer i 944. Denne kom både som sugemotor og turbomotor. Med Porsches byggekvalitet og turbomotor på 217 hestekrefter fristet man markedet, og oppgraderte bremser og understell gjorde at 944 tidlig fikk stempel på seg for å være en skikkelig grom bil. Etter hvert økte effekten på turbomodellen til 247 hestekrefter. I tillegg til å være utstyrt med en kraftig motor så var også bilen godt utstyrt. Radio, air condition, ABS og airbag var utstyr du fikk levert på denne bilen.

Porsche 944 Turbo er etter hvert blitt dyr og du må fort punge ut mellom 250 og 300.000 kroner for et bra eksemplar. Men det er det så absolutt verdt, vil mange påstå.

23. DESEMBER
Peugeot RCZ R

Ved Jonas Bäcklund

For deg som har lest julekalenderen så langt, så er det vel kanskje ikke noen overraskelse at nettopp jeg kommer med Peugeot RCZ. Etter mye snakk om runde former, sinte lykter og ellers kanskje litt mindre ettertraktede sportsbiler i forhold til hva den generelle allmennheten ville ha valgt. Ta formen av en Audi TT, pølsepanseret til Mercedes Benz SLK 55 og brei det utover, miks inn frontlyktene til VW Scirocco og bakenden til en Nissan 350z, og vipps så har du en helstilig fransk sportsbil i form av Peugeot RCZ R. I likhet med da jeg skrev om Toyota GT86, så er Peugeot et merke som tidligere laget mye kult, men som nå har tapt seg veldig hva gjelder kule biler i det siste. Da er det alltid gøy å se at de prøver, og i stor grad lykkes nå i nyere tid. Bilen er i tillegg til sportslig, praktisk. Med et stort bagasjerom ser bilen litt framtung ut, noe som veies opp av en fiffig liten spoiler bak. Den tykke rumpa som spoileren er montert på er absolutt noe man får vann i munnen av!

Den runde baguett-bilen startet sin produksjon i 2009, men R-utgaven kom ikke ut før i 2013. Bilen fikk en illsint 1,6 liters turbo-motor med 270 hestekrefter. R-utgaven fikk også større Alcon bremser og fjæring. Denne fjæringen skal visstnok ha gjort underverker for den forhjulsdrevne bilen, for som mange har opplevd så er det ikke alltid like greit å holde styr på en forhjulsdrevet bil med frontmontert motor og masse kraft. RCZ vant mange priser i bilmedier verden over, og har også dratt hjem seieren både på Nürnburgring og Bathurst i sine respektive klasser.
Akkurat nå ligger det ingen RCZ R ute på finn i Norge, men en vanlig RCZ kan du få for rundt 160.000 kroner. For R-utgaven må vi med andre ord se til utlandet, hvor du fort må beregne en pris i overkant av 200.000 kroner.

22. DESEMBER
AMC Javelin AMX

Ved Lord Arnstein Landsem

Jeg har alltid hatt en voldsom forkjærlighet for andre generasjon AMC Javelin (1971-1974), og da i særdeleshet toppmodellen AMX. Det er noe ved de voldsomme muskelbil-linjene som trigger meg. De supersexy svulstige hjulbuene der foran, det lange panseret med den voldsomme dekalen. En eldre nabo i bygda jeg vokste opp hadde en slik bil. Den tok han ut bare noen få ganger i året, men det å få se den var et fantastisk høydepunkt hver eneste gang. I tillegg hadde den V8-motor, og lyden av åtte sylindre i V-form er fortsatt den mest fantastiske lyd som finnes i min bok.

I tillegg er bilen relativt uvanlig i muskelbil-jungelen hvor det simpelthen florerer av Camaroer og Mustanger. Attpåtil har Javelin kjøreegenskaper som er av det absolutt bedre innen sjangeren, hvor AMC også brukte sin lærdom fra Trans Am-serien, hvor mesteren både i 1971 og 1972 kjørte Javelin AMX. «Racing pedigree» er alltid kult i min bok. Det skal legges til at jeg selv eier en slik bil, en 1974 Javelin AMX Z-Code, som innebærer den største 401-motoren og «Go package». Du finner alle Javeliner fra andre generasjon til under 300.000 kroner, og sammenlignet med veldig mye annet muskelbil fra USA i samme periode er Javelin gunstig priset. Det gjør den til et opplagt tips i denne julekalenderen, og siden jeg også selv har en, kan jeg gå god for dens kvaliteter.

21. DESEMBER
Lotus Elise

Ved Stian Hoel Fossen

Det er få biler jeg har vært mer forelsket i, over en så lang periode som Lotus Elise. Lotus Elise er noe som enda gir meg litt høyere puls når jeg ser en på treff. Første gang jeg så en slik en var i bilspillet Gran Turismo 2 i 1999 og siden da har jeg alltid elsket disse bilene. Elise kan i korte trekk kokes ned til lettvekts bil med midtmontert motor og et understell som gjør bilen eksepsjonell på svingete veier. Første generasjon Elise kom med en Rover motor som ikke nødvendigvis er kjent for å være verdens mest pålitelige. I løpet av andre generasjon ble denne byttet ut med en Toyotamotor. General Motors var med å betale for utviklingen av generasjon 2 av Elise, det er derfor Opel Roadster ser omtrent lik ut. Mange vil nok kalle Elise en Gokart etter veien, og det med rette. Du får det nesten ikke nærmere registrert etter vei. Med en vekt på rundt 700 kilo og 120 hestekrefter er det en rask bil tross lite effekt.

Det å skaffe en Lotus Elise til under 300.000 kroner begynner etter hvert å bli en hodepine, både i Norge og i Europa. Men har du tunga beint i munnen, pengene klare og er våken dukker det stadig opp aktuelle biler. Nå ligger det ute en deilig blå Lotus Elise til den nette sum av 269.000 kroner. Et fint vinterprosjekt som du kan kose deg med neste sommer.

20. DESEMBER
VW Scirocco

Ved Jonas Bäcklund

16 år ble det telt fra andregenerasjon Volkswagen Scirocco, til den tredje. Bilen, som først ble introdusert i 1974, har på sett og vis alltid vært i skyggen av Golf GTI. Golfen ble dog etter min mening litt kjedelig etter Mk3, og selv om den var på bedringens vei rundt Sciroccoens nye modell tidlig på 2010-tallet, så er det noe med den strenge panna, den flatere utførelsen og den mer sportslige stilen som gjør den så mye kulere enn Golf. Min teori er at designeren av Sciroccoen skulle skrote Golfen sin, men kun 25% ferdig stoppet søppelpressa, og der lå det en langt kulere bil. 

Du får Sciroccoen utstyrt med flere forskjellige varianter, men det er definitivt Scirocco R/TSI 2.0 motoren som man sikler mest etter. 2-literen yter 261 hestekrefter, og kan fås med en 7-trinns direct-shift manuell girkasse som ekstrautstyr. Bilen ser allerede skikkelig bøs ut, som gjør at det ikke skal veldig mye ettermarked til for at den virkelig skal bli et gisp når du kommer kjørende. Samtidig er den en veldig praktisk bil, med 4 seter og brukbart bagasjerom så får man det beste av to verdener i denne bilen. Det som appellerer mest med denne må være fronten. Bakfra ser bilen ganske så normal ut, men fronten er skamsint, og jeg synes at VW gjerne kunne ha dratt bilen enda tre-fire hakk lengre på råskinnskalaen for å virkelig ha fått til en sportsbil som virkelig kunne blitt en klassisker. 
Prisen på disse i Norge spenner seg fra 100.00 – 180.000 kroner, hvorav de fleste ligger i sjiktet rundt 130.000 kroner.

19. DESEMBER
Mazda MX-5

Ved Lord Arnstein Landsem

En artig sportsbil trenger ikke koste 2 millioner. Den trenger ikke engang koste 200.000 kroner. Faktisk kan den koste bare 20.000 kroner. Hvordan? Jo, Mazdas magiske MX-5. Den dukket opp i 1989 som 1990-modell, og ble en enorm salgssuksess fra første stund. Og det var ikke rart. For bilen var ekstremt morsomt å kjøre. Mazda hadde studert gamle sportsbiler, og gjort alt rett. Lav vekt. Små dimensjoner. Motor foran. Bakhjulstrekk. Manuell gearkasse. Turtallsvillig motor. Intet unødvendig dilldall eller ekstrautstyr av noe slag. Kun ren uforfalsket kjøreglede.

Det finnes de der ute, som ikke liker bilen, men spør du de nærmere om temaet, så handler det alltid om det samme. De liker ikke designet. Bilens linjer er for runde. For femi. Osv. Greit nok, sånt handler om smak og behag. Men hvis du gir bilen en sjanse, så lover jeg deg en helt fantastisk kjøreopplevelse. Faktisk kommer jeg ikke på en eneste bil til under 100.000 kroner, som er i nærheten av å være så morsom å kjøre, som MX-5. Jeg kommer ikke på noen under 200.000 kroner heller. Første generasjon (NA), er den som er mest bil for pengene (med mange på Finn i prisområdet 20-50.000 kr), men alle generasjoner er supermorsomme å kjøre.

Men du trenger ikke stole på meg. Den gamle grinebiteren Jeremy Clarkson sa dette om MX-5 i 2009: “The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it fourteen”. Så der har du det: Mazda MX-5. 14 av 5 stjerner!

18. DESEMBER
Chevrolet Corvette C4

Ved Stian Hoel Fossen

12.mars 1999 satt jeg spent i stua og ventet på bursdagsgaven fra moren og faren min. Da jeg åpnet lå det verdens kuleste spillmaskin der. En helt ny Playstation 1 med Gran Turismo 2. Spent skrudde jeg på maskina og valgte meg en bil. Valget ble på det feteste jeg fant, nemlig en Chevrolet Corvette C4 Grand Sport, blå med hvit stripe på midten. Jeg ble momentant forelsket og det er en forelskelse jeg trolig aldri blir kvitt. Chevrolet Corvette C4 ble introdusert som arvtageren til C3 i 1984. De runde linjene ble byttet med moderne, firkantete linjer og interiøret oser 80-tallet. Digitale instrumenter som viser turtall, fart og lignende er spennende utstyr du får på pre-facelift versjonen. C4 ble levert med 350 motor som i starten ytet 205 hestekrefter. Det er L83 motoren med Cross-Fire innsprøytning. I 1985 kom den mer ettertraktede motoren L98 som både yter mer (230 hk) og er mer trimmevennlig enn L83. 

Mange amerikanske biler har blitt veldig dyre, men C4 har i likhet med C3, enda ikke skutt i været. Du får Corvette C4 fra 80.000 kroner, men da er de helt utslitt og gjerne ikke importert heller. En fin en får du fra mellom 150 til 200.000 kroner. Skal du ha en litt råere utgave som for eksempel ZR1 må du nok ut med nærmere 400.000 uten avgifter.

17. DESEMBER
Audi TT 8J

Ved Jonas Bäcklund

Miks en Volkswagen Boble og en Audi R8. Hva får du? Vel, spennet på svaret vil nok variere veldig, men i alle fall for min del er det Audi TT man lander på. Da først og fremst andregenerasjon fra 2006-2014, da førstegenerasjon blir for blyg, og tredjegenerasjonen for drøy (i alle fall på prisestimatet vi har satt for denne serien). Sett bort fra Audis klassiske rallybiler, har det tyske merket aldri stått mitt hjerte nært. Men er det en bil som likevel har klart å få fotfeste i meg, så må det være Audi TT. Spørsmålet jeg stiller meg er, hvorfor akkurat denne? Litt av svaret kan nok ligge i den runde formen, og kanskje til og med at den er ganske lik en annen favoritt fra min side, nemlig Nissan 350z?

Da andregenerasjon kom på markedet med et nytt design var da alt klaffet skikkelig. En større grill og spissere frontlykter gjorde at den litt usikre og beskjedne førstegenerasjonen fikk et mer aggressivt uttrykk, noe som gjorde bilen kulere å se på, både i original tilstand, på bane, eller modifisert. At det er en flott bil er det også flere som er enige i. Spesielt de første par årene denne var på markedet jafset den til seg priser for beste bil, beste coupet og beste design fra motormedia over hele verden. Fra 2006 – 2010 kunne man få bilen med en 3,2 liters Quattro V6 motor som yter 247 hestekrefter drevet på 4 hjul, som heller ikke er noe å kimse av.
En andregenerasjons Audi TT finnes det flere eksempler av på finn, og de fleste holder seg rundt 150.000 kroner.

16. DESEMBER
Toyota Celica GT4 (ST 185)

Ved Lord Arnstein Landsem

Denne bilen mener jeg har ufortjent lav status. Tross alt var bilen kongen av rally på første halvdel av 90-tallet. Bilen debuterte i Rally-VM i 1992, og Carlos Sainz ble likeså godt verdensmester i sin Celica GT4. I 1993 vant så Juha Kankkunen mesterskapet i sin GT4, før Didier Auriol ble verdensmester i 1994 i sin Celica GT4. Det betyr at tre år på rad så kjørte verdensmesteren i rally en Toyota Celica GT4 ST185.

En annen grunn til at jeg har bilen på listen, er at jeg eide en slik GT4 selv i noen år. Jeg har vel aldri hatt en mer morsom helårsbil enn akkurat den. Full spøling og sladding på vinteren, samtidig som man var sikker på å komme opp de verste bakker med permanent firehjulstrekk. Femte generasjon Celica, kom i 1989 som 1990-modell, og er lett gjenkjennelig med sin tøffe front med oppfellbare hovedlykter (som dessverre ble ødelagt på sjette generasjon som kom til modellåret 1994 med fire runde prangende lykter). GT4 har i tillegg et tøft panserscoop, og 2-liters turbomotor.

Det finnes også en Carlos Sainz-versjon (en homologiserings-versjon laget i 5000 eksemplarer), som er verdt mer, men den syns jeg ikke ser så tøff ut, da panserscoopet på den, er en flat forsenkning laget for å få luft ut av motoren (og således ikke et panserscoop i det hele tatt), i stedet for å måke inn luft som på vanlig GT4. En vanlig Celica med forhjulstrekk fra tidlig nittitall får du nærmest kastet etter deg (fra 20.000 kroner og oppover), mens du må legge på minst 100.000 kroner for å starte letingen etter en GT4. Det er den verdt.

15. DESEMBER
Mazda RX7 (FD 1992-2002)

Ved Stian Hoel Fossen

Mazda er en av de få som faktisk har klart å benytte wankelmotoren i noen stor grad når det kommer til produksjonskjøretøy, og de har nesten gjort det til en kampsak å bruke disse i sportsbilene sine. Det er også noe av grunnen for at Mazda RX7 har blitt en legende i bilmiljøet. Lavt slagvolum, herlig eksoslyd og en motor som takler høyt turtall, gjør Wankelmotoren svært interessant for oss som liker mekanikk. Inne i kupeen finner vi et veldig førerorientert interiør med en del luksusutstyr. Bilen er relativt liten og selv med noe mindre effekt enn sine konkurrenter så oppleves bilen som rask og svært morsom på svingete veier. RX7 FD var i likhet med 3000GT og 300ZX svært avansert og Hitachi hadde utviklet et sekvensielt twin turbo system som matet wankelmotoren med luft. Dette systemet hadde tidligere blitt benyttet i Cosmo, Mazdas luksusmerke. 

Skal du ha en bra RX7 av tredje generasjon begynner prisen å klatre over 200.000 kroner, og for et skikkelig fint eksemplar må du bla opp mye mer enn dette, men er du litt på hugget, kan skru litt samt at du ikke er redd for å skru på wankelmotor så kan du finne fine eksemplarer som er relativt rimelige enda.

14. DESEMBER
Mercedes-Benz SLK 55 AMG

Ved Jonas Bäcklund

På midten av 2000-tallet kom flere og flere Mercedeser med den etter hvert godt kjente «pølsa» midt i fronten på sine biler. Det var nok dønningene fra deres fantastiske SLR McLaren som kom frem i flere av deres modeller, deriblant SLK 55 AMG som hadde modellår fra 2004 til 2011. Fronten skulle visstnok være inspirert av formel 1-biler, og er nok noe de fleste har et elsk-hat forhold til. For de som skulle lure står SLK for Sportlich (sportslig) Leicht (lett) og Kurz (Kompakt), noe som også gjenspeiles i bilen. Det å gjenspeile fantastiske superbiler slik Mercedes har gjort her er jeg veldig fan av. Det gjør til at den vanlige mannen i gata kan finne seg en leken bil til en billigere pris mens man venter på å vinne i lotto og få råd til «the real deal». For det er jo SLR McLaren man egentlig har lyst på, men et svært nedtonet, mer brukervennlig, men fortsatt veldig morsom bil kan man altså få i form av SLK 55 AMG. Linjene på bilen er, som så ofte på Mercedes, helt nydelige. Designet er langt forut sin tid, og er definitivt noe som skiller denne bilen fra andre små sportsbiler. 

Under pølsepanseret står en M113 V8-motor på 5,4 liter. Den utgjør 355 hestekrefter, noe som virkelig smeller godt sammen med sin 7G-Tronic AMG Speedshift girkasse. Bilen gjorde offisielt 0-100 på 4,9 sekunder, men flere kjøpere og journalister rapporterer om en tid på 4,3 sekunder. Om ikke bilen i seg selv er tøff nok, kan det også nevnes at en spesialutgave av SLK 55 ble i sin tid brukt som sikkerhetsbil under Formel 1. I 2008 fikk bilen kosmetiske oppgraderinger, og det mest nevneverdige er den spissere fronten. 
I skrivende stund finner man ikke noen slike til salgs i Norge, og i utlandet varierer prisene veldig, alt ettersom hvor bra stand bilen er i og hvor gammel den er. Noen ligger helt ned i 150.000 kroners skiktet, mens andre må du ut med det dobbelte for.

13. DESEMBER
Renault Alpine V6 GT

Ved Lord Arnstein Landsem

En ting som går igjen hos mange av oss bilentusiaster, er at det finnes biler vi har hatt lyst på i årtier, men av ulike årsaker, kom vi oss aldri dithen at vi kjøpte en. En slik bil for meg er Renault Alpine V6 GT, arvtageren til den flotte A310 fra syttitallet. Den kom i 1984, og har et herlig åttitalls-design. Av en eller annen grunn simpelthen elsker jeg frontpartiet, med store lyktepaneler som går i et med det aerodynamiske karosseriet, mens selve lyktene står lekkert et stykke inne i lyktehuset.

Karosseriet oser aerodynamisk effektivitet, og kombinert med omfattende bruk av glassfiber og plast, ble bilen lettere enn rivalen Porsche 944. Den gikk også bedre, og var raskere rundt en racerbane, så bilen var en seriøs kjøremaskin. Du fikk den med 2,9-liter på 150 hk, men gå heller for Turbo-versjonen, med 2,5-liter på 200 hk (vær obs på at bilen fikk katalysator i 1987, og da gikk effekten ned til 185 hk).

Og hva koster så herligheten? I Norge er bilen supersjelden å se, men i Tyskland flommer det over av dem. På mobile.de finner du massevis av biler i prisområdet 12-20.000 Euro, og drar du på til 25.000 Euro kan du få en flott utgave med et rått tysk styling-sett fra åttitallet. Hvor kult er ikke det!

12. DESEMBER
Alfa Romeo GTV

Ved Stian Hoel Fossen

GTV har av Alfa Romeo vært brukt på flere modeller, men her skal jeg fokusere på GTV som ble produsert mellom 1994 og 2004. GTV står for Gran Turismo Veloce som på godt norsk kan bety en rask GT bil. GTV kommer levert med Alfas entusiastfølelse og typiske italienske design og løsninger. Hovedlykter gjemt under panseret, sjåførvendte instrumenter og et design det oser Alfa Romeo av er en oppskrift de fleste bilelskere vil bite seg merke i ute i trafikkbildet. Da bilen ble introdusert kom det kommentarer om at den italienske kvaliteten endelig nærmet seg tysk standard, og at Alfa hadde tatt store grep for å kunne konkurrere med de tyske merkene. Du kunne også få denne bilen som cabriolet under navnet Spider.

Under panseret kan du finne alt fra en 1,8-liters 16-ventiler på 142 hestekrefter til den brutale 3,2-liters 24-ventilers V6 motoren på 237 hestekrefter. I Norge er det nok enklest å få tak i en med 2-liters motor og disse ligger på rundt 30 til 50.000 kroner for en litt ålreit en. Det hender seg det dukker opp noen friske V6ere også, men da kryper prisen fort opp mot 100.000 kroner.

11.DESEMBER
Toyota GT86

Ved Jonas Bäcklund


Vent nå litt. Er ikke dette en Subaru BRZ, spør du kanskje? Svaret på det er, jo, på en måte. GT86/BRZ er nemlig utviklet av både Subaru og Toyota på Subarus samlebånd i Fuji. Jeg må ærlig innrømme at denne bilen, lansert i 2012, gikk meg hus forbi. GT86 altså. Ikke BRZ. Toyota har liksom ikke vært så spennende de siste 15 årene etter at en av mine favoritter, Supra, gikk ut av produksjon. «Ren kjøregledes retur» sier Toyota om sin sportsmodell, og det er nok troverdig. Med et svært lavt tyngdepunkt og en godt balansert bil med bakhjulstrekker, har bilen blitt en av favorittene i stock car racing, gruppe A, gruppe N og drifting de seneste årene. Fredrik Aasbø er for eksempel en som bruker bilen i sistnevnte kategori.

Den frontmonterte motoren er en 4U-GSE bokser-motor på 2 liter, med en ytelse på rett i underkant av 200 hestekrefter. Den er tilgjengelig med 6 trinns manuell eller automat-kasse, og rykker seg fra 0-100 på omtrent 6 sekunder. Selv om bilen er svært lik Subaru BRZ på de fleste områder, skiller de seg først og fremst fra hverandre i fronten. Et litt annet design på støtfangeren gir GT86en et litt mer aggressivt uttrykk, som gjør at den kom med foran BRZen i denne julekalenderen.
Du finner flere GT86er på finn, men skal du komme deg under den magiske 300.000 kroners grensen må du nok belage deg på å se på de tidligste modellene, som går for 250.000-280.000 kroner.

10. DESEMBER
Pontiac Firebird

Ved Lord Arnstein Landsem

Pontiac Firebird ble produsert fra 1967 til 2002, og kom i en myriade av versjoner med ulike motorer og utstyr. Toppmodellen var som oftest den såkalte Trans Am, og da vet du at du får seriøst understell og bra motor. Skal man tenke mest bang for the buck er det tredje generasjon (1982-1992) som den gule på bildet, eller fjerde generasjon (1993-2002) som gjelder. Der kan du finne mengder av kule biler til en svært hyggelig pris. Fra rundt 100.000 kroner og oppover er det bare å velge og vrake.

Men snakker vi Firebird kommer vi ikke utenom «Smokey and the bandit» (1977) Den sinte fronten du husker fra filmen, kom kun på 1977 og 1978-modellene, og filmens popularitet har gjort sitt til at en bra Trans Am fra disse årene, fort blir i overkant av 300.000 kroner. Personlig har jeg dog alltid hatt mest dragning mot fronten med fire enkeltstående frontlys, som man finner på 1979-1981 modellene. De er ikke så dyre som 77 og 78, og kommer i en mengde flotte farver, som gjør at du ikke nødvendigvis må kjøpe bilen i sort. Den er nydelig også i sølv eller i blått, og i rødt er den vanvittig deilig. I hvitt er den sinnssykt deilig. Og i gull er den orgasmisk deilig (se bildet for solid billedbevis på akkurat det!). Legg til V8 og muligheten for manuelt gir i Trans Am, og du har en ikonisk bil av rang! (Jeg hadde selv en gullfarget 1980 Turbo Trans Am et par år for lenge siden, og den har jeg utelukkende positive minner om).

Men akkurat når det gjelder Trans Am, kan du ikke gå feil, uansett hvilken årsmodell du velger. Den dukket første gang opp i 1969 som toppmodellen av Firebird, og betydde i alle år top notch performance.  «Come on, catch me if you can. In my Trans Am. Highway wonderland.” Som poeten Sammy Hagar så vakkert sa det…

9. DESEMBER
Honda Integra Type R Generasjon 3

Ved Stian Hoel Fossen

Honda hadde med sin NSX vist verden at de hadde kontroll på sportsbiler. Med folk som Ayrton Senna med i produksjonen viste de at en midtmotor bakhjulstrekker var barnemat for ingeniørene i Japan. Det samme gjorde de da de lagde Integra. Kåret til verdens beste forhjulstrekker gang på gang har Honda Integra gått inn i historien som en, i mine øyne ihvertfall, «must have» når det kommer til forhjulstrekkere. Bilen er utstyrt med en B18 motor som produserer 197 hestekrefter, som i seg selv ikke er svimlende mye, men den oppleves svært sterk og rask i Integra. Denne har som nevnt også VTEC som er variable løftetider på kammene. Flere merker har lignende systemer, men Honda er vel mest kjent for sitt system som gjør bilen fra en kvikk sugis til et brølende dyr når du passerer 5800 omdreininger. Da løfter kammene på både innsug og eksossiden høyere og lengre, noe som skaper et godt spark i bilen. 

Det dukker med ujevne mellomrom opp Integra på norske salgssider og prisene varierer veldig, alt fra 25.000 kroner til opp mot 100.000 kroner. Rådet er kanskje å styre unna de billigste da de ofte er hardt behandla og med rust i understell og kanaler bak, men legger du i 50-60.000 kroner så får du en utrolig morsom sommerbil som biter seg fast i svingene.

8. DESEMBER
TVR Tuscan Speed Six

Ved Jonas Bäcklund

For en som falt for biler fra 1930 og 1940-tallet er det ikke alltid at man finner mer moderne biler som appellerer like mye som de klassiske runde linjene på den tiden. Men som ti år gammel gutt som spilte Gran Turismo på Playstation fant man altså denne. TVR Tuscan Speed Six, der så å si alt er rundt. Skjermer, bakrute, den stumpe hekken, de runde luftinntakene i grillen. Til og med frontlyktene er runde, og det er seks av dem(!). Baklyktene? Runde, og de er montert så langt ned mot asfalten som det går, like over dem – selvfølgelig runde – eksospotter. Når lakken i tillegg var i skiftende farge mellom lilla og gull, var det ikke mer som trengtes for å overbevise en liten bilinteressert dott som jeg var.

«Å eie en tidligere TVR er som å eie en bjørn. Altså, det er greit det, helt til den dagen den river av deg hodet. For det vil den. En dag vil den rive av deg hodet» - Jeremy Clarkson


- Jeg liker smaken din når det kommer til stil, men makan til søppelbil skal du lete lenge etter, smalt det fra min far. 
Jeg fikk med andre ord ikke lov til å ha Tuscanen som min favorittbil, men helt siden årtusenskiftet har den blitt en bil jeg stadig lokkes tilbake til. Tuscan Speed Six trillet ut i fra sine produksjonslokaler i Blackpool, England mellom 1999 og 2006, og ble levert med en enten 3.6, 4.0 eller 4.2 liters motor og 5-trinns manuell girkasse. Den sinteste utgaven, en 2003 modell T440R, hadde 440 hestekrefter. 0-100 gjør den på 3,68 sekunder uten traction control og ABS. TVRs filosofi var nemlig at slike systemer, deriblant også airbag, ikke gjør bilene deres særlig mer sikker. Derfor landet de på å utelate de helt. Teit og kult på samme tid!
For å finne denne bilen må man til utlandet, og her varierer prisene stort fra årsmodell til årsmodell. Stort sett finner man 2003-modeller og eldre til rett i underkant av 300.000 kr.

7. DESEMBER
Bricklin SV-1

Ved Lord Arnstein Landsem

Jeg liker veldig ofte det andre kaller uinteressante skjitbiler, og det blir ikke stort mer skjitbil enn Malcolm Bricklin sin sportsbil Bricklin SV-1, som kun var i produksjon i 1974 og 1975. Den canadiske sportsbilen med måkevingedører hadde en byggekvalitet, som får en Lotus Esprit til å fremstå som det ypperste fra Lexus. Det vil si horribelt dårlig fit og finish rundt om. Men liker man kit cars som jo jeg gjør, er det ikke så farlig med litt panelglipper her og der.

Takket være bilens dårlige finish, rant det inn vann i bilen da det regnet, noe en forhandler løste med å skyte i gulvet med en hagle. Voila! Fiks ferdig drenering! Måkevingedørene reiste seg supersakte (12 sekunder fra nedre til øvre punkt) ved hjelp av hydrauliske sylindre, hvis de i det hele tatt virket da. Ofte virket bare en. Eller ingen. Karosseriet var laget av et komposittmaterial med syntetisk harpiks limt på et glassfibersubstrat, og var alt annet enn enkelt å lage. Kort fortalt: Ræl.

Så hvorfor syns jeg du bør kjøpe deg en slik bil? For det første: Se på designet. Kanontøft! Kun en gal Canadier på syttitallet kunne ha laget noe sånt. Så er det historien bak bilen. En ordentlig taper-historie, og det er et pluss i min bok, akkurat som DeLorean bilen noen år senere, men som nå er blitt for dyr. I motsetning til DeLoreans puslete Volvo-sekser, så har imidlertid Bricklin V8-krefter. Først AMC 360, så 351 Windsor fra Ford. Gi meg en Bricklin SV-1 i Safety Orange med AMC V8 og manuell kasse, og jeg skal vise deg en herlig 70-talls klassiker til en rimelig penge. Du finner dem til sånn 150-200.000 kroner.

6. DESEMBER
Mitsubishi 3000GT VR4

Ved Stian Hoel Fossen

Som med Nissan 300ZX er 3000GT en glemt bil. For å konkurrere med de andre GT bilene japanerne lagde, så kom Mitsubishi opp med 3000GT. Denne kunne du få i VR4 utgave med blant annet 300 hestekrefter, permanent firehjulstrekk, aktiv aerodynamikk og firehjulsstyring. I likhet med Skyline, Supra og 300ZX er også 3000GT forsynt med twin turbo. Sammenlignet med de andre bilene i samme segment har nok ikke 3000GT fått helt samme plass i markedet, og til tross at det for sin tid var en høyteknologisk bil ligger den nok oftere i bunken «det der er en morsom bil» enn i «den der må jeg ha» bunken.

Å kjøpe en 3000GT kan for riktig kjøper være et kupp. De er ofte tungsolgte og det er derfor mulighet til å få forhandlet frem en særdeles god pris dersom du har tenkt å ha den lenge, for de er ofte vriene å bli kvitt. De bruker gjerne å ligge mellom 120.000 og 180.000 kroner for eksemplarer i relativt god stand. Personlig elsker jeg utseendet og teknologien til 3000GT, men jeg synes den oppleves litt billig når jeg sitter bak rattet, men det er mer av personlig preferanse. Alt i alt en topp sportsbil for den riktige entusiast til en rimelig penge.

5. DESEMBER
Fiat Abarth 500

Ved Jonas Bäcklund

Rask har en ny form, og den formen er liten og rund. Abarth 500 er performance-utgaven av Fiat 500 som er tunet av Abarth & C. S.p.a. Bilen kom året etter relanseringen av Abarth-gruppen som en uavhengig enhet i 2007, etter å ha blitt kjøpt opp og eid av Fiat siden starten av 1970-tallet. Siden da har de gjort det som i utgangspunktet er en søt bybil om til en aggressiv liten jævel. Bilen har en IHI turbo på sin 1,4 liter store rekkefirer bensinmotor som gir den lille rotta 135 hestekrefter på standardversjonen ved lansering. Det høres kanskje ikke mye ut, men når bilen veier snaue 900 kg så går det godt!

Den forhjulsdrevne 3-dørsutgaven gjør 0-100 på 7,9 sekunder, men det er hovedsakelig i stramme svinger og raske tyngdeoverføringer hvor Abarth 500 skinner mest. Bilen har en C510 5-trinns manuell girkasse, har fått senk, et hissig body-kit, 16 tommers aluminiums-felger, og servostyring med sportsmodus. Innvendig har den fått trykkmåler for turboen, girskifteindikator, Blue&Me underholdningspakke og GPS om ønskelig. Det som i utgangspunktet er en bil som du drar bort til nærmeste dagligvare for å kjøpe gullvafler med (ikke noe vondt om gullvafler), er heller gjort om til noe som kan minne om en forstørret go-kart.

4. DESEMBER
Nissan 300zx

Ved Stian Hoel Fossen

På nittitallet produserte japanske bilfabrikker noen av historiens mest ikoniske sportsbiler. Toyota Supra og Nissan Skyline er kanskje de bilene som er mest kjent for hvermannsen i bilmiljøet. Samtidig som disse ble populære ble også mange perler glemt. Nissan 300zx er en av disse. De mest ettertraktede er Z32 som kom med blant annet 3 liters V6 motor med twin turbo, firehjuls styring, elektriske stoler, air condition, cruise controll og targatak. De var Nissans utstillingsvindu for sin nye teknologi. Motoren er viden kjent for å være et ekstremt godt utgangspunkt for å trimme.

Skal du ha en japansk sportsbil for en hyggelig sum er z32 ingen dum idé. De er enda relativt rimelige, men som de fleste japanske biler er også de på vei opp i pris. En bra 300zx Z32 koster rundt 200.000 kroner, men du kan få de noe rimeligere dersom du vil spare litt penger på å skru selv. Ønsker du noe mer retro kan du gå for z31 som ligner mer på 280zx. Disse kommer også med V6 og værstingen leverte 205 hestekrefter, hadde digitalt display i ekte 80-talls stil og skrikende interiørfarger. Disse går for mellom 50.000 og 100.000 avhengig av stand.

3. DESEMBER
Jaguar XK8/XKR

Ved Jonas Bäcklund

Når noen nevner Jaguar får man mange assosiasjoner. Overklasse gubbebil på landsbygda i England. En rolig cruiser, eller en usannsynlig dyr klassiker. Sport og racing er kanskje ikke det første man tenker på, men også denne assosiasjonen bør være med. For vi skal ikke glemme at Jaguar deltok som konstruktør i Formel 1 på starten av 2000-tallet med talentfulle førere som Eddie Irvine og Mark Webber bak rattet.

I de to siste sesongene av Formel E har de fullført på 10. og 6. plass. Så blant gubbete landsbygdbiler og klassiske veteraner kommer det også sportslige biler ut fra produksjonshallen i Coventry i England. Bilen har et helt spesielt uttrykk. De flotte linjene som gjør den til en klassiker, blandet med sinte lykter og en lang hekk så får man en følelse av sportslig luksus, akkurat slik en britisk sportsbil skal ha. Hekken svaier oppover, som gir bilen et ganske tøft stuk. Det samme kan sies om interiøret. Et eksempel som ligger på finn.no akkurat nå for eksempel kommer med tofarget skinninteriør i Sort/Krem, og det er treverksdetaljer i dashen. Med andre ord har de ikke på liv og død gjort bilen så lett som mulig, men strødd inn overklasse i en sportsbil. Det er noe pompøst med det som er litt kvalmende og appellerende på samme tid.

En av disse er Jaguar XK8. Den ble lansert i 1996 som en erstatter for XJ-S, og kom som både coupet og kabriolet, og en splitter ny AJ-V8-motor på 290 hestekrefter. Bare to år etterpå kom også XKR med en supercharger-versjon av samme motor, som gav bilen 370 hestekrefter. Begge kom med en 5-trinns manuell girkasse. Som min redaktør Lorden selv ville påpekt ble denne brukt i James Bond-filmen «Die Another Day», i en skogsgrønn farge. Disse modellene ble produsert fra 1996 til 2006, før en redesignet versjon ble lansert, og ønsker du deg en slik så ligger det flere eksemplarer ute til 150 lapper, sånn pluss-minus. I Storbritannia kan du finne dem fra 60.000-70.000 kroner og oppover, men da må man selvfølgelig plusse på avgifter. Cabriolet koster generelt sett med en coupet, men her til lands finner du de også til like under 300.000 kroner.

2.DESEMBER
Honda Beat

Ved Lord Arnstein Landsem

Noen biler blir man forelsket i, simpelthen gjennom et tilfeldig møte. Det skjedde med meg da jeg var på et fabrikkbesøk til Honda i Japan for noen år siden. På parkeringsplassen utenfor kom en av de ansatte kjørende i en liten sportsbil, jeg så vidt husket fra noen gamle bilblader. En bil jeg aldri hadde sett i levende live før: Honda Beat. Den siste bilen Soichiro Honda godkjente før han døde i 1991. Jeg ble øyeblikkelig forelsket!
Beat er en såkalt Kei Car, det vil si en liten japansk bil hvor maksimumsmålene er 3,40 meters lengde, 1,48 meters bredde og en øvre motorgrense på 660 kubikk. Beat sin motor er på 64 hk ved 8100 omdreininger, og bilen kom selvsagt kun med manuell kasse. Jeg har aldri prøvd en Beat, og kommer sikkert aldri til å få gjøre det heller, men noe sier meg at bilen er supermorsom å kjøre. En liten turtallsvillig motor, som man presser til rødlinjen med aktiv giring, samtidig som bilen er bitteliten og bare veier 760 kg. I tillegg ble den laget (1991-1996), i en tid da Honda var det BMW er i dag hva angår kjøreegenskaper. Ergo er Beat nødt til å være morsom.
Jeg vil ha bilen i knall gul, men skal man finne en til salgs, må man nesten kikke i Japan, som var det eneste markedet hvor bilen ble solgt. For 50.000 kroner finner du deg en bil der. Man kan for øvrig også finne to samtidige kei car-konkurrenter i Japan som også er superkule: Suzuki Cappuccino, og den makeløst tøffe Autozam AZ-1 med måkevingedører. Men sistnevnte er vanskelig å få tak i, og jeg foretrekker Beat framfor Cappuccino. Import fra Japan er imidlertid litt knotete, så ta kontakt med noen som driver med det, og husk at frakt og moms også må betales.

1. DESEMBER
Lotus Esprit

Ved Lord Arnstein Landsem

Skal dette være et kjøpetips basert på minimalt med vedlikehold, og bunnsolid kvalitet, så faller Lotus Esprit fullstendig igjennom. Her gjelder nok mer den gamle regelen for britiske sportsbiler: Kjør 1 dag, skru 2 dager. For kvalitetsmessig er Lotus Esprit skrale greier. Men det hopper vi elegant forbi i denne omgang. Sett på «The spy who loved me» (tidenes nest beste James Bond film!) og sikle over den nydelige Esprit S1 som James Bond kjører der. Det er så episk vakkert!
Lotus Esprit har jeg hatt lyst på hele livet, og jeg har flere ganger vært nær å kjøpe en. Senest for noen år siden da en litt sliten S1 dukket opp på Finn til 170.000 kroner. Da måtte jeg gå flere runder med meg selv. Og kjøpelysten blir ikke mindre når man ser «For your eyes only» (tidenes aller beste James Bond film!), hvor Bond likesågodt har to forskjellige Lotus Esprit Turbo (som er enda vakrere med sine dypere spoilere og sideskjørt). Aller deiligst er forresten 1980 Essex Turbo, en av tidenes fem vakreste biler i min bok. Jeg var nær ved å kjøpe en for 10 år siden, da prisene fortsatt var hyggelige. Nå er det toget gått.
Vil du ha en Esprit med det deilige Giugiaro-designet (1976-1986), så blir prisen fort over 300.000 kroner for et bra eksemplar, men det er fullt mulig å finne en til under den prisen. Kort fortalt: Lotus Esprit. Episk kileform. James Bond link. Hva mer trenger du vite? Løp og kjøp!