Kan Porsche redde bilhobbyen?
Snart kan alle disse klassikerne få bensinen de trenger for å kunne overleve.
Kan Porsche redde bilhobbyen?

Kan Porsche redde bilhobbyen?

Byggingen er i gang i Chile, men ikke alle har troen på drivstoffet.

Hva skjer den dagen man ikke får bensin til sin entusiastbil lenger? Da kan syntetisk bensin være svaret, og Porsche er allerede i gang med å bygge en fabrikk kun for dette formålet på et forblåst sted i Chile.

Syntetisk bensin går under paraplyen e-fuel (electrofuel), som er en fellesbetegnelse på syntetiske drivstoffer som produseres med elektrisk energi fra fornybare energikilder. Flere selskaper vil produsere slikt drivstoff i årene som kommer (inkludert flere norske), og også mange utenlandske selskaper, hvorav særlig Porsche har fått mye oppmerksomhet.

Hvordan lages så syntetisk bensin? Vanlig fossilt drivstoff består av hydrokarboner, som inneholder grunnstoffene karbon og hydrogen. Karbondioksid, CO2, består av karbon og oksygen. For å lage drivstoff av CO2, må man derfor ta bort oksygenet og tilføre hydrogen. Hydrogen kan lages gjennom elektrolyse av vann, som foregår ved å bruke strøm for å spalte vannet. Etterpå spalter man oksygenet fra karbonet i CO2, og til slutt får man dette karbonet til å reagere med hydrogenet man har framstilt. Dette er i enkle trekk fremstillingsmetoden som de fleste e-fuel aktører satser på, inkludert Porsche.

Innsatsmidlene er relativt enkle, man trenger strøm, CO2 og vann. Hvis man fanger CO2 direkte fra luften (kalt direktefangst), kan man finne CO2 hvor som helst på moder jord. Siden vann er et biprodukt fra CO2-fangsten, vil man derfor kun trenge tilgang til en strømkilde der produksjonen skal finne sted. Men man trenger mye energi, noe som har ført Porsche til et sted i Chile som er kjent for å være et veldig «forblåst» sted med mye vind. Dermed har man rikelig tilgang til fornybar strøm, uten at man trenger kabler, et perfekt sted for å produsere e-fuel. En fordel med e-fuel er at den er lett å transportere, og at den kan håndteres fritt under normale trykk og temperaturforhold.

Porsche ser syntetisk bensin som en stor fordel for historiske kjøretøy: "Our icon, the 911, is particularly suited to the use of e-fuels. But so are our much-loved historic vehicles," sier Porsches R&D sjef Michael Steiner i et intervju med Hagerty, og understreker at rundt 70% av bilene Porsche har laget fortsatt går på veien.

Han sier også at det ikke trengs mekaniske modifikasjoner for å bruke den syntetiske bensinen: "Our fuel specifications meet exactly the existing ones, so you could burn such fuel in a 993 without damaging the engine, and without making mechanical adjustments." I utenlandske publikasjoner skrives det om at ulempen med bensinen er dens prislapp, som kan bli rundt 2 Euro literen. Akkurat det skremmer ikke oss her i Norge… Imidlertid er det vel all grunn til å tro at bensinen får ekstra avgifter her på berget.

Porsche begynner produksjonen av bensinen i 2022, og den vil distribueres i Europa av ExxonMobil. Planen er å produsere rundt 130.000 liter i 2022, og hvis alt går etter planen vil man øke opp til 548 millioner liter i 2026. For å gi litt PR rundt bensinen, vil bilene i Porsches Supercup serie kjøre på den fra neste år.

Mange bilentusiaster klapper i hendene over nyheten, men mange i miljøbevegelsen mener syntetisk drivstoff ikke har noe for seg. «Elektrifisering av industriprosesser og etablering av ny kraftkrevende industri vil trolig tvinge frem en prioritering av hvilke industrier som skal få tilgang til kraft. Omfattende energitap og tvilsom klimanytte er gode grunner til at syntetisk drivstoff bør stå langt bak i køen. Med uriktig informasjon forsøker bransjen å grønnvaske syntetisk drivstoff. Syntetisk drivstoff basert på fossilt karbon vil bare forsinke klimakrisen en kort periode til en uhensiktsmessig høy kostnad, har Eivind Berstad, seniorrådgiver i Bellona uttalt i en debatt om syntetisk drivstoff tidligere i år.