Snakker vi klassisk Land Rover, snakker vi Series I til III, det vil si Series I (1948-1958), Series II (1958-1961), Series IIA (1961-1971), samt Series III (1971-1985). Series I biler er dyre, og det er heller ikke så mange å velge mellom på bruktmarkedet. Således anbefales heller en Series II eller III, som er langt hyggeligere priset. Mange av bilene har levd et tøft liv, så prisene starter lavt for dårlige eksemplarer. Selv kjøpte jeg en Series III for litt over 20.000 kroner for en ti års tid siden, og selv om den var dårlig, så var den fullt kjørbar. For under 100.000 kroner bør du kunne skaffe deg et virkelig bra eksemplar, hvor rusten er tatt hånd om, og hvor alt fungerer. Motorene er slitesterke, og uansett hvilken variant du velger av både bensin og dieselutgavene, så bør de klare 250.000 km før eventuell overhaling. Mye røyk fra eksosen er vanlig på gamle Land Rovere, det samme er sprukne grenrør, og et høyt oljeforbruk er heller ingen grunn til alarm. Det er først hvis motorene begynner å drikke veldig høye mengder olje, at du bør vurdere en overhaling. I motsetning til mange andre engelske biler, pleier motorene ikke å lekke mye olje, så det kan være et dårlig tegn hvis de gjør det.