Kjøper du denne får du Norges suverent raskeste bil!
Kjøper du denne får du Norges suverent raskeste bil!
Kjøper du denne får du Norges suverent raskeste bil!

Kjøper du denne får du Norges suverent raskeste bil!

Hva sier du til 36.000 hestekrefter og 0-1000 km/t på 16 sekunder?

Eier du denne bilen, så vil du vinne enhver debatt om toppfart og hestekrefter med dine kompiser. Uansett. For ingen kan matche 36.000 hestekrefter og en toppfart på over 1000 km/t. Men det er tallene du får hvis du kjøper Aussie Invader III, som de siste årene har vært til salgs flere ganger. Den ble solgt for 455.000 dollar av auksjonshuset Lloyds, da biler fra Gosford car museum (hvor bilen stod utstilt) gikk under hammeren i 2019. Den står nå til salgs på den australske bilsalgs-siden carsales.com.au, hvor man bare skriver inn Aussie Invader som søkeord, også finner man annonsen. Der står en salgspris på 550.000 dollar. Det må sies å være en lav pris målt etter antall kroner per hestekraft.

Bak bilen stod opprinnelig den legendariske australske dragracinglegenden Rosco McGlashan. Etter å ha bygd seg en motorsykkel med Chevrolet V8 for bruk på dragstripen på syttitallet, bygde han en motorsykkel med rakettmotor, som raskt ble ilagt kjøreforbud på dragstripene. I 1980 bodde han i USA, og bygde der en go-kart med jetmotor, som han kjørte kvartmilen på 5,9 sekunder med, og en slutthastighet på 407 km/t!

Men han underholdt også tilskuere med jetbiler på dragstripen. Den første var Aussie Invader, med J79 jetmotor som skapte mye ståhei på syttitallet. Men på åttitallet begynte han på sin store drøm: En seriøs LSR-bil, som resulterte i Aussie Invader II. Med den tok han den australske fartsrekorden i 1994 da han klarte 802 km/t. Men da han året etter prøvde å slå The Land Speed Record (da på 1019 km/t) med den samme bilen, kom han ut av kurs i over 900 km/t, og smadret tidtaker-utstyret. I den farten ble skadene på bilen så omfattende at den måtte skrotes. McGlashan overlevde og hadde nå fått blod på tann. Han bygde derfor Aussie Invader III, som i likhet med nummer II fikk en SNECMA 9K-50 Atar jetmotor, mest kjent fra ulike versjoner av jagerflyet Dassault Mirage. Effekt? 36.000 hk.

Bilen ble bygget i rekordfart, og allerede i 1996 var McGlashan klar for et nytt rekordforsøk på Lake Gairdner i Australia, hvor han hadde krasjet to år tidligere. Der var han oppe i over 1000 km/t en vei, men fikk ikke ting helt til å klaffe for et offisielt rekordforsøk med hastigheter satt begge veier. I 1997 ble så rekorden hevet til 1229 km/t av Thrust SSC med Andy Green bak rattet, og McGlashan skjønte at oppgaven foran ham nå var umulig. Han beholdt sin Aussie Invader III til 2012, da den ble solgt for å skaffe kapital til byggingen av en ny bil: Aussie Invader 5R, en rakettdrevet bil som han håper kan slå The Land Speed Record (hvis noen lurer på hvor nummer fire ble av, så var Aussie Invader IV en jetdrevet bil ment for dragstripen på sent nittitall).

I salgsannonsen for Aussie Invader III står det: “This Aussie Invader III is highly collectible and an investment piece of Australian history, ready to be appreciated as a showpiece, this LSR powered Jet would be the cornerstone to any collection». Det er ingen underdrivelse akkurat. Løp og kjøp!