«Kraftplugg Deluxe» - 1966 Chevrolet Chevelle SS
1966 Chevrolet Chevelle SS
«Kraftplugg Deluxe» - 1966 Chevrolet Chevelle SS

«Kraftplugg Deluxe» - 1966 Chevrolet Chevelle SS

Da Aleksander ble tilbudt bilen syntes han først den ble litt dyr. Etter å ha vært i tenkeboksen litt slo han likevel til, noe han langt ifra angrer på i dag!

Når vi først er ute i det forblåste Nordvest-området av landet så bare måtte vi ta turen til Atlanterhavsveien. Spesielt da eieren av bilen vi skulle fotografere faktisk bor her ute på Averøy. Øya utenfor Kristiansund som Atlanterhavsveien starter på i Øst, før den svinger seg over odder og øyer til fastlandet i vest. Men det er ikke bare de fantastiske broene og veiene som var blikkfang denne høstdagen. Aleksander Loe hadde nemlig tatt med seg det han selv omtaler som en «Kraftplugg Deluxe». En spinnvill 1966 Chevrolet Chevelle SS bygget om til å få et riktig så heltøft pro-touring-stuk. Eller. Det er ikke bare stuket som er pro-touring. Det under panseret er minst like imponerende og/eller skremmende.

Muskelbil på tunet
Aleksander har vokst opp og etter hvert tatt over gården han nå har på Averøy, men bilhobbyen har alltid stått sterkt hos 45-åringen.
- Det begynner vel som hos de fleste, med gammel Volvo og slike ting? Etter hvert som jeg begynte å jobbe som industri- og servicemekaniker ble jeg kjent med en ganske så kjent skikkelse innen AMCAR-kretser, nemlig Kåre Jakobsen. En skikkelig Amcar-general! Han brøt nok opp døren inn til en verden av amerikanske biler og veteranbiler for min del, og det endte med at jeg i 2010 importerte en 1968 Camaro. Ikke lenge etter så kom det også en 1970 Plymouth GTX på gårdsplassen, og muskelbil-frøet hadde for alvor blitt sådd. Etter hvert ble det veldig krevende å sjonglere både jobb, gårdsdrift og et familieliv som virkelig begynte å slå seg til ro med alt det innebærer. Jeg solgte begge bilene, og gikk i en treårsperiode uten egen entusiastbil. Det var alt for lenge, og jeg kjente det begynte å klø skikkelig i fingrene etter å ha en ny muskelbil på tunet. For det er muskelbiler som definitivt har blitt hovedinteressen. Jeg syntes kanskje det var litt lite plass i Camaroen, så jeg ønsket noe litt større. Chevelle. Det måtte jeg prøve, fant jeg ut. Utvalget på Finn den gangen var stort sett ikke eksisterende, så jeg prøvde lykken på en kjøp og salg-side for Amcars på Facebook. Jeg skrev at jeg var interessert i en 1966 eller 1967 Chevelle, og at jeg helst ønsket noe som var i god bruksstand eller ferdigbygget. Jeg fikk ett eneste napp, forklarer Aleksander.

Sjekk ut videoen på Kenneths helrå 1967 Camaro!

Kraftpakke
Det ene nappet som Aleksander fikk fra Facebook-posten sin kom fra Øystein Tresland Helgesen. Han kunne du senest se med sin steintøffe C10 i AMCAR #6 – 2019, men før den tid la han ned blod, svette og tårer i Chevellen som nå ble tilbudt Aleksander.
- Det var ikke akkurat lite som var gjort med bilen, noe som også gjenspeilet prisen. Den var nok flere hakk for høy for hva jeg hadde budsjettert med, så først avfeide jeg tilbudet. Etter noen dager begynte jeg å tenke meg litt mer om, og bilen slapp liksom ikke. Det ble helomvending, og jeg slo likevel til på tilbudet jeg hadde fått. Det angrer jeg ikke på den dag i dag, for å si det slik, for bilen er utrolig velbygd, og det vises at det er en nøye og bra kar som har bygget bilen, smiler Loe.
Bilen ble importert av Øystein fra Tennessee tilbake i 2011, og etter hva Aleksander vet så startet restaureringen ganske så fort den kom til landet.

- Visstnok var store deler av interiøret muggent, og det var noe rust under bilen. Det satte i gang en svært omfattende restaurering hvor det trolig ikke er en mutter som ikke er rørt. Karosseriet ble løftet av rammen, og hele understellet ble erstattet med en splitter ny og komplett understellpakke fra Detroit Speed. Tilnærmet hele gulvet ble sveiset opp på nytt, og både ramme og dørk ble lakkert opp. Bak fikk den en 12-bolt-aksling fra Moser. Originalt sto det en 396 cid i bilen, men denne ble erstattet med en skikkelig kraftpakke fra Vortecpro på 467 cid med over 500 hestekrefter. Inn kom også en ny girkasse i form av en CK Performance 2004R, som er en 4-trinns automat med justerbart lock-up kit. For å tåle all kraften ble mellomakslingen erstattet med en ny og kraftigere fra GKN, og Magnaflow står for det 3 tommers store eksossystemet som gir en helt vidunderlig, men høy lyd. I tillegg er det montert full EFI fra FAST, samt et kjølesystem med aluminiumsradiator fra Dewitt, fullstendig nytt elektrisk anlegg og ny bensintank, forklarer Aleksander.

Les også om Eriks ufattelige 1970 Chevelle!


For å få frem det riktige stuket så har det kommet på et sett med Budnik-felger, 8 x 18 foran på 235/40-18 dekk, og 10 x 18 bak på 285/35-18 dekk bak.
- Jeg synes både fargen og formen passer til resten av bilen veldig godt, og når jeg i tillegg fikk høre prisen på felgene så hadde jeg ikke noe annet valg enn å være fornøyd med de heller, ler Averøyningen.
For å få denne kraftpakken til å stoppe er det montert grisekraftige skivebremser fra Baer. Disse heter Pro+ og er på 14 tommer foran og 13 tommer bak.
- Du blir slengt inn i beltet så fort man tråkker på bremsen. Den stopper på fem meter. Bremsene er rett og slett fabelaktige. Heldigvis, ler Aleksander.

Bråkebøtte
Innvendig var som nevnt bilen i ganske dårlig forfatning da den kom til landet, men også det har Helgesen ordnet opp i på mesterlig vis. Om vi starter med instrumentene så er de originale byttet ut med nye digitale fra Dakota som drar seg over store deler av dashen. På den lille skjermen i midten kan man justere alt fra kjøling, temperatur, turtall og masse annet, og originalsetene er byttet i noen deilige sportsstoler fra Recaro.
- Jeg har de gamle originalsetene liggende ferdig trukket opp også, men jeg synes Recaro-stolene er utrolig gode å sitte i, og de passer stilen på resten av bilen, så disse blir nok værende. Bak er det originale seter som er trukket opp. Tepper og dørsider ser ut som de er helt nye, og det har kommet på plass et sportslig og trendy ratt i tillegg. Kanskje det eneste jeg klarer å påpeke er klink originalt innvendig er bryteren for lysene, ler Aleksander.
Bilen ble lakkert og ferdigstilt i 2019, ikke veldig lenge før Aleksander fikk klørne i bilen. Siden den havnet i hans eie har alt gått knirkefritt, og selv har han kun utført oljeskift og polering.
- Det eneste som mangler er et stereoanlegg, men det er det strengt tatt ingen vits i å skaffe heller for bilen bråker og buldrer så mye at musikk hadde blitt overflødig. Det er jo skikkelig kult, men man kjenner på litt lengre turer at man kan bli litt sliten av det også, innrømmer Loe.

Topp 10 ikoniske muskelbiler

Konfirmasjonsskyss
Til tross for at bilen gikk en god del over budsjettet til Aleksander, så valgte han å kjøpe den usett.
- Jeg fikk så mange detaljerte bilder fra forrige eier, og klarte ikke sette fingeren på en eneste ting. Bilen sto i Bergen, så jeg fikk den sendt oppover med hurtigruten. Jeg sto på havna i Molde og ventet på den. Du kan tro det kriblet litt i fingrene der man står og venter. Det var midt på sommeren, men selvfølgelig var det veldig skiftende vær, som det jo ofte er her. Bilen kom trillende ut, og den var fantastisk. Den neste uken kom det et pissregn ut av en annen verden, og med en så fin bil vegret jeg meg litt for å ta den med ut bare for å ta den med ut i det fæle regnskyllet. Du kan tro det klødde etter å få kjørt meg en tur langs flotte veier og i fint vær! Men etter hvert kom jo godværet, og bilen gikk som et skudd. Den sitter limt i svingene takket være det oppgraderte understellet, og man må lære bilen å kjenne, for tråkker man høyrefoten litt for fort ned spinner den, og rompa kommer ut med en gang, smiler Aleksander.
Averøyningen er en travel mann, så han har kun rukket noen lokale treff siden han fikk tak i bilen.
- Jeg håper dog det blir flere til neste sesong. Kanskje litt lengre turer til Trondheim og Hell og litt forskjellig. Så blir det en og annen tur sammen med Averøy Cruisers, der jeg er halvaktivt medlem. Det sosiale med hobbyen er jo veldig fint, og det er alltids gøy å se hva andre har fått tak i. Jeg fikk forresten brukt den i sønnens konfirmasjon i høst, til og fra kirka. Det bråkte og buldret, men skyss måtte jo gutten ha! Guttene har jo falt pladask for bilen, så det er jo også gøy å se at interessen sprer seg. Fremover nå har jeg ingen direkte planer for bilen. Den skal vedlikeholdes og forbli i den høye standarden den er i dag. Jeg har nylig gått til innkjøp av en 1968 Coronet som jeg heller kan pusle litt på om jeg ønsker det, avslutter Aleksander.