Sosiale medier ble veien inn
Entreprenøren fra Ådalsbruk hadde dog noen krav til sitt første gammelbil-bygg. Det skulle være noe litt særegent, det skulle utfordre Thomas sine ferdigheter og viktigst; det skulle være mulig å få godkjent bilen på norske veier. Et innlegg på en norsk entusiastside for Escorteiere på Facebook ble løsningen på problemet. Det tok nemlig ikke lange stunden fra Thomas sitt innlegg ble publisert til han fikk melding fra en kar som hadde en aktuell bil til salgs. Han hadde bare eid den noen måneder, men siden han allerede hadde en MK1 Escort, så var det kanskje råflott å ha to. Bilen var en 1975 Ford Escort MK1 som hadde startet sitt liv som en Escort 1300. Den hadde så blitt bygget om og godkjent som en Escort RS2000 i 2004. Da var den også blitt godkjent med veltebur, annen motor, andre hjul, større bremser og firepunktseler. Skjermene var også stålbreddet den gangen.
I de to første månedene Thomas eide bilen ble den brukt akkurat slik den var, med en gammel forgassermotor. Gøy til sitt bruk, men Thomas kjente raskt at dette var ikke helt det han så for seg. Escorten ble da tatt under kniven, som Thomas selv sier. Ut med forgasser, inn med moderne innsprøytning. Resultatet ble da 187 hestekrefter på benken, et for så vidt kurant tall for en bil på knappe 800 kilo. For en som har levd et langt liv med Cosworth-motorer var det dessverre langt i fra nok, så påfølgende år var det på ny tid for en overhaling inne i vognskjulet.