Lommeraketten i Ådalsbruk - 1975 Ford Escort
1975 Ford Escort Turbo
Lommeraketten i Ådalsbruk - 1975 Ford Escort

Lommeraketten i Ådalsbruk - 1975 Ford Escort

Det er ikke bare nostalgi denne 1975 Ford Escort leverer på. Den er også ganske brutal.

For mange av de som etter hvert har blitt «halvgamle» står europeisk Ford og deres modeller fra 70-tallet og opp til 90-tallet svært nært hjertet. Ford, Volvo og Opel var i en periode selve definisjonen på både familiebiler, sportsbiler og rallybiler her til lands. Sierra, Escort, 240, Rekord og Kadett var drømmen til mange som er født rundt 1970. Thomas Palerud er et barn av 70-tallet og han åpnet øynene for første gang i 1975. Med en far som var kronisk bilinteressert var bensin, hjullagerfett og olje blandet inn i morsmelken.
- Det var mye utskiftninger av biler hjemme hos oss på 80-tallet. Pappa hadde mye forskjellig, også mye Ford. Så jeg ble raskt interessert i det, forklarer Thomas.

Denne artikkelen var på trykk i Refuel Magazine nr. 3 - 2025. Ønsker du seks utgaver av Refuel Magazine? Meld deg inn her!

Med Ford-interessen i bunn ble det selvfølgelig Cosworth så fort Thomas hadde lappen. Livet handlet i den perioden om alt som gikk på to og fire hjul. Flere bilprosjekter fulgte, men det fikk etter hvert en pause da Thomas fikk seg en guttunge og kjøpte hus. I en alder av 30 år kjøpte Thomas nemlig gården han enda bor på i Ådalsbruk. Da fulgte femten år med lite bilprosjekter. Thomas var på ingen måte arbeidsledig. Han brukte tiden på å være småbarnsfar, pusse opp gården og starte opp et entreprenørfirma som han enda i dag driver.
- Jeg fikk gjort om det som en gang i tiden var et uisolert maskinhus om til et isolert verksted med løftebukk. Den første bilen som ble bygget der var en rød Escort Cosworth. Den ble tatt fra bunn av. Deretter har jeg hjulpet til å restaurere en del Cosworther for andre før jeg bestemte meg for å bygge noe litt eldre, forklarer Thomas.

Sosiale medier ble veien inn
Entreprenøren fra Ådalsbruk hadde dog noen krav til sitt første gammelbil-bygg. Det skulle være noe litt særegent, det skulle utfordre Thomas sine ferdigheter og viktigst; det skulle være mulig å få godkjent bilen på norske veier. Et innlegg på en norsk entusiastside for Escorteiere på Facebook ble løsningen på problemet. Det tok nemlig ikke lange stunden fra Thomas sitt innlegg ble publisert til han fikk melding fra en kar som hadde en aktuell bil til salgs. Han hadde bare eid den noen måneder, men siden han allerede hadde en MK1 Escort, så var det kanskje råflott å ha to. Bilen var en 1975 Ford Escort MK1 som hadde startet sitt liv som en Escort 1300. Den hadde så blitt bygget om og godkjent som en Escort RS2000 i 2004. Da var den også blitt godkjent med veltebur, annen motor, andre hjul, større bremser og firepunktseler. Skjermene var også stålbreddet den gangen.

I de to første månedene Thomas eide bilen ble den brukt akkurat slik den var, med en gammel forgassermotor. Gøy til sitt bruk, men Thomas kjente raskt at dette var ikke helt det han så for seg. Escorten ble da tatt under kniven, som Thomas selv sier. Ut med forgasser, inn med moderne innsprøytning. Resultatet ble da 187 hestekrefter på benken, et for så vidt kurant tall for en bil på knappe 800 kilo. For en som har levd et langt liv med Cosworth-motorer var det dessverre langt i fra nok, så påfølgende år var det på ny tid for en overhaling inne i vognskjulet.

Komplisert teknologi i en gammel kropp
Lysten på en turbomotor hadde blitt for stor, noe som førte til at det ikke tok lange tiden før det sto en Cosworth YB-motor på en pall inne i verkstedet. Denne motoren ble lansert i 1986 og fikk plass i den smått legendariske Ford Sierra RS Cosworth, da med 204 hestekrefter. Det kom også en utgave med 370 hestekrefter. Disse finner du i homologeringsbilene Ford lagde for gruppe A. YB-motoren er en videreutvikling av Fords T88-motor. Den har et slagvolum på 1993 ccm og en Garrett T3-turbo. Motoren ble produsert til og med 1997, og hadde på det tidspunktet hatt en rekke bruksområder, med forskjellig effekt-tall. En litt artig fakta er at du kan se hvilken type YB-motor det er ved å se på fargene på toppdekselet. Er det rødt heter den YBB og ble brukt i Sierra Cosworth med bakhjulsdrift og i Sapphire, YBD brukt i Sierra RS500 og YBJ brukt i Sierra Sapphire med firehjulsdrift uten katalysator. Er toppdekselet grønt heter den YBG og kommer fra en firehjulsdrevet Sierra Sapphire Cosworth. Er det blått heter motoren YBT og kommer fra en Escort Cosworth med den største turboen. Sist er det sølvfargede toppdekselet fra en YBP som du finner i Escort Cosworth med den minste turboen. Her har du altså en «funfact» du kan dra frem under neste familiemiddag for å imponere alle rundt middagsbordet.

Det var altså en YBG som fant veien til Ådalsbruk og Paleruds verksted. Den er i stor grad i original utførelse, men den er bygd opp på nytt med nye deler og har fått turbo fra Escort Cosworth. Den største utfordringen var å få plass til den. Som du ser av bildene, har Thomas valgt å skjære ut i sideskjermen for å lage rom til aluminiumsradiatoren der. Det er gjort for å få plass til en så stor intercooler som mulig. Alt dette fordi motoren spiser opp resten av motorrommet. Bensinsystemet består av nye dyser, som blir matet av en Bosch 0440 bensinpumpe som henter bensin fra en 50 liters fuelcell i bagasjerommet. Fra motoren går eksosen først ut i en 3 tommer stor downpipe før den fortsetter ferden helt ut gjennom et 2,5 tommer stort eksosanlegg i rustfritt stål. Bilen er godkjent med 272 motorhester. På motoren er det montert ei T9 Ford girkasse med sekvensiell innmat fra Quaife. På girstangen er det montert en bryter som merker når du girer, som igjen gir et tenningskutt på motoren. Da kan du nemlig gire uten å clutche. Tenningskuttet er så kort at du ikke merker det når du kjører.

Videre bakover henger det en spesialbygd mellomaksling som er koblet opp mot bilens bakaksling, som i dette tilfellet er en Volvo 1031 med 4.10 i utveksling. Det er bygd om fra Volvo fembolt til firebolt slik at det stemmer med akslingen foran. Bakakslingen er hengt opp i Fourlink og Watt-link med Bilstein coilovers. Samme coilovers står også foran på bilen. Fjærene har 200 punds fjærkapasitet bak og 250 pund foran. Escorten er også utstyrt med casterstag, justerbare fjærtårn og justerbare bærearmer, og har i tillegg elektrisk servostyring. Bremsene er fra Wilwood foran og består av 310mm store skiver og tilhørende kaliper, mens det er originale Volvo-bremser bak med innvendig trommel for håndbrekk bak. Det elektriske på motoren fikk seg en gjennomgang av Kenneth Volden hos Volden Racing Performance på Lillehammer. Han byttet ut dysene og det elektriske anlegget med et datasprut fra Life Racing, som er like avansert som datasprut du finner i biler som for eksempel McLaren. Alt det elektriske går via en databoks som eliminerer behovet for releer og sikringsbokser. I dette datasprutet er det flere map avhengig om bilen skal brukes på veien eller bane.

- Dette system et er såpass avansert at jeg kan sjekke om parklyspærene er i orden med datamaskinen inne i bilen. Er noe galt får jeg vite nøyaktig hvor feilen ligger. Det er også koblet opp mot bilens fuelcell. Den er kalibrert opp mot en føler på mellomakslingen som måler rotasjonene den tar, gasspådrag og lignende. Den kalkulerer så ut hvor mye bensin det er i tanken. Når det er 15 liter igjen, gir den beskjed i dataloggeren i dashbordet. Dette systemet er såpass nøye at da vi kalibrerte den bommet vi med 5 dl bensin, og det kan jo være mengden som ligger i påfyllingsrøret, så dette er nøyaktige saker, forklarer Thomas.

Kle på seg en rallybil
Når du setter deg inn i Forden er det som å klatre inn i en gategodkjent rallybil. Det er tomt for komfort i interiøret, dashbordet er således der enda, men det er lite igjen av det. Et panel med moderne knapper, en dashlogger og to par hørselvern med intercom er lett synlig. Buret som er i bilen blir som en hyggelig klem rundt deg og når du stropper deg fast i bøttestolene med firepunktselene føler du virkelig at du er i en racerbil. Denne følelsen blir forsterket først av headsettet med intercom, også videre forsterket når du forstår hvorfor du må ha det på deg; det er et øredøvende leven fra drivverket inne i bilen. Her er det rallyfølelsen for absolutt alle penga. Du legger også da merke til at Thomas har gjort ganske store forandringer på karosseriet innvendig. Girkassetunellen og gulvet er forandret for å få plass til den nye drivlinjen som han har satt inn, for det gamle som sto der originalt var ikke i nærheten så grovt og stort. I gulvet under rattet står en pedalboks som styrer bremsene og den hydrauliske clutchen som er på bilen.
- Jeg måtte også gjøre noen forandringer på bilen utvendig da jeg monterte den nye bakakslingen. Den er en del bredere enn den originale, nøyaktig 9cm, så da måtte karosseriet få seg en runde med vinkelsliperen den også. Det var litt vondt å gjøre, da bilen var så flott fra den gangen den ble lakkert i 2004, men det var nødvendig. Jeg har fått gjort den bredere og lakkert den samme sølvfargen slik at den sånn sett ser lik ut, forteller Thomas videre.

Det er nå snart et år siden vi i Refuel Magazine besøkte Thomas på gården hans. Noen ganger skjer det ting med bilene etter vi fotograferer de, og i Thomas sitt tilfelle er det skjedd mye. Han har jo ikke klart å holde seg unna, så i vinter har det gått for seg. Rally-preget bilen hadde da vi besøkte den har blitt gjort om til asfaltracer. Den har fått ny styling, sideskjørt, hjulbuebeskyttere bak, spoiler foran og diffuser bak. For de som kan dette er inspirasjonen bak bygget Ford Escort RSR. Kan du det ikke er det nok med et kjapt søk i Google for å skjønne hva som foregår på Ådalsbruk.
- Det er da alltids et og annet prosjekt ute i vognskjulet, så nå er det en MK1 van med Mustang girboks og Ford Ecoboost turbomotor som står for tur. Et kjempegøy prosjekt som blir ganske unikt. Fremtidsplanene for Escorten er litt det litt usikkert med akkurat nå. En får jo alltids lyst på noe nytt, så det er ikke helt utenkelig at den blir solgt, avslutter Thomas