Mannen bak Jaguars nye kontroversielle stil har fått sparken
Mannen bak Jaguars nye kontroversielle stil har fått sparken
Mannen bak Jaguars nye kontroversielle stil har fått sparken

Mannen bak Jaguars nye kontroversielle stil har fått sparken

Gerry McGovern ble eskortert ut av kontoret og kontrakten terminert med umiddelbar effekt.

Jaguars nye design ble møtt med forakt blant de aller fleste, selv om noen selvfølgelig synes det var modig og spennende. Nå skal det derimot se ut som eventyret for pådriveren av dette er over. Autocar India har kilder som har fortalt at McGovern ble «eskortert ut av kontoret», selv om de nøyaktige detaljene om hvorfor ikke er kjent ennå. Da JLR, Jaguar Land Rover, ble konfrontert med dette så svarte en talsmann for selskapet kort og enkelt: «ingen kommentar»

Dette setter dermed punktum for McGoverns 21 år lange karriere hos JLR, en karriere fylt med høydepunkter. I løpet av karrieren har han vært pådriver for å modernisere Defenderen og bidro stort til å holde Range Rover populært.

Før han jobbet i JLR, jobbet McGovern med konseptbilen MG EXE, MGF-roadster og den første Land Rover Freelander, mens han var ansatt hos British Leyland. Deretter jobbet han hos Ford i 1999 for å lede Lincoln-Mercury-merkene, og etablerte studioer i California. Han returnerte til Storbritannia for å drive et designkonsulentfirma i London før han begynte hos Land Rover igjen i 2004. McGoverns designarbeid førte til at han ble kåret til Autocars Sturmey Award-vinner i 2020, en pris som deles ut for innovasjon og prestasjoner.

Han har også vært en av hovedfigurene i moderniseringen av Jaguar. Deres elektriske satsning, med Type 00 som utstillingsvindu, ser ut til å bli en diger flopp. JRLs «Reimagine»-satsning ble dermed også det som førte til at han nå angivelig har fått sparken.

Det er lite detaljer rundt hva som faktisk har skjedd, men en kan spekulere i om det er JRLs nye administrerende direktør PB Balaji (som overtok etter Ratan Tana, som McGovern hadde et tett forhold til) vil ta større kontroll på hva de britiske merkene driver med.