McLaren har sitt å slite med, men det skal ikke stå på skotøyet
McLaren har sitt å slite med, men det skal ikke stå på skotøyet
McLaren har sitt å slite med, men det skal ikke stå på skotøyet

McLaren har sitt å slite med, men det skal ikke stå på skotøyet

En ting er sikkert: Det er ikke kjedelig å være McLaren-fan for tiden.

Pengemangel, optimistiske produksjonstall, brann i testbiler og et voldsomt kaos rundt ulike førere i tilknytning til kontrakter i både Formel 1 og Indycar. Det er mildt sagt mye storm rundt McLaren for tiden (mer om det litt senere), men for fans av merket kan det være hyggelig å vite at man nå kan kjøpe nye eksklusive sko med tydelige McLaren-detaljer.

Fra før har McLaren involvert seg i solbriller fra SunGod og klær fra Belstaff og Rhude, men nå har man samarbeidet med skofabrikanten Athletic Propulsion Labs (APL), som har resultert i den nye skomodellen HySpeed, som selvsagt markedsføres som en limited-edition modell. Skoen kommer i fem ulike farger, og inneholder designelementer inspirert av McLaren sine superbiler som seter og aerodynamikk, med en karbonfiberplate under skoen og nitrogen-fylt demping (ifølge rykter vil samarbeidet med APL også resultere i superbiler, i form av en spesialmodell fra McLaren basert på 765, samt to unike biler som skal lages i 1 eksemplar hver).

Prosjektet startet fra scratch, og har tatt to år å fullføre for McLaren og APL sine to grunnleggere Adam og Ryan Goldston (som ses på hovedbildet sammen med en McLaren 765 LT). Prisen er 450 dollar paret (litt over 4000 kroner), og er skoprodusentens dyreste sko til nå. Ifølge McLarens Chief Marketing Officer Gareth Dunsmore handler det hele om å «holde seg kulturelt relevant», og samarbeid som dette er noe konsernet satser tungt på. Det kan også trengs, fordi pandemien har gått utover salget av merkets superbiler, og kombinert med mangelen på chips har dette forsinket produksjonen av nye viktige Artura (merkets første volum-hybrid og en bil som ikke deler komponenter med tidligere modeller).

Testkjøring av bilen for britiske journalister fant sted i juni, og de rapporterte om flere alvorlige problemer, mest tilknyttet ulike software-problemer, men en av bilene tok også fyr på banen. Det betyr at Artura har problemer som må ordnes opp i, og denne forsinkelsen er svært uheldig for firmaet. Fra å ha solgt 4662 biler i 2019, gikk salget ned til 1659 biler i 2020, men det steg igjen til 2138 biler i 2021. Siden 2020 har man gjennomført en hel rekke ulike grep for å få inn nødvendig finans, som lån fra nasjonalbanken i Bahrain, salg av en andel av Formel 1-teamet og salg av hovedkvarteret i Woking. Sistnevnte har man siden leid, og man fikk en solid dose innsprøytning med kapital fra Saudi-Arabias offentlige investeringsfond. I forrige måned måtte man allikevel få tak i ytterligere 150 millioner dollar fra sine aksjonærer, hvor de største i tillegg til det Saudi-Arabiske fondet er det amerikanske investeringsforvalter-selskapet Ares Management Corp og formuesfondet til kongeriket Bahrain: Mumtalakat.

Samtidig som salget av superbiler ikke har gått helt etter forventningene, så ble også den vakre spesialmodellen Elva ikke den suksessen man håpet på. Bilen var en roadster i merkets eksklusive Ultimate Series, og skulle etter planen lages i 399 eksemplarer. Et produksjonstall som McLaren etterhvert satte ned til 249 biler, så ned til 149 biler. Ifølge firmaet et grep for å sikre at bilen forble eksklusiv, ifølge kritiske journalister fordi McLaren hadde overvurdert etterspørselen.

Men alt er ikke mørkt for det tradisjonsrike firmaet. McLaren har utvilsomt økt sin profil og merkevare gjennom serien «Drive to survive» på Netflix, og de signerte i juli en lengre avtale med det amerikanske skomerket K-Swiss, hvis produkter kommer i handelen neste år. Det blir altså nok av sko.