Med denne vil Cadillac prøve seg mot Rolls-Royce
Cadillac Celestiq Concept.
Med denne vil Cadillac prøve seg mot Rolls-Royce

Med denne vil Cadillac prøve seg mot Rolls-Royce

Alle bilene skal bygges for hånd, og prislappen er deretter.

I takt med at Cadillac skal bli et helelektrisk merke, har GM også lagt en ny plan for merket. Man skal tilbake til det Cadillac var fra 30-tallet til 50-tallet: Et superluksuriøst merke som stolt kunne smykke seg med slagordet «Standard of the world», og som konkurrerte med merker som Rolls-Royce om oppmerksomheten fra de aller rikeste.

Men de siste 50 årene har ikke vært like gjeve for det som engang var Detroits stolthet. GM fulgte ikke med i timen, og på filmlerretet ble merkets gigantiske modeller oftest assosiert med mafia og/eller pensjonister med blått hår. Det hjalp heller ikke at GM lot Cadillacs status forfalle ved å ta åpenbare lavstatus-biler og pynte de med noen Cadillac-detaljer, slik at man fikk modeller som Cadillac Cimarron og Cadillac Catera (basert på henholdsvis samme plattform som Chevrolet Cavalier og Opel Omega) som ikke akkurat konkurrerte med Rolls-Royce for å si det sånn.

 

Det er derfor en bratt oppoverbakke for å skulle ta Cadillac tilbake til toppen av luksustreet, men det er langt fra umulig (Escalade har vært en stor suksess blant de rike og berømte, så Cadillac har fortsatt et velklingende navn), og ambisjonene er deretter. For nye Cadillac Celestiq som nå er blitt vist som konsept, og som skal gå i produksjon om noen år (GM sier ikke noen dato, men bildene er merket med årstallet 2025) vil ifølge Wall Street Journal (som har pratet med folk nært assosiert med prosjektet) kunne få en prislapp på rundt 300.000 dollar.

Da er man rundt samme prisområde som det ypperste av luksus-sedaner – Bentley Mulsanne og Rolls-Royce Ghost – og på det dobbelte av den dyreste Cadillacen i dagens marked (Escalade-V som koster 150.000 dollar). Hvis prisantydningen som Wall Street Journal oppgir er reell, blir det store spørsmålet om bilen kan forsvare en prislapp på nivå med Rolls-Royce, og om velstående folk i så fall vil kjøpe den?

 

Cadillac Celestiq skal bygges på GM sin Ultium plattform, som jo er plattformen for alle kommende elektriske biler fra GM. Hva slags effekt eller rekkevidde vi kan forvente, sies det ingenting om, men det man kan legge merke til er de flotte detaljene utvendig og innvendig. Celestiq vil bli bygd for hånd i en ny fabrikk, og årlig produksjon skal være på maksimum 500 biler.

Interiøret ser gjennomført ut til minste detalj, selv om det første man legger merke til er 55-toms LED-skjermen som dekker det meste av dashbordet og som går sammen med fire andre LED skjermer. Det såkalte Smart Glass Roof kontroller lyset som passerer over hver passasjer, og sørger for at det ikke blir utrivelig gjenskinn på alle skjermene. Ultra Cruise vil være på plass (konsernets next-gen handsfree førerassistanse-system), og kabinen er overstrødd med kostbar materialkvalitet, for å gi det riktige luksusuttrykket.

 

Bilens eksteriør er også mektig og luksuriøst, og ifølge Cadillac er bilens linjer inspirert av finske Eero Saarinen sine arkitektoniske verk. Formen må sies å være relativt original, og følger ikke malen for en typisk luksus-sedan. Bilens bakende kan påminne om den legendariske Jensen FF.

Selv om man sitter igjen med lite konkrete fakta, er det liten tvil om at Cadillac kan bli et spennende merke å følge i årene som kommer, og mange gleder seg nok til å se den helt ferdige produksjonsmodellen og dens prislapp når den tid kommer.