Moderne klassikerdrøm
Moderne klassikerdrøm
Moderne klassikerdrøm

Moderne klassikerdrøm

510 hk, moderne teknikk, klassisk design, og du kan bestille den nå!

Restomod er i vinden, og det tyske selskapet Emilia Auto satser på å lage den klassiske Alfa Romeo GT i en moderne innpakning. Firmaet har lang erfaring med service/reparasjon/salg av ulike sportsbiler, og dette har fått dem til å drømme litt:

«Først drømte vi om det. En sportsvogn med basis i en klassisk italiensk Gran Turismo – men nå utrustet med moderne High Performance komponenter. For eksempel med V6 motoren fra den aktuelle Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Men nå har vi sluttet å drømme.»

Og hvorfor har de sluttet å drømme? Jo, fordi de nå er klare til å ferdigstille sin drøm. Et klassisk Alfa Romeo Giulia GT design oppdatert med moderne komponenter. Et sluttresultat som de kaller for Emilia GT Veloce.

Og Veloce – hurtig – blir bilen garantert. Under panseret står den nevnte V6-motoren fra nye Giulia Quadrifoglio, noe som betyr en 2,9-liters turbomatet V6 på 510 hk og 600 Nm, koblet til en 8-trinns automatkasse og trekk på alle fire hjul. Man får også Brembo bremsene og traction control systemet fra nye Giulia, samt moderne fjæring, en elektronisk limited slip-diff, servostyring og 19-toms hjul. Tørrvekten skal være på under 1250 kg.

Dette er ikke teknikk ment for å passe uten tilpasninger under skallet på en klassisk Giulia GT fra 60-tallet, og derfor får man et høyere panser og bredere hjulbuer, som også gir et mer aggressivt uttrykk. Innvendig har man også prøvd å holde seg til opphavet i stil og utførelse, men med en del moderne detaljer som Recaro-seter, klimaanlegg, elektriske ruter og en multimediaenhet. Når det gjelder materialer er det helt opp til kunden, fra børstet aluminium til karbon til treverk – valget er ditt. 

Emilia Auto sier de vil bygge 22 biler, med en prislapp på 400.000 Euro, og du kan legge inn bestilling nå hvis du vil.  «Italian beauty refined by german engineering» er slagordet til firmaet. 510 hk med nydelig klassisk Alfa-look må jo være en drøm? Eller blir det for mye moderne tilpasninger her, med både automat og firehjulstrekk? Hva mener du?