Nå blir det slutt på dette
Nå blir det slutt på dette
Nå blir det slutt på dette

Nå blir det slutt på dette

Nye tider og etiske valg presser fram nye løsninger, men hva skal erstatningen lages av?

Fremtiden krever stadig nye offer i bilindustrien, og nå vinker et tradisjonsrikt merke farvel til noe som mange anser som selve indrefileten av en luksusbils interiør.

Det handler om Volvo og det handler om skinnseter. Det svenske konsernet har nå sagt at det blir en fullstendig stopp for skinninteriør i deres biler. Fra før har Volvo sagt at fra 2030 vil man kun tilby elektriske modeller, men før man dropper forbrenningsmotoren vil man altså droppe skinnseter.

Fra og med helelektriske C40 Recharge som du kan bestille på nettet nå, vil Volvo ikke tilby skinnseter i noen kommende modeller i det hele tatt. Volvo sier de har tatt et bevisst og etisk valg med tanke på dyrevelferd, og vil i stedet for skinn tilby bærekraftige slitesterke materialer. Men hva er så disse materialene?

Det handler om et nytt material laget av Volvo som man kaller Nordico. Der bruker man tekstiler fra resirkulerte korker fra vinindustrien, resirkulerte plastflasker og ulike bio-materialer fra de svenske og finske skoger.

For Volvo handler det ikke bare om å erstatte skinn i interiøret, men å gjøre hele bilen så resirkulerbar som overhodet mulig. Innen 2025 ønsker konsernet at 25 prosent av alt material som fins i bilen, skal være resirkulerbart og bio-basert, med et ambisiøst mål om en fullstendig sirkulær gjenvinnings-syklus i 2040.

Ull vil fortsatt være tilgjengelig som materiale, men Volvo understreker at man kun vil handle fra leverandører med de nødvendige papirer som viser at de har fått tak i ull på ansvarlig vis.

Flere bilmerker har sagt at de vil gå for veganske interiører, noe som dermed fort kan bli trenden for de fleste bilmerker, men Volvo er de første til å kutte ut alt av skinn i interiøret. Tradisjonelt har skinnseter vært en hovedingrediens i et luksuriøst interiør, som man ser på bildet av en klassisk Connolly annonse. Det britiske firmaet markerte seg som selve hoffleverandøren av ypperlig skinn til luksusmerker som Bentley, Rolls-Royce, Maserati, Ferrari, Bristol, Aston Martin og Jaguar, men nå spørs det hvordan fremtiden blir for firmaer som leverer skinnprodukter til bilindustrien.