En av disse er Dodge Omni GLHS, som var en av åttitallets absolutt råeste hot hatches, eller GTI-biler hvis man vil bruke et mer norsk uttrykk. Dodge Omni (og søskenbilen Plymouth Horizon) var en amerikansk versjon av Simca Horizon, og var fra introduksjonen på det amerikanske markedet i 1978 en ganske så sedat og kjedelig småbil. Men dette endret seg da Carroll Shelby fikk lov å ta en titt på bilen. Shelby drysset sin magi over mange Chrysler-produkter, og dermed kom Omni GLH, som stod for Goes like hell. I 1985 fikk bilen turbo, og med 146 hk var den et virkelig råskinn. Men Shelby tok den enda lenger, og gjorde GLH-T til GLH-S i 1986, og hele 175 hk fra den firesylindrete turbomatede 2,2-liters motoren.
Den ekstra bokstaven S stod for S’more, altså Goes like Hell and then some more, og med stive fjærer, justerbare Koni-dempere, 5-trinns manuell girkasse, seriøse Goodyear Gatorback dekk og mange andre sportslige forbedringer ble bilen et aldri så lite performance-ikon. Og hvis du i dag syns 175 hk høres stusslig ut kan det være verdt å nevne at en Porsche 944 på den tiden hadde 143 hk. 0-60 mph gikk unna på 6,5 sekunder i en sky av dekkrøyk fra forhjulene, en akselerasjonstid som var kjappere enn de heteste europeiske GTI-bilene på den tiden. Den var også raskere på kvartmila enn Camaro og Firebird med 305 V8.