Nå skal det igjen satses på det legendariske bilmerket!
Nå skal det igjen satses på det legendariske bilmerket!
Nå skal det igjen satses på det legendariske bilmerket!

Nå skal det igjen satses på det legendariske bilmerket!

Etter å ha vært nedprioritert i årtier, blir det nå et skikkelig comeback for entusiastmerket.

Du har det sikkert likedan som meg når det kommer til enkelte merker. Nemlig at du er veldig glad i ett merke, men samtidig litt lei deg for at merket i dag er så langt unna glansdagene som du husker merket best fra. Ett slikt merke for min del er Lancia, som jeg syns er ett av de mest magiske merkene i bilhistorien. Men dette århundret har vært tøft for merket, som har måttet oppleve at Fiat og FCA har prioritert Alfa Romeo, mens Lancia har opplevd å havne i skyggenes dal.

Heldigvis har lille Ypsilon sørget for å holde liv i merket, og det har i årevis vært en gedigen storselger på det italienske markedet. Utenom den lille sjarmerende bybilen, har man dessverre også opplevd badge engineering av verste sort i form av et par Chrysler-modeller solgt som Lancia, noe som maktet å irritere både Lancia og Mopar-fans.

Mange har spådd at Lancia kanskje kom til å bli helt avlivet nå som de er en del av Stellantis-gruppen, men i forbindelse med 116-års bursdagen 27.november og den såkalte Lancia Designdagen kom det gledelige nyheter fra Italia. For der ble det bekreftet av Lancias administrerende direktør Luca Napolitano at det kommer en ny Ypsilon supermini i 2024, som kommer både som hybrid og som elbil (kanskje vi endelig får se Lancia tilbake på det norske markedet?). I tillegg kommer det en elektrisk crossover for premium-segmentet i 2026 (hvor det er ventet at man igjen bruker det magiske Aurelia-navnet, selv om Lancia på nåværende tidspunkt referer til bilen som «flaggskipet»). Og som om ikke alt dette var nok, ble det også bekreftet at Lancia i 2028 vil introdusere en helt ny Delta, som vil komme som en «spennende» og helelektrisk hot hatch.

Det ble ikke vist noen tegninger av hvordan disse bilene vil se ut, men man fikk en del andre visuelle overraskelser. Først viste Lancia fram sitt redesignete emblem, som jo er blitt en stor greie i 2022. En mengde bilfabrikker har gjort det samme, og for Lancias del beholder logoen (laget av aluminium) skjoldformen og den indre sirkelen som vi kjenner fra før, men får samtidig en annerledes font og en mer skinnende bakgrunn. Den vertikale linjen til venstre representerer en lanse inspirert av 1957-emblemet.

I tillegg til ny logo viste Lancia også fram en skulptur kalt Pu+Ra Zero som representerer konsernets nye stylingspråk kalt “Pu+Ra Design”. Pu står for Pure og Ra for Radical, og den nye stilen kommer fra pennen til Jean Pierre Ploue og hans unge designteam fra Lancias Centro Stile i Torino. Det påstås å definer “Lancias design for de neste 100 år”.

Det er en ambisiøs påstand, og man ønsker ikke å si om det er retro eller moderne, i stedet kaller man stilen for “Progressiv klassisk”. Kurvene er inspirert av biler som Aurelia B20 og Flaminia, mens baklysene er inspirert av Stratos. Eksteriørfargen er «Micalized Blue», som mest sannsynlig blir et framtidig fargevalg. Lancia annonserte også et samarbeid med den italienske møbelmakeren Cassina, noe som betyr at man også satser tungt på premium interiørkvalitet.

Det hele koker ned til en ting: Det er ikke bare liv i den italienske pasienten, det er faktisk all grunn til å tro at Lancia vil bli et merke å regne med i framtiden. Kort fortalt en gledens dag for alle oss med et hjerte i Lancia.