Neste års Le Mans blir tiårets billøp!
Neste års Le Mans blir tiårets billøp!
Neste års Le Mans blir tiårets billøp!

Neste års Le Mans blir tiårets billøp!

En mengde team vil prøve å vinne toppklassen, og Cadillac er ett av dem.

Årets 24-timers løp på Le Mans gikk i helgen, og i den grommeste klassen tok Toyota hjem seieren for femte år på rad. Det er en prestasjon vel verdt å ta av seg hatten for, men for mange racefans har det vært litt skuffende at startfeltet i toppklassen bare har bestått av Toyota og det amerikanske Glickenhaus-teamet de siste årene, samt en enslig Alpine.

Derfor venter alle i stor spenning på 2023, som kan bli et merkeår for Le Mans. For det første fyller løpet 100 års-jubileum, så forvent en massiv feiring, men samtidig vil det formelig flomme inn av biler som skal kjempe om totalseieren. En av disse er Cadillac som nå har vist sin Project GTP Hypercar, som vil delta både i IMSA-løpene i USA og WEC-mesterskapet neste år i den såkalte LMDh-klassen, som vil konkurrere med teamene i LMH-klassen om totalseieren.

Det er lett å bli forvirret av begrepene, så her er en enkel oversikt:

Det blir to toppklasser. LMDh som står for Le Mans Daytona hybrid, og LMH som står for Le Mans Hypercar. Begge bilene kan kjøre løp både i den amerikanske IMSA-serien og i det internasjonale WEC-mesterskapet.

LMDh biler må bruke et spec-chassis som kan leveres av fire ulike fabrikanter: Dallara, Ligier, Multimatic og Oreca. I disse chassisene kan man bruke en valgfri motor, men den må passe til en spec hybridenhet som leveres av Bosch, et spec litium-batteri fra Williams Engineering og en spec girkasse fra Xtrac. Maks effekt er begrenset til 680 hk. Cadillac har gått for et chassis fra Dallara, og vil bruke en nyutviklet GM 5,5-liters V8. Konkurrenten Porsche på sin side vil bruke et chassis fra Multimatic koblet til en Porsche turbo V8. Når det gjelder karosseri står teamene fritt (Cadillac har mange skarpe kantede elementer på sin bil for å minne om mange av deres produksjonsbiler), med en 4:1 grense på «drag to downforce» og en enkelt aero-pakke for en sesong for å holde kostnadene nede. I LMDh finner vi i tillegg til Cadillac og Porsche, merker som Acura, Alpine og BMW, mens Lamborghini kommer i 2024.

LMH-klassen er litt annerledes. Den er basert på produksjonsbaserte hyperbiler, og man må selge 20 slike biler for gatebruk over en toårsperiode for å bli godkjent. Også her er effekten satt til maks 680 hk, men man kan utvikle egne motorer, girkasser og hybridsystemer. De samme reglene for karosseri gjelder som for LMDh, og i LMH-klassen vil vi neste år finne Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus, Peugeot (som vil kjøre uten vinge bak på sin heftige 9x8) og Ferrari (som returnerer som fabrikkteam i den øverste klassen for første gang siden 1973).

For den med solid lommebok kan man kjøpe en 2023 Glickenhaus 007 LMH bil for 2,5 millioner Euro, men da forplikter man seg til å kjøre hele 2023 WEC-sesongen. Vil du ha med en komplett delepakke koster denne 2 millioner Euro i tillegg. Som nevnt må LMH-biler bygges i 20 eksemplarer for gatebruk, så du kan også kjøpe gateversjonen Glickenhaus 007S. Den skal bygges i 24 eksemplarer, og koster 2,87 millioner dollar.

Hvem som vinner Le Mans 2023 er umulig å forutsi, men mange vil nok fortsatt holde en knapp på Toyota, som nå har bunnsolid vinnererfaring. Men aldri undervurder Porsche, og hold øynene åpne for Ferrari og Peugeot, med Cadillac og Glickenhaus som outsider-kandidater. En amerikansk bil har ikke vunnet toppklassen på Le Mans siden 1969, så det vil være overraskende å høre Star Spangled Banner for seierherrene på pallen, men det er det fine med Le Mans: Man vet aldri med sikkerhet hvem som vinner før de 24 timene har passert. Her er det bare å glede seg til tiårets billøp!

P.s. Den vil ikke vinne løpet, men den store publikumsfavoritten neste år vil nok bli Hendrick Motorsports sin Chevrolet Camaro fra NASCAR-serien, med ufiltrert V8-lyd av grommeste sort.