Derfor venter alle i stor spenning på 2023, som kan bli et merkeår for Le Mans. For det første fyller løpet 100 års-jubileum, så forvent en massiv feiring, men samtidig vil det formelig flomme inn av biler som skal kjempe om totalseieren. En av disse er Cadillac som nå har vist sin Project GTP Hypercar, som vil delta både i IMSA-løpene i USA og WEC-mesterskapet neste år i den såkalte LMDh-klassen, som vil konkurrere med teamene i LMH-klassen om totalseieren.
Det er lett å bli forvirret av begrepene, så her er en enkel oversikt:
Det blir to toppklasser. LMDh som står for Le Mans Daytona hybrid, og LMH som står for Le Mans Hypercar. Begge bilene kan kjøre løp både i den amerikanske IMSA-serien og i det internasjonale WEC-mesterskapet.
LMDh biler må bruke et spec-chassis som kan leveres av fire ulike fabrikanter: Dallara, Ligier, Multimatic og Oreca. I disse chassisene kan man bruke en valgfri motor, men den må passe til en spec hybridenhet som leveres av Bosch, et spec litium-batteri fra Williams Engineering og en spec girkasse fra Xtrac. Maks effekt er begrenset til 680 hk. Cadillac har gått for et chassis fra Dallara, og vil bruke en nyutviklet GM 5,5-liters V8. Konkurrenten Porsche på sin side vil bruke et chassis fra Multimatic koblet til en Porsche turbo V8. Når det gjelder karosseri står teamene fritt (Cadillac har mange skarpe kantede elementer på sin bil for å minne om mange av deres produksjonsbiler), med en 4:1 grense på «drag to downforce» og en enkelt aero-pakke for en sesong for å holde kostnadene nede. I LMDh finner vi i tillegg til Cadillac og Porsche, merker som Acura, Alpine og BMW, mens Lamborghini kommer i 2024.