Nitro Yellow – 2020 Toyota Supra widebody
2020 Toyota Supra
Nitro Yellow – 2020 Toyota Supra widebody

Nitro Yellow – 2020 Toyota Supra widebody

«Det er bare en bil, alt kan repareres» tenkte Erik og satte vinkelsliperen i den helt nye Supraen sin.

I 2005 ble Erik Schwartz Guldbrandsen for første gang ansatt i Toyotasystemet, den gangen lærling som mekaniker. Årsaken for at Erik til slutt havnet der forklarer han med at hans tre år eldre bror, som var tømrer, hadde kompiser med kule biler. Disse bilene vekte en interesse i Erik som endte med at han startet på utdanning for å bli mekaniker. Planen var først å bli lærling hos BMW, men på grunn av omstruktureringer i organisasjonen var ikke muligheten til stede. Erik hadde tidligere jobbet litt med hjulskift og andre småting hos Toyota Asker og Bærum, og gjennom denne kontakten fikk han inngått en lærlingekontrakt med Toyota i 2005. Siden den gang har Erik jobbet der.
- Det var jo litt ekstra moro at jeg på den tiden hadde en Toyota Celica GT4 ST185, forteller Erik.

2020 Supra
Femte generasjon Toyota Supra ble lansert i 2019 og var oppfølgeren til det som enkelt kan beskrives som en japansk legende, nemlig fjerde generasjon Supra. I forbindelse med denne lanseringen fikk Toyotaforhandleren Erik jobber for inn en pressebil som Erik fikk muligheten til å prøvekjøre. På dette tidspunktet eide Erik en Lexus RC som, sammenlignet med Supraen, er en langt mer praktisk bil for en familiefar. Tanken om å kjøpe en ny Supra ble fort slått vekk.
- Kona mi, som jobber for Bilia, var på et arrangement for alle Bilia ansatte. Der hadde Bilia Tønsberg med seg en Supra og da hun kom hjem lurte hun på om ikke det hadde vært en morsom bil å ha. Da var plutselig ikke tanken på Supra så dum likevel, derfor ble Lexusen lagt ut for salg Supraen ble bestilt, forklarer Erik.

Som dere ser på bildene er Supraen som Erik har dekket av en fantastisk frisk gulfarge som virkelig stikker seg frem. Det var med hjelp av elimineringsmetoden Erik kom frem til at det var denne fargen han skulle gå for. En kompis hadde allerede kjøpt en hvit en, så den fargen var uaktuell. Erik er heller ikke så glad i sorte og grå biler, så da var de fargene ute av bildet og alle demobilene var røde. Derfor ble det fargen Nitro Yellow.
- Bilen var i utgangspunktet bestilt slik at den skulle bli ferdig til april 2020, men så kom den der pandemien og utsatte ting, så vi fikk ikke bilen før på høsten 2020.

Bred over hekken
Erik hadde planer allerede før bilen var bestilt for å bygge den om. Han har holdt på med modifisering og styling siden Celicaen og for en tid tilbake fikk han bygd en widebody GT86, og hadde derfor blitt opphengt i bredding. Det falt derfor Erik naturlig å la tankene vandre mot et kit også på Supraen. Han undersøkte litt tilgjengelige muligheter og landet fort på at Rocketbunny sitt kit ikke falt helt i smak, men at Streethunter leverte et kit som passet hans smak. En utfordring Erik raskt møtte på var det faktum at Streethunter ikke sender ut av USA, men løsningen ble å benytte seg av JetCarrier. På grunn av ventetid på bilen kom både breddingen og felgene Erik hadde bestilt frem på døra hans lenge før bilen dukket opp. Derfor lå breddingen og felgene, som er Work Meister i 10x19 tommer ET -20 og 12x19 tommer ET -27, klar den dagen bilen endelig var ferdig.
- Siden den ikke var klar før høsten 2020 bestemte vi oss for å bruke bilen til kosekjøring. Eneste endringen jeg gjorde var å ha på vingen jeg hadde bestilt, ellers ble det 4000km i original tilstand, forteller Erik.

Sist Erik eide en bil som var breddet hadde han satt vekk jobben til noen, men denne gangen ville han være med selv. Med god hjelp fra en kamerat som er lakkerer gikk de på prosjektet, Erik er nemlig ikke redd for å skjære i en helt ny bil. «Det er bare en bil, alt kan repareres» forklarer han det med. Den påfølgende vinteren brukte Erik og hans kompis all ledig tid på å få klar bilen og i Mai 2021 sto den ferdig lakkert i original Nitro Yellow med bredding påmontert, med kit nummer sju i verden. I tillegg til breddingen er det komplett Airlift Luftfjæring montert for å få den så lav som ønsket. Det er også montert downpipe med racekatalysator og full åpen eksos helt ut i 3,5 tommers størrelse.

Veien videre har ikke Erik planlagt helt enda, men etter å ha modifisert en bil for Toyota Norge har noen detaljer brukt på den bilen blitt interessant på hans egen bil, deriblant speilkåper i karbon, noe som vil stå i stil med leppa og vingebladet på sin egen som allerede er i karbon. Ellers har han fundert på nye kanter på felgene og kanskje annen farge på senter, men fremtiden vil vise hva som skjer. Det er hvert fall liten tvil om at Erik er fornøyd med resultatet.
- Den vekker mye oppmerksomhet og er en veldig morsom bil å kjøre. Jeg får masse fine tilbakemeldinger når jeg drar på treff med den og jeg kan knapt kjøre en tur uten at noen skal komme opp på siden og gi meg tommel opp, avslutter Erik.