Ny superbil med V8, ny elektrisk Lexus LFA og ny løpsbil annonsert!
Ny superbil med V8, ny elektrisk Lexus LFA og ny løpsbil annonsert!
Ny superbil med V8, ny elektrisk Lexus LFA og ny løpsbil annonsert!

Ny superbil med V8, ny elektrisk Lexus LFA og ny løpsbil annonsert!

Toyota slo på stortromma i natt da de viste frem hele tre nye sportsbiler.

Det er ikke akkurat ofte i disse dager at det kommer en annonsering som den Toyota slapp i natt. Tre nye sportsbiler annonsert, inkludert et nytt flaggskip med V8, en løpsbil, og et nytt konsept på den legendariske Lexus LFA. Her er det vi vet så langt.

Gazoo Racing – Et eget merke?
Om du ikke har satt sammen brikken enda, så står GR for «Gazoo Racing». Altså Toyotas racing-avdeling. Kall det gjerne Toyotas svar på BMWs M-serie, eller Mercedes sine AMG-modeller. Etter et par tiår med mye kjipt fra det tidligere stolte merket, så har GR-avdelingen kommet med flere tøffe modeller de siste 5-6 årene. GR Corolla, GR 86, GR Yaris og GR Supra. Alle biler som de fleste entusiaster har sett på som en positiv utvikling innen det segmentet.

Toyota GR GT – Det nye flaggskipet
Toyota har ikke laget noe så radikalt for veibruk på 13 år, siden den fantastiske Lexus LFA. Den nye GR GT blir en skikkelig versting, og det med en V8 med twin turbo under det kne-høye panseret. Denne er utstyrt med direkte innsprøytning som fôrer hver enkelt sylinder med suppe. Denne er paret opp med en elektrisk motor, og hybrid-systemet skal ifølge Toyota være godt for 641 hestekrefter og 850 Nm dreiemoment ut til bakhjulene. Dette blir nok til en toppfart på 320 km/t.

Bilen skal ta det beste fra den legendariske LFAen, for så å modernisere og overføre kunnskapen rundt superbiler til GR-divisjonen. Den er utstyrt med en 8-trinns automatkasse med «våt clutch». V8eren er tilkoblet en torque tube i karbonfiber bak til transakselen, og hele oppsettet er innestengt i en fullkarbon-struktur. Utenom dette er det mye aliminium i GR GTs struktur. Chassiset er laget ved hjelp av fire forskjellige megacastede aliminiumsdeler som holder hvert hjørne av hjulopphenget, og som videre holder resten av aluminiumstrukturen. Både skjermer og dører er i aluminium, mens innsiden av dørene er karbonfiber. Karbonfiber finner du også i både taket og i panseret.

I front har du kontrollarmer som støtter opp om et sett med Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk på 265/35-20, og inni dem finner du massive karbon-keramiske bremser med seksstemplede kalippere. Opphenget bak består av en multilink med langt bredere hjuloppsett. 325/30-20, og kanskje snodig nok bare en singelstemplet kalipper for bremsene bak.

Utseendemessig ser bilen superaggressiv ut, med skarpe linjer, et shuffle board-langt panser, lav profil og en kort hekk. Dimensjonalt kan bilen sammenlignes med en Mercedes-Benz AMG GT, men det kan i samme slengen nevnes at sammenlignet så er GR GTs taklinje hele 6 tommer lavere enn AMG GT! På sitt høyeste er bilen 120 cm, som er nærmere en Ferrari 296, noe som virkelig viser at disse bilene skal ha svært lavt tyngdepunkt. For V8-hybrid å være så er ikke vekten så verst heller. 1,7 tonn.

Det lange panseret avsluttes med en smal frontrute. Åpenbart er bilen en to-seter, og interiøret ligner på moderne Lexus, med digitalt kluster i en stil som LFA utviklet for over 10 år siden. Utsikten bakover er temmelig redusert, så for å veie opp er det kamerabaserte speil for å se hvem som kjører saktere enn deg.

Med denne lanseringen vil nok GR virkelig etablere seg som en mer egenartet enhet innad i Toyota. Det kommer tydelig frem da denne bilen vil bli solgt i egne GR-kanaler i Japan, og i USA vil de bli tilgjengelige gjennom noen få Lexus-forhandlere. Det som virkelig kommer frem, er i alle fall at Toyota virkelig satser på dette segmentet nå!

Toyota GR GT vil bli tilgjengelig i 2027.

Lexus LFA – Helelektrisk superbil
I samme slengen presenterte Toyota at Lexus LFA vil gjenoppstå, og denne gangen som en helelektrisk superbil. Bilen er basert på nevnte GR GT, men er foreløpig bare vist som et konsept. Blant annet vil LFA ha mange av GR GTs aluminiumsdeler, men pakkes om takket være den elektriske drivlinjen. Designet gir definitivt noen tilbakevennende nikk til den forrige LFAen, men åpenbart mer futuristisk anlagt. Lexus selv forteller at bilen skal «overgå alle kunders forventninger», samt, «forsterke følelsen av at fører og bil er en enhet, med overdådig kjørefølelse».

Nye LFA blir 4,7 meter lang, 2 meter bred, og i likhet med GR GT, kun 1,2 meter høy. Sammenlignet med biler i samme segment blir denne bilen både temmelig kort og lav, noe som kan tyde på at Lexus har gått for en løsning hvor batteriene ikke er plassert under bilen, som på konvensjonelle el-biler.

Utover dette er det ikke veldig mye spesifikasjoner å nevne hos den nye to-seteren. I motsetning til GR GT, så er heller ikke en dato satt for når man kan få klørne i denne. Med det sagt, så har Toyota Carbon-Neutral Engineering Boss, Keiji Kaita, fortalt tidligere til Autocar at såkalte Solid-state batterier vil være viktig i fremtiden, og at de håper at de kan vise frem teknologien i en produksjonsbil i 2027 eller 2028. Så spørs det om det da var LFA det var snakk om den gangen.

Toyota GR GT3
Til slutt ble det også lansert en løpsversjon av GR GT. GR GT3, som den heter, skal bli en FIA GT-spec løpsbil som erstatter Lexus RC F GT3, som har kjørt siden 2017. Det er ikke sagt når bilen skal begynne å konkurrere, men basert på GR GTs tidslinje så er nok 2027 det tidligste vi får se denne på bane.

Dette blir dog bare ikke en renspikket løpsbil for konkurranse. Toyota har også hintet til at bilen også skal kunne kjøpes og kjøres med støtte fra fabrikken.

Her er heller ikke spesifikasjoner gitt ut, men det er enkelt å anta at mye vil være basert på GR GTs komponenter, dog uten hybridsystemet. Med tanke på GT3-reguleringen, så vil også GR GT3 være basert på aluminiumchassiset til GR GT.