Ny toppserie fra Mercedes vil kun være tilgjengelig for samlere av merket
Ny toppserie fra Mercedes vil kun være tilgjengelig for samlere av merket
Ny toppserie fra Mercedes vil kun være tilgjengelig for samlere av merket

Ny toppserie fra Mercedes vil kun være tilgjengelig for samlere av merket

Rekordsalg for S-klassen. Konsernet vil kutte 43 prosent av sine rimelige modeller.

Å produsere rimelige biler er dårlig butikk. Logikken er da også enkel: Skal man selge et produkt så billig som mulig, er man avhengig av å selge enorme mengder av produktet for å tjene penger. Og i bilverdenen blir dette dårlig butikk. Rett og slett fordi folk i de fleste større bilmarkeder etterspør større og dyrere biler.

Et konsern som har satset tungt på et bredt register av modeller, for å passe inn i alle tenkelige segmenter er Mercedes-Benz. De har i lengre tid observert hvordan markedet stadig flytter seg oppover i pris og status, og tallene fra 2021 så rekordsalg for deres AMG og Maybach-modeller. For S-klassen steg salget med 40 prosent, og det er en voldsom økning.

Under konsernets «Economics of desire» sesjon på den franske rivieraen, gikk Mercedes-Benz gjennom sitt salg, og deres planer framover. Der kom det fram at man planlegger å kutte 43 prosent av de rimeligere innstegsmodellene, samtidig som over 75 prosent av nye investeringer vil gå mot de større og dyrere modellene. Apropos dyrt, vil man også legge til en ny modellrekke som vil være dyrere enn Maybach-modellene som er øverst i Mercedes sin næringskjede for øyeblikket. Dette vil være den såkalte Mythos-serien, som vil være «ultra-exclusive collector’s cars», og kun tilgjengelig for "the most dedicated enthusiasts and collectors of Mercedes-Benz", ifølge konsernet. Under presentasjonen viste man fram et teaserbilde av en SL speedster som en framtidig Mythos-series bil.

S-klasse, AMG, Maybach, G-klasse, EQ og EQS går under det Mercedes kaller «top-end category», og med 2019 som utgangspunkt tror konsernet at salget av disse modellene vil øke med 60 prosent fram til 2026 hvis alt går etter planen. I tillegg vil AMG.EA plattformen som man finner under det nye Vision AMG konseptet være en viktig del av “top-end category” bilene, samt ulike limited editions og spesialmodeller som Virgil Abloh Maybach (som du ser på det ene bildet her) som ble laget i 150 eksemplarer.

Den nest øverste kategorien for konsernet er det man kaller "Core Luxury," og inkluderer C og E-klassen og deres avleggere, samt ulike elektriske modeller. En ny E-klasse vil for øvrig komme i 2023. 

Da står man igjen med "Entry Level" kategorien, som idag inkluderer A-klasse hatchback og sedan, B-klasse minivan, CLA sedan og stasjonsvogn, samt GLA og GLB crossovers. Det er ennå ikke avgjort hvilke av disse som kommer til å bli droppet, men tre av de syv vil altså forsvinne. Mercedes planlegger for øvrig å være helelektriske i 2030 «der markedet tillater det».