Nye BMW M2 er en rampete tjukkas
2023 BMW M2
Nye BMW M2 er en rampete tjukkas

Nye BMW M2 er en rampete tjukkas

Får en 453 hesters twin-turbo rekkesekser.

Diverse kamuflerte bilder av den nye 2023 BMW M2en har versert på nettet en stund allerede, og man kunne lett se at bilen kom til å bli en breial type med et veldig boksete tryne. Men til tross for den høye vekten er den mer kompakt enn feit, som er en verdig måte for BMW å si farvel til verdenen med ikke-elektriske M-biler.

Aggressive, rette linjer i grill og luftinntak, svulmende skjermer i tidsriktig widebody-stil, og sinte LED-lykter i front. BMWs designavdeling vil nok igjen være et hett diskusjonstema rundt lunsj-bordet, være seg positivt eller negativt. Bilen har blitt bredere (like bred som M4 med sine 1882 mm), og lengre, som gir bedre benplass både foran og bak. Vi tror fortsatt ikke vi ville puttet noen vi liker godt i baksetet på den, dog. Baklyktene matcher frontlyktene, bare opp-ned, med en duck tail-spoiler, aggressiv diffusor, fire sinte potter, og også her er det kantete aerodynamikk.

Ms signaturmotor sitter under det relativt lange panseret, nemlig S58 TwinPower Turbo rekkesekseren. Den gir 453 hestekrefter og 406 Nm dreiemoment, som er 48 hestekrefter mer enn den gamle M2 Competition, og 9 flere enn M2 CS. Hestene dras ved hjelp av enten en 6-trinns manuell, eller en 8-trinns automat, og i stedet for 19 tommere hele veien, er det kun i front at M2 har disse. Bak er de nemlig 20 tommer. Det er også på disse bilen har sin drift. Det er ikke bare utseendet som er breialt, for vekten tilsier også at M2 er en liten tjukkas. Nærmere bestemt 1730 kg med manuell, og 1754 kg med automat. Det er som om undertegnede skulle konstant ligget i bagasjerommet sammenlignet med den forrige M2en. Da er det smått imponerende om BMWs 0-100 km/t tall stemmer: 3,9 sekunder med automat og 4,1 med manuell. Manuell-biler vil dessuten få en girskifteassistent med rev-matching.

I tillegg er det masse hjelpemidler. Active M differensial, Adaptivt M-understell, dual-mode styring og M Drive Professional-system med ti traction control settinger. Med Dual-mode bremsesystem får man mest ut av de 15 tommer store skivebremsene foran, og de litt mindre 14,6 tommers store skivene bak.

Interiøret får re-designede M Sport-seter med aggressive sidestøtter som er sydd inn i svart eller konjakkfarget Vernasca-skinn, og deilig asymmetriske M-fargede detaljer. Alternativt kan man gå for Carbon-pakken, hvor setene blir byttet i, du gjettet riktig, carbon. I tillegg kommer de i Merino skinn, elektrisk justering, varme og M2-merker. Carbon-pakken inneholder selvfølgelig mer enn seter. I stedet for det store glasstaket får du taket i carbon, og det samme gjelder padle-shifterne og flere detaljer rundt om i cockpiten. Av utstyr som følger ellers finner du distansekontroll for parkering, dynamisk cruise control, anti-frontkollisjonalarm med automatisk nedbremsing, og filskiftevarsler. Aktiv cruise control kan kjøpes i tillegg på biler med automatkassen.

Den standariserte fargepaletten kan by på Alpine White, Black Sapphire metallic, Brooklyn Grey metallic, Toronto Red metallic, og M2s eksklusive Zandvoort Blue. Vi håper selvfølgelig å se flest biler med de to sistnevnte fargene!

Bilen kommer i april 2023, med en startpris på 666.970 kroner før avgifter.