Nye Mustang blir mye vanskeligere å trimme
Ford Mustang GT i alle sine varianter.
Nye Mustang blir mye vanskeligere å trimme

Nye Mustang blir mye vanskeligere å trimme

Her skal du vite hva du gjør før du prøver å få tilgang til systemet.

Det er mange grunner til at Ford Mustang i årevis har vært en særdeles populær bil blant mange entusiaster, men i særlig grad må man kanskje trekke fram bilens økonomiske appell. Den koster relativt lite, og det er billig å kjøpe ettermarkeds-deler, som igjen er lette å montere og installere. Vil du trimme din Mustang er det nok av tilbud, og det er ikke spesielt komplisert å gjøre det.

Men den tiden kan være forbi. For syvende generasjon Mustang som ble avduket i forrige måned, vil ifølge Ed Krenz (Mustangens sjefsingeniør) bli «mye vanskeligere» å trimme enn sine forgjengere (noe som gjelder mange nye biler, f.eks Corvette C8). Dette fordi bilens ECU er konstruert på en måte som vanskeliggjør slike operasjoner. (ECU står for Electronic Control Unit, og nyere biler har gjerne flere slike kontrollmoduler som er involvert i alt fra turtall, motortemperatur, luftmengde, tenningstidspunkt, innsprøytningsmengde av drivstoff, avgasser og mye mer).

I et intervju med Ford Authority fortalte Krenz at den nye Mustangen er bygget rundt det såkalte FNV (Fully-Networked Vehicle), et elektriske arkitektur-system som muliggjør software oppdateringer over-the-air (oppdateringer som sendes fra fabrikken via 4G eller 5G til din bil som laster ned filene). Det har jo sine fordeler, men det kompliserer også prosessen med å tune ECU-systemet. Dette fordi systemet er kryptert, og programmert til å slå seg av hvis det registrerer det man refererer til som et «break» (et slags hackerangrep). Hvis så skjer, så slår det seg enten av totalt, eller deaktiverer enkeltkomponenter og/eller ulike funksjoner. Som igjen er dårlig nytt for alle trimmere som ønsker å få tilgang til systemet.

Ford er klar over problemet, og har sagt at de stiller seg positiv til ideen om at enkelte tuner-selskap kan få tilgang til å trimme bilene. I tillegg vil Ford selv stå bak oppgraderinger, man kan f.eks i dag kjøpe et calibration kit for Bronco som øker effekten i 2,3-liters motoren med 30 prosent. Samtidig er det nok trist for mange hobbytrimmere i garasjen som nå vil få store vanskeligheter med å øke effekten i motoren på egen hånd.