Nye Range Rover Sport: Den vakreste SUVen på markedet?
2023 Range Rover Sport er den tredje generasjonen av modellen.
Nye Range Rover Sport: Den vakreste SUVen på markedet?

Nye Range Rover Sport: Den vakreste SUVen på markedet?

Storbritannias high-performance SUV klar med norske priser.

Det var i det herrens år 2005 at Range Rover Sport dukket opp, og den ble umiddelbart en bil folk ville ha. Den så bra ut, og i motsetning til sin navne og storebror var den litt mindre og ikke minst litt rimeligere, for ikke å glemme litt mer sportslig å kjøre. Motorpressen var full av lovord om bilen, og de neste årene ble Range Rover Sport et vanlig syn her hjemme.

Suksessen ble opprettholdt med andre generasjon Range Rover Sport i 2013, og nå i 2022 kommer tredje generasjon i form av 2023-modellen. Den deler logisk nok mye av teknologien med siste Range Rover, og designspråket er akkurat som det skal være for en Range Rover Sport. Overflatene er blitt litt mer rendyrket og området hvor sideglasset møter karosseripanelet er utsøkt utført, etter inspirasjon fra moderne arkitektur. Proporsjonene blir ytterlige forbedret gjennom et kort overheng foran, 75 mm lengre akselavstand for å gi bedre bakseteplass, og et lengre overheng bak som godt skjuler bilens totallengde på 4,95 meter. Grillen og lyktene er litt smalere enn storebror, og rent bakfra er bilens design særdeles ryddig og stilrent. Bagasjerommet er 835 liter, som er 55 liter større opp til taket bak de tre baksetene enn forgjengeren. Syvseter er ikke en option. Felgmessig kan du velge mellom standard 20-tommere, eller gå helt opp til 23 tommere om du vil.

Interiøret er også renere og ryddigere enn før, med en mer eksklusiv look. Motorutvalget består av tre bensinmotorer (fra 360 til 530 hk), tre dieselmotorer (fra 250 til 350 hk) og to hybrider (fra 440 til 510 hk). De to hybridene består av en 3-liters rekkesekser og en 105 kW elektrisk motor, med ren elektrisk rekkevidde på 86 km og total rekkevidde på 736 km. Batteripakken har doblet seg i størrelse, og det betyr massiv vekt. De to hybridene veier henholdsvis 2660 kg og 2735 kg. Heftigst er flaggskipet med BMWs 4,4-liters V8 bensin som med to turboladere gir 530 hk og hvor 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder. En helelektrisk versjon av bilen kommer for øvrig i 2024.

For alle modeller gjelder en 8-trinns ZF automatkasse og Intelligent All-WheelDrive. Dynamisk luftfjæring og firehjulsstyring er på plass, og for den som vil ha en mest mulig sportslig kjøreopplevelse kan man kjøpe Stormer Handling Pack som byr på Dynamic Response Pro anti-roll control. Her skal det tillegges at bilen i utgangspunktet er en særdeles sportslig SUV, og selskapet lover «sportscar levels of stiffness», så de fleste vil nok ikke føle noe behov for enda mer sportslighet.

Har du lyst på bilen, kan den bestilles allerede nå, med en startpris på 1.418.900 kroner (inklusive frakt og levering Oslo) for den minste hybriden som heter Range Rover Sport PHEV 440e Dynamic SE. Vil du ha denne med høyeste utstyrsnivå (Dynamic HSE) er startprisen 1.515.900 kroner. Dette er modellen importøren har mest tro på, i tillegg til den andre hybriden P510e Autobiography (som er et høyt utstyrsnivå) som vil koste fra 1.750.900 kroner. Bestiller du nå kan du forvente levering i fjerde kvartal i år, men ta høyde for at det kan ta lengre tid, da de fleste bilfabrikanter for øyeblikket sliter med deletilgang.