One of a kind – 2003 Hartge M3 CSL
2003 Hartge M3 CSL
One of a kind – 2003 Hartge M3 CSL

One of a kind – 2003 Hartge M3 CSL

Denne showbilen var aldri ment for det private markedet. Nå går den i Kristiansund!

Dette er ingen vanlig BMW E46, ei heller en vanlig M3, og ei heller en vanlig M3 CSL. Det er ikke engang en BMW kan man argumentere for. Dette er en Hartge. Hartge er et tysk tuning-firma som har spesialisert seg på tuning av BMW, Mini og Range Rover. Dette har de drevet med i den forholdsvis lille byen Merzig siden 1971, og fikk i 1985 rettigheter til å kalle seg selv for et bilmerke med egne VIN-nummer. Firmaet ble dog avviklet i fjor.

Bilen ble originalt bygget for en underleverandør av Hartge som skulle bruke den som utstillingsbil på Essen Motor Show i 2003, i sammenheng med lanseringen av BMW M3 CSL. Det viste seg å bli den eneste de bygde også, og til tross for at bilen ikke var ment for det private markedet, så havnet den i norske hender allerede i 2005. Da hadde den kun gått 16.000 km.

For å bygge denne bilen så startet Hartge på et tomt E46 M3 chassis fra BMW. Understell, eksteriør og motor er så originale CSL-deler. For ordens skyld står CSL for Coupe Sport Leichtbau. Coupe og Sport sier seg vel selv, mens leichtbau betyr lettkonstruert. CSL er altså en 110 kilogram lettere utgave av M3en, med spesialdesignete karosserideler, og ble kun produsert i omtrent 1400 eksemplarer. Mye av styling og eksteriør er også hentet fra CSL, mens interiør og detaljer er en fin blanding mellom M3-deler og egenproduserte Hartge-deler. Med andre ord er det en god blanding av effekt og komfort i denne bilen.

En som falt for bilen, er Oskar Kvam Olsen fra Kristiansund. Der er han født og oppvokst, og da stefar hadde både Trans Am og medlemskap i AMCAR, så ble det både tyvlån av bil og magasin som ung.
- AMCAR Magazine og ZZ-top på gutterommet på sent 80-tall, ja da er det ikke rart man blir bilfrelst, ler Oskar.
- Men jeg har ikke blitt prinsippfast på verken merke eller opphavsland i bilsammenheng. Det blir litt magert for min smak, og legger begrensninger på hobbyen. Derfor har det blitt en svært variert bilinteresse for min del.
Oskar hadde nettopp solgt en Dodge Challenger, og hadde penger på bok. Han har mange kompiser i Porsche-miljøet som ville ha han over dit, men på samme turen som han skulle se på en 911 så fant han denne spesielle tyskeren.
- Jeg har alltid vært litt svak for E46, så jeg måtte skuffe Porsche-guttene denne gangen. Det er liksom følelsen av at det er en spesiell M3, og noe ekstra enn en CSL som gjør det så spennende for meg, forklarer Oskar.

Siden den kom i Oskars eie så har han kjøpt på et nytt sett med felger, da de gråsvarte classic -felgene ikke falt helt i smak for han. Da ble det originale renoverte BBS/BMW CS-felger, som i tillegg er hele 18 kilogram lettere enn Hartge-felgene.
- Planen nå er å ta litt vedlikeholdsarbeid. Noen endeledd begynner å bli litt slarkete, og den skal få seg litt vedlikehold i motorrommet. Noe bruksmerker er det, og med velsede hjulbuer så er det nok kommet litt rust der som skal fikses. Etter den kom i mitt eie så blir den uansett bare brukt på finværsdager, selv om jeg gjør unntak da dere kommer på besøk, blunker Oskar og viser til det litt våte været på bildene.

Hartgen kommer i fargen Estoril blau, en isende kald blåfarge. Utvendig er det verdt å merke seg detaljer som karbon-ramme rundt grillen med Hartge-emblem, den lille bulen på midten av panseret, de brutale gjellene på forskjermen med karbon-detaljer, det ene store, runde luftinntaket i framfangeren, den snertne vingen bak, samt fire voldsomme potter som stikker ut av hekken. Hartge har brukt tak, front- og bakfanger, bagasjelokk, panser og sideskjørt fra CSL-modellen, der det kun er panseret (aluminium) og bagasjelokket (plast) som ikke er laget i karbonfiber for å minske vekt.

Innvendig sitter et smukt interiør i helsvart, bekledd med mye detaljer fra M3, med den famøse M-en på både ratt og instrumenter, i harmoni med Hartges egne logoer på ratt og girspake. Fra M3 har Hartge hentet stort sett hele interiøret, bakvinduet (CSL har tynnere glass), og et deilig Harman Kardon lydsystem. Hartge selv står for gulvmattene, software og pedaler.

Under panseret viser denne bilen hvorfor det er en skikkelig råtass, til tross for sin gode komfort. Her sitter motor fra en CSL, altså en rekkesekser på 3,2 liter og 360 hestekrefter. Hartgen har 24-ventilers topp og doble overliggende kamaksler. Bilen står på Supersport coil overs, og bremsene er også fra CSL, nærmere bestemt 345 mm ventilerte skivebremser foran, og 328 mm bak. Felgene er 19-tommere og sitter på 225/40/19 og 255/35/19 dekk. Den er for øvrig godkjent i vognkortet med dimensjonene 245/30-20 og 285/25-20.

- Lyden den lager er helt fantastisk, spesielt induksjonslyden fra luftinntaket i karbon er helrå, og kjøreopplevelsen er også flott. Det er en lettvekter med mer enn nok krefter, og med et gromt understell og sprek motor så er det en fantastisk bil. I tillegg er den et blikkfang, både med lyd og farge. Jeg har en del andre biler, og for eksempel så får jeg langt fra like mange blikk og tomler opp når jeg kjører Viperen min. Det finnes jo flere av disse som kalles H50 fra Hartge, som kanskje kan se like ut. Men de er laget med V8. Denne er kalt H30 og kommer som nevnt med rekkesekseren, og var aldri ment for privatkunder. Derfor kan vi, med forbehold om ukjent informasjon, si at dette er den eneste Hartge M3 CSL som noen gang er laget, smiler Oskar.