Når Asbjørn Rolseth skriver en ny bok, vet man at det blir grundig og ordentlig. Han har etter hvert skrevet en haug med bøker, stort sett relatert til lastebiler, men mange kjenner også hans navn fra Norsk Motorveteran og Amcar Magazine hvor han tidligere leverte stoff.
Denne gang har han tatt fatt på en monumental oppgave i form av den tyske bilparken i Norge under krigen. Det er et vanskelig tema å belyse, mest fordi det finnes lite faglitteratur om hvilke kjøretøy tyskerne benyttet seg av i Norge, og dernest fordi bilder er noe man må spore opp på egenhånd, gjerne ved å betale fra egen lomme på eBay, hvor prisene for WW2 fotografier har gått drastisk opp de siste årene.
Men Rolseth har klart oppgaven med glans. Den 406 sider store boken som er utgitt av Svein Sandnes bokforlag (Rolseth og Sandnes møttes gjennom medlemskap i Eight Amcars Club) bugner over av fantastiske bilder, som viser to ting med tydelighet. Først og fremst at de som klager på veiene nå har ikke sett veiene i 1940. Her ser man flotte bilder som virkelig viser hvor ekstreme veiforhold det var på mange av hovedfartsårene i landet på den tiden. Det andre punktet som slår en er at boken ikke er dominert av tyske kjøretøy som man kanskje skulle tro. For tyskerne hadde på langt nær nok kjøretøy selv, strategien gikk heller ut på å rekvirere, beslaglegge eller kjøpe biler fra folket i nasjonen man okkuperte, og man tok alt man kom over, fra busser og lastebiler, til varebiler, personbiler og motorsykler.