Påstår å ha funnet «verdens mest berømte bil» etter mystisk forsvinning for 24 år siden.
PR-foto fra innspillingen av Goldfinger_
Påstår å ha funnet «verdens mest berømte bil» etter mystisk forsvinning for 24 år siden.

Påstår å ha funnet «verdens mest berømte bil» etter mystisk forsvinning for 24 år siden.

«Verdens mest berømte bil» forsvant på uforklarlig vis. Men nå mener en mann at løsningen på mysteriet er nær.  

Verdens kanskje mest berømte bil er James Bond sin Aston Martin DB5, som ble udødeliggjort gjennom filmene «Goldfinger» og «Thunderball» i 1964-65, og som senere har dukket opp titt og ofte i filmene til Pierce Brosnan og Daniel Craig.

Det som først og fremst gjorde bilen så berømt var dens voldsomme oppbud av kule gadgets. Maskingeværer foran. En metallplate som kom opp for å beskytte føreren mot skudd bakfra. Olje fra eksosrøret. Røykutslipp. Brutale jernkonstruksjoner som kom ut av felgene. Roterende nummerskilt. Innebygd radar tracking. Katapultsete. Det var helt sinnssykt i 1964, og publikum elsket det! Lekebilprodusenten Corgi sin versjon av bilen endte opp med å bli tidenes mest solgte lekebil, og sementerte statusen som «The world’s most famous car». Det har gjort Aston Martin DB5 til et ettertraktet samleobjekt, og du må betale flere millioner for å få deg en bil.

Men av alle DB5 laget er det selvsagt bilene som ble brukt under filming som står ut. Nærmere bestemt de to som ble brukt under filmingen av «Goldfinger». Den ene av disse var «the stunt car». En original bil uten modifikasjoner som ble hardt kjørt under actionsekvensene. Den andre var «the star car». En bil for close-ups med alle de elleville gadgetene innebygd. I tillegg ble ytterligere to biler laget for PR-bruk til «Thunderball». En av disse to ble for øvrig solgt på auksjon i fjor. Pris? 6.385.000 dollar.

Da melder spørsmålet seg: Hvis en av bilene som ble laget for PR-bruk til «Thunderball» er verdt 60 millioner kroner, hva vil bilen med alle gadgets som ble brukt til filmingen av «Goldfinger» være verdt? En helt vanvittig sum, det er i hvert fall sikkert. Problemet er bare at ingen vet hvor «The star car» er.

«The star car» med chassisnummer DP/216/1 var egentlig en DB4 som Aston Martin hadde bygd om til å bli en DB5 prototype, som filmteamet fikk låne. Alle dens modifikasjoner ble gjort av et eget crew blant filmens effektfolk, og det meste var laget for bare å virke for et opptak. Etter filming ble bilen levert tilbake til Aston Martin som avtalen sa, som tok vekk gadgetene, før bilen i 1968 ble solgt til en privat eier, som reinstallerte gadgetene! Den skiftet eier flere ganger opp gjennom årene, og fikk også tid til å medvirke i den herlige komedien «The cannonball run» (1981), hvor Roger Moore fikk sin sjanse til å kjøre Aston Martin (Moore var da midt oppi sin James Bond karriere, og kjørte en Lotus Esprit i det årets «For your eyes only»).

I 1986 ble så bilen solgt på auksjon til Anthony V. Pugliese III for 250.000 dollar. Sammen med svigerbror Robert Luongo ble bilen hyppig vist fram de neste årene, i en aggressiv PR-turne, som var med å øke verdien på bilen ytterligere. I 1997 var livet på bilutstillinger over for bilen, som nå stod lagret i et stort varehus i Boca Raton, Florida. Den var da forsikret for 4,2 millioner dollar, før tyver slo til 18. juni 1997. De skjærte seg gjennom dører, kuttet låser og satte alarmer ut av spill, før de forlot åstedet med verdens mest berømte bil. Den så ikke ut til å ha blitt med frivillig, for asfalten bar tydelige spor av at tunge kjettinger hadde dratt bilen med makt ut fra varehuset, sannsynligvis opp på en flatbed truck.

Men der stopper alle spor. Noen påstår bilen ble lastet om bord på et fly. Noen sier at flyet slapp sin dyrebare last ut i havet et sted, for å håve inn forsikringssummen (som ble utbetalt i sin helhet). Men ingen har funnet den. I 2018 ble det et visst oppstyr da skattejegere påstod de hadde solide spor i Midt-Østen, men som så ofte før viste det seg å ikke føre til noe som helst. Så dermed forble mysteriet rundt verdens mest berømte bil fortsatt uløst.

Men nå er det nye opplysninger i saken. Ifølge britiske The Telegraph har en bidragsyter til en podcast-episode om bilen (kalt «The great James Bond Car Robbery»), kommet med informasjon hvor han påstår at VIN-koden til en DB5 i en privat samling et sted i Midt-Østen matcher den forsvunne bilen. «There are major automobile collectors in those countries and I have intelligence that the car could be in one of them and may have even traveled between them,” forteller Christopher A Marinello fra Art Recovery International til The Telegraph.

“I’m hopeful that the possessor will come forward voluntarily before I have to make an announcement. It’s my policy to give possessors of stolen and looted objects every opportunity to do the right thing.” Det kan derfor komme en kunngjøring hvert øyeblikk, og ifølge Marinello har dagens eier sannsynligvis kjøpt bilen uten å vite at den var tyvegods. Podcasten går også ut med en dusør på 100.000 dollar for de som kan bidra med informasjon, som kan føre bilen tilbake til samlingen til Anthony Pugliese III.

For de som måtte ha lyst på en DB5 med James Bond options, kan det opplyses at Aston Martin nettopp har startet byggingen av 25 splitter nye «continuation series» DB5 med fullt Goldfinger-gadget spec. De er ikke godkjente for gatebruk, og koster 30 millioner kroner stykket.