Alfa Romeo Milano. Presentert til verden 10.april 2024. Det burde blitt en gladsak, men bilen forårsaket nesten like mye sjokk og vantro i hjemlandet som tyskerne gjorde da de spaserte ned Karl Johans Gate 9.april 1940. For hvordan kunne Alfa Romeo, et av de mest italienske ikoniske merkenavn som finnes, finne på å oppkalle en bil etter den italienske byen Milano, når bilen skulle produseres i Polen og settes sammen av polske arbeidere? Sjokk! Vantro! Blasfemi! Finnes det ikke regler for sånt?
Det viste seg at det fantes regler for sånt, og at det er ulovlig å selge produkter som høres italiensk-produserte ut hvis de ikke er laget i Italia. Dermed var det bare en løsning. Et nytt navn. En rask kikk i noen gamle Alfa-bøker, og navnet Junior ble hentet frem fra glemselen igjen. Et navn med tilknytning til gamle dagers Giulia og til og med litt Zagato-magi.
Dermed var alt bra, og alle Alfistier kunne få nattesøvnen tilbake. Men nei. For selv om navnet var bra, så var det noe langt mer bekymringsfullt å diskutere på ulike bilfora. Elbil. Batteri. Strøm. Ikke noe den harde kjernen av entusiaster liker. Riktignok skulle man kunne få Junior i en mild hybrid-utgave på utvalgte markeder, men Junior Ibrida som den heter klarte ikke helt å vekke entusiaster med 1,2-liters turbo-treer som totalt gir 138 hk.
Utenom denne hadde man tre valg, alle helelektriske og med forhjulstrekk. Junior Elettrica og Speciale med 156 hk og 0-100 tid på 9 sekunder. Ikke tall som vekker entusiasten i 2025. Men det fantes også Junior Veloce. Et råskinn med 280 hk og 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Kombiner dette med et flott design og mye særdeles positive omtaler i motorpressen når tiden kom for prøvekjøring, og man skulle tro at mye av blodfansen ble fornøyd.
Men nei. Motstanden mot elektrisk framdrift er steil hos mange, og det er heller ikke alle som syns Crossover-looken er det rette for en Alfa Romeo. Problemet er jo imidlertid at hvis den harde kjerne ikke vil kjøpe en Alfa Romeo fordi den er elektrisk så vil jo merket synke ned i store økonomiske vanskeligheter. Som gir enda færre biler med den magiske Alfa-logoen på. Altså en vond selvforsterkende spiral. Det mange imidlertid glemmer, eller bare hendig overser, er jo om forgjengerne til Junior virkelig var så veldig spennende? Mito og Giulietta. To biler som begge var av typen fort kjørt-fort glemt. Det samme kan for øvrig sies om de fleste elbiler.