Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce
En frekk sideprofil, som også tydelig viser Coda Tronca stilen med avkappet hekkparti.
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce

Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce

Italierne kan kjøreglede, og det beviser også nye elektriske Alfa Romeo Junior Veloce.

Alfa Romeo Milano. Presentert til verden 10.april 2024. Det burde blitt en gladsak, men bilen forårsaket nesten like mye sjokk og vantro i hjemlandet som tyskerne gjorde da de spaserte ned Karl Johans Gate 9.april 1940. For hvordan kunne Alfa Romeo, et av de mest italienske ikoniske merkenavn som finnes, finne på å oppkalle en bil etter den italienske byen Milano, når bilen skulle produseres i Polen og settes sammen av polske arbeidere? Sjokk! Vantro! Blasfemi! Finnes det ikke regler for sånt?

Det viste seg at det fantes regler for sånt, og at det er ulovlig å selge produkter som høres italiensk-produserte ut hvis de ikke er laget i Italia. Dermed var det bare en løsning. Et nytt navn. En rask kikk i noen gamle Alfa-bøker, og navnet Junior ble hentet frem fra glemselen igjen. Et navn med tilknytning til gamle dagers Giulia og til og med litt Zagato-magi.

Dermed var alt bra, og alle Alfistier kunne få nattesøvnen tilbake. Men nei. For selv om navnet var bra, så var det noe langt mer bekymringsfullt å diskutere på ulike bilfora. Elbil. Batteri. Strøm. Ikke noe den harde kjernen av entusiaster liker. Riktignok skulle man kunne få Junior i en mild hybrid-utgave på utvalgte markeder, men Junior Ibrida som den heter klarte ikke helt å vekke entusiaster med 1,2-liters turbo-treer som totalt gir 138 hk.

Utenom denne hadde man tre valg, alle helelektriske og med forhjulstrekk. Junior Elettrica og Speciale med 156 hk og 0-100 tid på 9 sekunder. Ikke tall som vekker entusiasten i 2025. Men det fantes også Junior Veloce. Et råskinn med 280 hk og 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Kombiner dette med et flott design og mye særdeles positive omtaler i motorpressen når tiden kom for prøvekjøring, og man skulle tro at mye av blodfansen ble fornøyd.

Men nei. Motstanden mot elektrisk framdrift er steil hos mange, og det er heller ikke alle som syns Crossover-looken er det rette for en Alfa Romeo. Problemet er jo imidlertid at hvis den harde kjerne ikke vil kjøpe en Alfa Romeo fordi den er elektrisk så vil jo merket synke ned i store økonomiske vanskeligheter. Som gir enda færre biler med den magiske Alfa-logoen på. Altså en vond selvforsterkende spiral. Det mange imidlertid glemmer, eller bare hendig overser, er jo om forgjengerne til Junior virkelig var så veldig spennende? Mito og Giulietta. To biler som begge var av typen fort kjørt-fort glemt. Det samme kan for øvrig sies om de fleste elbiler.

Dette scenarioet bringer oss til Alfa Romeo Drive Out i regi Alfa Romeo Norge for å prøvekjøre Alfa Romeo Junior. Alfa Romeo har nå åtte forhandlere i Norge, som de under presentasjonen hevder dekker hele landet. Som nordlending protesterer jeg selvsagt sterkt på den påstanden, da den nordligste forhandleren av disse ligger i Trondheim. Men bor du sør i landet har du mange forhandlere å velge i. Alfa Romeo Junior er i såkalt Kompaktklasse SUV, og har dimensjonene 417/198/150 cm. Den har 400 liter bagasjerom og veier 1590 kg, noe som i elbil-sammenheng er særdeles lett. Alfa Romeo sier det er den letteste bilen i sitt segment, noe som jo er ekstra gledelig. Men selvsagt har det sin pris, for lav vekt går på bekostning av rekkevidde. I elbilsammenheng så er det nesten alltid slik at mer rekkevidde betyr mer vekt. I likhet med Gordon Murray, Horacio Pagani og alle andre som verdsetter bilkjøring er jeg tilhenger av lavest mulig vekt, så jeg støtter Alfa Romeo sitt valg helhjertet.  

Designet er i mine øyne vellykket og ført i pennen av et team ledet av Alejandro Mesonero Romano som også stod for Alfas nye Halo-car: 33 Stradale. Ekstra kudos for bakenden som påminner litt om Zagato sin berømte «Coda Tronca» avskårne hekk utviklet av Ercole Spada og Elio Zagato i 1960/61 med inspirasjon fra Dr.Wunibald Kamm sine aerodynamiske teorier på 30-tallet. Med rett avkappet «Coda Tronca» hekk fikk Alfa Zagatoen 8 km/t mer toppfart ned langstrekkene.

Apropos toppfart er den 200 km/t for Veloce-versjonen av Junior. Veloce er som nevnt den sportslige topputgaven, og i tillegg til effekten på 280 hk og 345 Nm, så har Veloce senket sportsunderstell (minus 25 mm), fremre og bakre stabilisatorstag med sportslig tuning, unike foringer og oppheng og støtdempere med hydraulisk demperstopp. Den negative cambervinkelen er 1,6 grader foran og 2 grader bak. I tillegg får man 382 mm bremseskiver med 4-stemplede kalipere foran, en særdeles kvikk styring på 14,6:1 (samme styreutveksling som BMW M4), og en Torsen Type D diff med sperre som gjør underverker for kjøreopplevelsen, og som er den samme som du finner i Abarth 600e. Man kan velge mellom tre kjøremodus hvor man i det mest sportslige programmet klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder, mens kvartmila tar 14,1 sekunder. Vektfordelingen er 56/44. Pris for Junior Veloce er fra 418.900 kroner.

Før kjøreturen starter kommer jeg på Alfa-boss Jean-Philippe Imparato sine ord om bilen. Han nevnte Junior og 33 Stradale og sa Alfa Romeo var det eneste merket som kunne selge en bil til 2 millioner Euro og en bil til 30.000 Euro. Det har han kanskje rett i, og det viser jo litt av spennvidden til Alfa Romeo som har en mer magisk historie enn de fleste bilmerker. På den andre siden husker jeg James May sine ord for noen år siden da han sa Alfa Romeo ikke hadde laget noe interessant på 30 år.

Men ting kan snu, selv om det tar 30 år eller mer. Aston Villa var Englands beste fotballag på 1890-tallet, men etter det sjette ligagullet i 1909-1910 sesongen, tok det 71 år før man vant ligaen igjen i 1980-1981 sesongen. Så da bør vel også Alfa Romeo kunne trylle fram noe magi selv om det er lenge siden sist som May påstod? Første etappe er en ren transportetappe fra Oslo til Aurskog, men jeg merker umiddelbart at jeg trives godt bak rattet, og de få gangene jeg får testet litt power er responsen på forventet elektrisk lynmaner.

Men de fleste biler kan være en hyggelig kjøreopplevelse på slike transportetapper. Først når vi starter på svingete veier mot Blaker, Kongsvinger og til slutt Hurdal, med diverse svingete omveier får man kjenne på bilens sportslige egenskaper. På hullete og til tider ganske dårlige og sporete norske veier med store 20-tommere. Det høres ikke ut som en suksessoppskrift, men bilen elsker disse veiene. Kjøreegenskapene er nemlig fabelaktige, og det føles nesten som om man ratter tidligere tiders GTI-biler. Når man virkelig drar på, så får man også en kul lyd som gir en opplevd følelse av turtall, som er med på å gi ekstra glede til kjøreturen.

For meg oppleves Junior Veloce som mye morsommere å kjøre enn Giulietta og Mito som den erstatter. Men i ærlighetens navn skal det også sies at en sportslig elbil – uansett hvor bra den er  – ikke helt klarer å matche kjøredynamikken til f.eks en Ford Focus eller Fiesta i ST eller RS versjon. Men det er jaggu ikke så langt unna, og Junior føles som en forrykende morsom hot hatch fra fordums dager. Man blir rett og slett glad bak rattet. Den biter seg fast, og kaster deg ut av svingene i et enormt tempo, kombinert med presis styring, perfekte bremser og en girkasse som gir deg akkurat det du vil ha.

Så er det noen som klager på at enkelte detaljer i interiøret føles litt for billig og minner for mye om andre rimeligere biler i Stellantis-porteføljen. Det er riktig, men samtidig kan jeg ikke si det plager meg personlig. Jeg forventer ikke at en sportslig Alfa Romeo til under en halv million skal kunne konkurrere med en langt dyrere Porsche Macan på interiørkvalitet. Men når det er sagt hadde det jo vært hyggelig hvis bilen som sådan kunne oppleves som «for billig» når det kommer til selve prislappen. Junior blir fort på rundt 470.000 kroner når du har fått med trådløs lader, LED Matrix, sportsseter i skinn og alcantara og elektrisk bakluke.

Er det en pris så fristende at folk i Norge vil komme til å kjøpe den i store mengder? Neppe. Med 54 kWh batterikapasitet får man bare rundt 30 mils rekkevidde (332 km oppgitt). Det betyr mye tid til å stå på en ladestasjon (hurtiglading skjer med 100 kW effekt, det tar 27 minutter å lade batteriet fra 20 til 80 prosent) og fundere på om du heller skulle kjøpt deg en gammel Montreal for pengene. Eller man kan tenke over hvilken annen elektrisk nybil man kan kjøpe som tilbyr like mye sportslig kjøreglede til under en halv million? Den listen er omtrent like kort som listen over golfbaner på Bouvet-øya.

Min konklusjon blir at Alfa Romeo Junior Veloce er en særdeles morsom bil som jeg er sikker på at mange elbil-skeptikere ville likt hvis de tok seg en prøvetur. Jeg håper derfor at bilen treffer norske nybilkjøpere som har lyst på kjøreglede, og at mange hardbarka Alfistier som hytter med neven mot enhver ny elbil gir Alfa Romeo Junior en sjanse selv om den er elektrisk. Jeg er sikker på at både de og mange andre vil få seg en solid overraskelse hvis de åpner skylappene litt og tar seg en prøvetur. Alfa Romeo Junior Veloce er nemlig noe så sjeldent som en virkelig morsom elbil med både kjøreglede, egenart og fint design på kjøpet.  Forza Alfa Romeo!

Alfa Romeo Junior Veloce
Pris:
Fra 418.900
Pris testbil: 476.900
Effekt: 280 hk/345 Nm,
Drivlinje: Forhjulstrekk, ettrinnsautomat.
Rekkevidde: 334 km.
0–100 km/t: 5,9 sek.
Bagasjevolum: 400/1265 liter.
L/B/H: 417/198/150 cm (med speil)
Vekt/nyttelast (kg): 1590/495.
Dekkdimensjon: 225/40-20