Rallylegenden kan bli din
Selv om Lancia strakk reglene til det ytterste, var det ingen tvil om at 037 var en fantastisk rallybil
Rallylegenden kan bli din

Rallylegenden kan bli din

Den er i tillegg langt mer spesiell enn noen annen 037 du har sett.

Gruppe B gikk fra 1982 til 1986 og regnes som selve gullalderen innen Rally-VM.

Bilen som mest av alt forandret hele rallysporten på disse årene er utvilsomt Audi Quattro. Den hadde i overkant mye tekniske problemer i 1982, slik at førertittelen glapp, men Audi tok konstruktørmesterskapet. Enda mer tekniske problemer var det imidlertid for Lancia i 1982 og deres nye Rally 037. Imidlertid klarte Lancia i 1983 å vinne konstruktørmesterskapet med 037, noe som har gitt den legendestatus (selv om førertittelen i 1983 gikk til Hannu Mikkola i Audi).

Lancia hadde brukt store ressurser på å utvikle 037, og den var et storstilt samarbeid mellom noen av Italias mest prestisjetunge navn som Abarth, Pininfarina og Dallara. Men selv om bilen på alle mulige måter var et teknologisk vidunder, hadde Lancia misset en ting da de begynte utviklingen i 1980. Trekk på alle fire hjul. I motsetning til Audien var Lanciaen bakhjulsdrevet, og den var derfor sjanseløs i snø og gjørme (som gjorde at Lancia ikke engang gadd å stille i Sverige, Elfenbenskysten og Safari Rally). Imidlertid var bilen raskere enn Audien på asfaltløpene som Korsika og San Remo, og for å sikre maks poengfangst ble startfeltene formelig oversvømmet av Lanciaer i disse rallyene. I Monte Carlo lå det snø oppe i fjellene, og Lancia klarte å overbevise arrangørene om at veiene burde saltes, slik at deres superbil fikk maks grep. Dermed fikk man i all hemmelighet kjørt opp en kolonne med lastebiler som dumpet 300 tonn salt på strekkene med snø, som igjen gjorde at Lancia kunne ta en dobbeltseier der.

Men selv om Lancia strakk reglene til det ytterste, var det ingen tvil om at 037 var en fantastisk rallybil, og kanskje enda viktigere: Med Markku Alen og Walter Röhrl hadde de to av verdens raskeste rallyførere i teamet. Tyskeren klarte i 1983 å vinne fire rallyer, men VM-tittelen for førere glapp imidlertid som nevnt til Mikkola i Audi Quattro. Plasteret på såret ble konstruktørmesterskapet, som har gitt opphav til myten om at 037 var den eneste/siste tohjulsdrevne bilen som slo Quattroen. Noe som langt fra er tilfelle. I Gruppe B tiden var både Datsun Violet GT, Opel Ascona 400, Renault 5 Turbo og Toyota Celica øverst på pallen. Den siste av disse som slo firehjulsdrevne biler, var Toyotas Celica som vant i alt 7 VM-runder fra 1982-1986, hvorav de to siste seirene kom i 1986.

Men for mange er den tøffeste av alle Gruppe B biler Lancia Rally 037, og da kommer vi endelig til bilen du ser på bildene. En rød 037 fra 1980, som er den aller første prototypen av 037.

Sulten på mer Lancia? Sjekk ut video av Tommy Østhus Delta HF Integrale her!

037 var løselig basert på Montecarlo, og tegnet av Sergio Limone i April 1980. Midtmotoren ble plassert i lengderetningen på 037, og var en kompressormatet versjon av 2-liters fireren man fant i 131 Abarth. Den ga 208 hk i gateversjonen (280 hk i rallyversjonen).  I september 1980 bygde Dallara chassiset til den første prototypen: SE037-001, som er bilen som nå skal selges. CBC bygde glassfiber-karosseriet, og bilen stod ferdig rundt juletider i 1980.

Seriøs testing begynte fra januar 1981, og bilen gjennomgikk de neste månedene en lang rekke endringer i alt fra aerodynamikk til chassis-oppsett. I november 1981 ble den testet på Lancias test-grusbane, og da 037 gjorde sin entre i Gruppe B i 1982, ble prototypen brukt i forbindelse med å rekognosere etappene i rally-VM, og lakkert i de samme Martini-fargene som løpsbilene.

I juni 1983 var dens tjenestetid over, og bilen ble sendt tilbake til Abarth. Der ville den nok ha blitt hugget opp i deler, men Sergio Limone fikk lov å kjøpe den, og fikk den da tilbakeført til sin opprinnelige rødfarge, og slik den var som prototype i 1981. Den ble solgt til en Lancia-entusiast i 2010.

De som kjenner 037 vil se at prototypen har en mengde detaljer både innvendig og utvendig som skiller seg fra den ferdige versjonen som ble premierevist i mars 1982. Spesielt bakenden har et mer Ferrari-aktig stuk, og der ser man også at prototypen har påskriften Abarth SE 037. Da bilen tok plass i rallyløypene var Abarth tonet ned til fordel for Lancia, og de runde baklysene, plasseringen av frontlysene og de kantede hjulbuene foran var også borte (for å nevne noe). Det er derfor ingen tvil om at man her har en særdeles spesiell Lancia 037, som vil gjøre deg til sjef i din lokale 037-klubb.

Grunnet mytestatusen som Gruppe B perioden innehar, er en 037 alt annet enn en rimelig veteranbil. I 2019 ble en gateversjon solgt for 770.000 Euro på auksjon, og det er ventet at prototypen som nå er til salgs vil overstige denne summen.

Bilen auksjoneres av RM Sotheby’s på sin auksjon i Milano 15. juni. Løp og kjøp!