Starten av Corsa Italiana
Alfa Romeo er for mange kjent som entusiastens entusiastmerke. En bilprodusent full i sjel, eller problemer om du vil. Uansett hvem du snakker med i bilmiljøet er alle enige i at Alfa Romeo vekker følelser.
Klubb Alfa Romeo Norge ble startet i 1982 som et samlingspunkt for italiofole bilentusiaster og i 2007 tok Klubben steget og startet asfaltracing for sine medlemmer i Corsa Italiana. En lavterskel racingserie designet for at alle med et brennende hjerte for racing kan delta. Reglene skulle være enkle og oversiktlige.
Corsa Italiana
Som navnet på racingserien kanskje avslører er det italienske biler vi her fokuserer på. Så lenge bilen er italiensk, har vært en produksjonsmodell og har merkeskorrekt motor kan den stille til start. Dette gjør jo at du har et hav av muligheter. Du kan enten kjøpe en lett og liten bil som for eksempel Fiat 500, Alfa Romeo 147 eller lignende. Disse har dog ofte lav effekt, men siden klasseinndelingen i Corsa Italiana går på vekt mot effekt gjør dette at du stiller i en klasse som gjør at du er konkurransedyktig uansett.
Har du ikke råd til å både ha en uregistrert racingbil og bil som du kan bruke til og fra jobb er det heller ikke noe som stopper deg fra å delta i Corsa Italiana. I serien kan du dermed stille til start i bilen du bruker til vanlig, så lenge den når de sikkerhetsmessige kravene som stilles.
Det kommer vel ikke som noen overraskelse at bilen må være utstyrt med blant annet bur, bøttestol med FIA-godkjenning samt godkjente 4-punkts belter.
Løpene
Serien foregår over 8 løp fordelt på 4 løpshelger. Disse er slått sammen med Klubb Alfa Romeo Norges egne banedager. Nå kjøres løpene på to baner. Rudskogen og Våler. Poengfordeling etter hvert løp gjøres etter hvilken posisjon du havner i din klasse og etter alle 8 løp er gjennomført kåres en vinner i hver klasse.