Scuderia Cascata – Drømmen om racingbil
Scuderia Cascata – Drømmen om racingbil
Scuderia Cascata – Drømmen om racingbil

Scuderia Cascata – Drømmen om racingbil

Mange har en drøm om å kjøre racingbil. Forsere varm asfalt i høye hastigheter med en brølende motor foran seg og en konkurrent pesende i nakken din. Håndtere bilens krefter med presisjon og kontrollere mekanikken. For mange blir dette en drøm som enten koster for mye penger, tid eller energi.

For Øyvind Hoel Fossen (47) var det en fjern drøm å skaffe seg en racingbil, selv om drømmen har vært der siden han knapt kunne prate. Han ble tidlig familiefar og da ble tid og økonomi prioritert på barna. Drømmen døde derimot aldri. Nå har han tatt steget og kjøpt sin aller første racingbil, en Alfa Romeo 147. Vi skal følge Øyvinds reise når han for første gang sitter i en bil på en racingbane i den norske racingserien «Corsa Italiana». Se trailer til den første episode under!

Starten av Corsa Italiana

Alfa Romeo er for mange kjent som entusiastens entusiastmerke. En bilprodusent full i sjel, eller problemer om du vil. Uansett hvem du snakker med i bilmiljøet er alle enige i at Alfa Romeo vekker følelser.

Klubb Alfa Romeo Norge ble startet i 1982 som et samlingspunkt for italiofole bilentusiaster og i 2007 tok Klubben steget og startet asfaltracing for sine medlemmer i Corsa Italiana. En lavterskel racingserie designet for at alle med et brennende hjerte for racing kan delta. Reglene skulle være enkle og oversiktlige.

Corsa Italiana

Som navnet på racingserien kanskje avslører er det italienske biler vi her fokuserer på. Så lenge bilen er italiensk, har vært en produksjonsmodell og har merkeskorrekt motor kan den stille til start. Dette gjør jo at du har et hav av muligheter. Du kan enten kjøpe en lett og liten bil som for eksempel Fiat 500, Alfa Romeo 147 eller lignende. Disse har dog ofte lav effekt, men siden klasseinndelingen i Corsa Italiana går på vekt mot effekt gjør dette at du stiller i en klasse som gjør at du er konkurransedyktig uansett.

Har du ikke råd til å både ha en uregistrert racingbil og bil som du kan bruke til og fra jobb er det heller ikke noe som stopper deg fra å delta i Corsa Italiana. I serien kan du dermed stille til start i bilen du bruker til vanlig, så lenge den når de sikkerhetsmessige kravene som stilles.

Det kommer vel ikke som noen overraskelse at bilen må være utstyrt med blant annet bur, bøttestol med FIA-godkjenning samt godkjente 4-punkts belter.

Løpene

Serien foregår over 8 løp fordelt på 4 løpshelger. Disse er slått sammen med Klubb Alfa Romeo Norges egne banedager. Nå kjøres løpene på to baner. Rudskogen og Våler. Poengfordeling etter hvert løp gjøres etter hvilken posisjon du havner i din klasse og etter alle 8 løp er gjennomført kåres en vinner i hver klasse.

Miljøet

I motsetning til Fossen, har Arve Vassbotn vært en del av Corsa Italiana i mange år og har vært skribent i KARNs medlemsblad med serien «Corsa Italian for dummies».
- Miljøet er fantastisk. Alle hjelper alle og har noen kjørt i stykker eller har problemer er bilen ei «maurtue». Alle vil hjelpe til for å få bilen klar til treningskjøring eller løpstarten. Så fort hjelmene er på og startlysene slukker er det en annen låt i pipa. Da er det full fight til løpet er over, Sier Arve Vassbotn.

Klubben selv betegner miljøet som nært og kameratslig og sier selv at serien er «Norges triveligste racingserie». Selv om det knives ute på banen er det en gjennomgående tanke om gentlemanskjøring som gjelder og hjelpen er ikke langt unna dersom du skulle være så uheldig å få problemer eller at noe går i stykker.