Sjeldnere superbil finner du ikke
En majestetisk og supersjelden bil, med kongen av superbiler i bakgrunnen.
Sjeldnere superbil finner du ikke

Sjeldnere superbil finner du ikke

Her snakker vi en av de aller råeste superbilene fra nittitallet, men i dag er det nesten ingen som husker den.

Nittitallet var fylt med superbiler, og veldig mange av disse har mer eller mindre gått i glemmeboka. Kun de mest iherdige bilentusiaster husker i dag superbiler som Yamaha OX99-11, Venturi 400GT, Marcos LM600, Lister Storm, Panoz Esperante GTR-1, Vector M12, Lotec C1000, Spiess C522, Monteverdi Hai 650 F1, Spectre R42, Gigliato Aerosa, Mosler Consulier GTP, Tatra MTX V8 og Isdera Commendatore 112i. Alle superbiler som drømte om å skinne der oppe sammen med det beste fra Lamborghini og Ferrari, men som av ulike grunner ble fiaskoer og feilsteg.

Dagens bil er den mystiske Isdera Commendatore 112i. Bilmerket Isdera hadde sine røtter i Mercedes-Benz sin konseptbil C111-2 fra 1970. Den vakre bilen kom aldri i produksjon, og det mente Eberhard Schulz burde gjøres noe med. Han slo seg sammen med Rainer Buchmann som hadde styling/tuning-firmaet bb, og i 1978 presenterte de den sensasjonelle CW311. Bilen fikk enorm oppmerksomhet i bilblader verden over, men noen produksjon ble det aldri, så i stedet startet Schulz sitt eget firma – Isdera – og presenterte sin Spyder 033 i 1982, fulgt av Imperator 108i i 1984.

 

I 1993 var han imidlertid klar for å gå helt opp i toppen i superbilkampen som nylig hadde sett biler som Lamborghini Diablo, Bugatti EB110 og Jaguar XJ220. Hans mesterverk ble avduket under Frankfurt-utstillingen i 1993 og het Isdera Commendatore 112i (navnet Commendatore var åpenbart myntet på Enzo Ferrari sitt «Il commendatore» kallenavn, men var det ment som en hyllest til Enzo Ferrari, eller var det for å demonstrere at her var en bil som kommanderte over Ferrari?). Det lange slanke karosseriet med fokus på aerodynamikk for høyest mulig toppfart vakte enorm oppsikt, med L/B/H på 463/187/103 cm. Vekten var 1477 kg, og montert midt i bilen fant man en 6-liters V12 fra Mercedes-Benz på 414 hk og 580 Nm. Toppfart var oppgitt til å være 341 km/t, mens 0-100 skulle gå unna på 4,7 sekunder.

Prisen ble oppgitt å være over 500.000 Euro, og hver bil ville ta et halvt år å bygge. Men Isdera var på smertegrensen. Utviklingen av bilen hadde visstnok kostet 4 millioner Euro, og det var ingen penger igjen i kassen til å sette den i produksjon. Konkurs var uungåelig. Utstillingsbilen var en pre-produksjonsutgave og ikke kjørbar, men i 1996 klarte Schulz å finne en kjøper til bilen i Sveits, og motoren var da visstnok blitt forstørret til 6,9-liter med 619 hk. Visse visuelle endringer ble også gjort, mens Isdera-merkene ble tatt bort, før bilen ble vist som Silver Arrow på Frankfurt-utstillingen i 1999, uten at dette førte til noe.

I 2016 ble bilen tatt tilbake til Isdera og satt tilbake til sin opprinnelige tilstand, slik den var da den ble vist på Frankfurt i 1993. Den ble så solgt på auksjon av Sotheby’s i februar 2021 for 1.113.125 Euro til den amerikanske milliardæren Phillip Sarofim (mest kjent for å ha vært kjæresten til Avril Lavigne i 2018/2019). Han tok med bilen til årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este, hvor den passet fint inn i klasse H, som var Hypercars of the 1990s. Siden kun en eneste bil ble laget, kan man trygt si at sjeldnere superbil finner du ikke.

For øvrig er det fortsatt liv i Isdera og Commendatore-navnet, som sist ble sett som en elektrisk 2+2 sportsbil i Kina i 2018. Men noen produksjon har det heller ikke denne gang lyktes å komme i gang med.

NB: Det finnes også en hvit Isdera Commendatore 112i, som går på historiske tyske skilt, men som ifølge Eberhard Schulz ikke kan regnes som ekte vare. Her er hans sitat fra et brev han skrev om saken i 2019: “The result of the work of the owner is that the vehicle looks like a Commendatore but which has never been approved by myself and in particular was not build by Isdera or in collaboration with Isdera. However, even considering this background, the management of Isdera offered the owner to jointly communicate the vehicle in order to honour the efforts made by the owner building the vehicle in his own garage and to avoid any misunderstandings concerning the background of the vehicle. The owner rejected this offer immediately and insisted that he has built the second Commendatore 112i and even tried to convince that management of Isdera that he has built the better Commendatore 112. Of course the management of Isdera and myself came to the conclusion that this is the wrong way and ceased further communication with the owner.

As the tube frame of course did not bear any vehicle identification number, the owner then used the vehicle registration number of an Imperator 108i which was first registered with the vehicle identification number W09108215JWJ02015 for registration purposes and managed to registered car using this vehicle identification number. As the original Imperator 108i was registered on November 10, 1988 the owner received a “H” license plate which is applicable for historic vehicles older than 30 years.The car ES-UK 112 H has never been built by Isdera nor is it a restauration of an Imperator 108i as the vehicle license plate may indicate. The management of Isdera and myself take all necessary and available steps that this vehicle gets off the road”.