Skoda 110 Super sport – sportsbilen som måtte suge blod for å fungere
Ferat slik den fremsto i filmen
Skoda 110 Super sport – sportsbilen som måtte suge blod for å fungere

Skoda 110 Super sport – sportsbilen som måtte suge blod for å fungere

Hele seks vippelykter, bakmontert motor og transaksel. Skoda ønsket å lage noe skikkelig spesielt med sin 110 Super Sport.

Det var under Brussel Autoshow i 1972 at tilskuere med store øyne kunne se hva Skoda hadde drevet med den siste tiden. En kantet toseters sportsbil med bakmontert motor. Det var nok lettere for publikum å tro at denne kom fra fremtiden, enn at den faktisk kom fra østblokken. Denne bilen hadde alt en moderne sportsbil på den tiden skulle ha. Som nevnt var motoren bak føreren og den hadde trekk på bakhjulene. Dette var etter hvert blitt oppskrifta for superbiler på denne tiden. Motoren var ikke store greiene. 110 Super Sport var utstyrt med en firesylindret motor på 1,1 liter på usle 73 hestekrefter. Toppfarten er sagt skal være 180 kilometer i timen på denne utgaven. Senere byttet de ut motoren til fordel for en 1,2 liters motor på 104 hestekrefter. Denne motoren var hentet fra en Skoda 110 L Rallye løpsbil. Toppfarten økte på denne utgaven til 211 kilometer i timen, med en 0-100 tid på 12,6 sekunder takket være den lette vekten på bare 900 kilo. Den siste utgaven var Skoda tenkt å bruke i rally.

Designet på bilen har en del morsomme detaljer. En av de er for eksempel at det på bakenden er totalt 16 baklykter. Foran hadde de ikke bare to, men seks vippelykter. Foran var det bagasjerom til lett reising, samt et reservehjul. Skoda ville heller ikke ha vanlige dører. De dro den mye lenger enn lambodører og Mercedes sine «gullwing»-dører. De tok inspirasjon fra sci-fi filmer fra den tiden og laget en slags baldakin du måtte løfte opp og bekke frem.  Overraskende nok er ikke denne bilen bygd på noen eksisterende plattform Skoda allerede hadde tilgjengelig. Hele bilen ble laget fra bunn av og hadde et veltebur som skulle beskytte sjåføren og passasjeren som satt på innsiden av glassfiberkarosseriet.

Liker du rare modeller? Les da om denne Skodaen!

Skoda var tenkt å lage en håndfull av denne bilen, men det politiske bildet i Tsjekkoslovakia på denne tiden gjorde at dette falt gjennom. Til slutt var det bare den ene prototypen som ble bygget.

Skoda 110 i rampelyset
Det skulle gå 10 år før Skoda 110 på nytt ble rampelysets fokus. Filmprodusent Juraj Herz hadde skrevet et manus om en bil som var vampyr, som derfor måtte drikke blod som drivstoff. Selve plottet handler om at en av Doktor Mareks sykesøstre, Mima, signerer kontrakt for å bli rallysjåfør for bilprodusenten Ferat. Denne bilen er altså en ombygd Skoda 110 Super Sport som i filmen drikker blod. Filmen heter på engelsk Ferat Vamprie, men originaltittelen er «Upír z Feratu». Jobben med å bygge om bilen havnet hos Theodor Pištěk, en artist og kostymedesigner som tidligere hadde vunnet priser for sitt arbeid sammen med Miloš Forman. Først ble bilen lakkert i en skummel svartfarge og fikk sinte, røde detaljer. Så ble en diger vinge montert, vippelyktene i front ble erstattet med konvensjonelle hovedlykter fra Skoda 120 og felgene ble byttet ut til 15 tommers BBS-felger i gull.

Tanken var at bilen skulle se slik ut kun under innspillingen av filmen, men publikum synes bilen så såpass kul ut at de valget å beholde den slik. Det er derfor ikke mulig å se bilen på ekte, slik den egentlig så ut. På 35-årsjubileumet for filmen lagde Skoda en spesialutgave av Fabia for Rally Bohemia for å hedre filmen. Den ble da lakkert svart med røde detaljer og gullfargede felger, for å hedre Ferat Vampire RSR-looken til Skoda 110 Super Sport.


Tanken om å lage en sportsbil døde kanskje like fort som den kom hos Skoda, men legenden lever heldigvis videre.