Slik førte Brigitte Bardot til Ferraris superbil.
BB. En magisk bokstavkombinasjon.
Slik førte Brigitte Bardot til Ferraris superbil.

Slik førte Brigitte Bardot til Ferraris superbil.

Det var alltid noe som skurret med navnet. Men først i 2018 kom sannheten frem.

 

1938 var tidenes beste år for bildesign. Hvorfor? Jo, fordi tidenes kanskje tre beste bildesignere ble født det året. Marcello Gandini. Giorgetto Giugiaro og Leonardo Fioravanti, og det er sistnevnte som er interessant i denne sammenhengen. Mannen som tegnet Ferrari F40, Ferrari 365 GTB/4 eller Daytona som den oftest kalles, Ferrari Testarossa, Ferrari 308 GTB, Ferrari 288 GTO, og ikke minst Ferrari 365 GT/4 BB, hvor BB stod for Berlinetta Boxer. I hvert fall var det Ferraris offisielle forklaring…

 

Fire år før disse tre superdesignerne ble født skapte imidlertid Gud kvinnen. 28 september 1934 ble franske Brigitte Bardot født. Etter noen filmer og ulike fotomodelloppdrag slo hun gjennom med et brak i filmen «Og gud skapte kvinnen» i 1956. Hun ble raskt verdens største sexsymbol, med sitt lange lyse hår, struttende lepper og sultne øyne som fikk enhver mann til å sikle ukontrollert som Pavlovs hunder. For i motsetning til de mer uskyldige pin-up jentene fra USA med Marilyn Monroe i spissen, oste Bardot rå ufiltrert seksualitet. Utover 60-tallet ble BB som hun gjerne ble kalt, inkarnasjonen av menns drømmekvinnefantasi, samt et moderne frigjøringssymbol og moteikon av ypperste klasse. Hun ble også umåtelig populær i de mer intellektuelle kretser blant forfattere, musikere og kunstnere. Bob Dylan dedikerte den første sangen han skrev til Bardot, og The Beatles idoliserte henne, mens James Bond-produsentene ønsket henne til rollen som Bonds kone i «On her majesty’s secret service».

 

Blant det vi kaller kunstnere på 60-tallet fant man også allerede nevnte Leonardo Fioravanti. Etter å ha tatt sin ingeniørutdannelse ved Politecnico di Milano, startet han å jobbe for Pininfarina i 1964. Han hadde vist sine tegninger til Sergio Pininfarina året før han tok eksamen, og da han tok den, var jobben klar for ham. Leonardo var midt i smørøyet, og sammen med noen kamerater fant de en Citroën Traction Avant fra 1952 som de malte sort med grått interiør. Gjengen elsket bilen, som de døpte «Brigitte». Jeg antar du skjønner hvilken Brigitte det er snakk om…

 

Fioravanti var dyktig innen design, men hans øye for detaljer gjorde at Pininfarina gjorde ham til General Manager. Han ble involvert med Ferrari akkurat idet merket begynte å gå over til midtmotor, og hans første design for dem ble en gateversjon av racerbilen 250LM, som ble vist som 250 LM Stradale Speciale på Geneve-utstillingen i 1965. Kun et eksemplar av bilen ble laget, men den satte Fioravanti på kartet. Etter unison hyllest blant publikum og presse, tok Enzo Ferrari notis av den unge ingeniøren. Han ble derfor hyret inn til den virkelig store jobben. Å designe Ferraris første midtmotorbil for gatebruk. Den første versjonen ble bygget på et racerbilchassis, som ga den litt merkelige proporsjoner, og ble vist som Dino 206 SP på Paris-utstillingen i 1965. Sammen med sjefsdesigner Aldo Brovarone, startet de jobben på prototype nummer to, som tilslutt førte til produksjonsbilen Dino 206 GT i 1967. Historiens første produksjons Ferrari med midmotor. Bortsett fra at den ikke hadde noe Ferrari-merke da…

 

Fioravanti jobbet så mot det som skulle bli den første Ferrarien med midmotor for gatebruk, og markedsført som nettopp det. Først viste man konseptbilen Ferrari 250 P5 Berlinetta Speciale i 1968, fulgt av Ferrari P6 Berlinetta Speciale Coupe. Førstnevnte hadde ikke mange designelementer i seg som ble videreført, men i P6 som ble vist på Torino-utstillingen i 1968 ser man helt tydelig mange trekk som man fant igjen på den ferdige produksjonsbilen som ble vist fram på Torino-utstillingen i 1971: 365 GT/4 BB. Bilen ble senere til 512 BB i 1976, og bokstavene BB stod for Berlinetta Boxer. I hvert fall ifølge den offisielle forklaringen.

 

Det er imidlertid en forklaring som alltid har skurret. Boxer? Bilen har jo ikke engang boxermotor, men en 180 graders V-12. Men litt ulogisk navngivning tilgir man alltid italienere, så den offisielle forklaringen har alltid blitt stående som den var, også da 365 GT/4 BB i 1976 som nevnt ble til 512 BB da motoren gikk opp fra 4,4-liter til 5-liter, samtidig som antall baklykter gikk ned fra 6 til 4.

På syttitallet var Ferrari BB det mest sexy på fire hjul på denne planeten, sammen med sin erkerival Lamborghini Countach. Den ble en legende, og står i dag høyt i pris. Men så var det dette navnet da. BB. I 2018 kom så bomben. I et åpenhjertig intervju med den italienske dagsavisen La Repubblica, lettet Fioravanti på mystikken rundt de to bokstavene BB, og magasinet Road Rat tok senere opp tråden. 

 

- Brigitte Bardot. Ferrari BB var dedikert til henne. Ja, det er sant. Ferrari BB ble navngitt til ære for Brigitte Bardot. Angelo Bellei, Sergio Scaglietti og jeg var ansvarlig for den bilen. BB. Vi tenkte alle det samme når vi hadde ferdig en prototype i 1:1 skala: Wow. Den ser virkelig bra ut. Den er veldig vakker. Veldig… formfull…

- Vi tenkte alle på Brigitte Bardot. Vi hadde akkurat sett en eldre film med henne i sort/hvitt, jeg husker ikke tittelen, hvor hun var veldig ung og lite påkledd. Helt fra starten så kalte vi den bilen kun for BB. Når så tiden kom for å selge inn navnet til den kommersielle avdelingen hos Ferrari, så sa alle: BB? For oss er det umulig å offisielt navngi bilen etter Bardot. Umulig.

- Men et geni kom opp med Berlinetta Boxer som en unnskyldning for BB. Et godt valg, men fullstendig galt. Hvorfor? Berlinetta referer vanligvis til en frontmotorbil med et sedankarosseri, overhodet ikke som en superbil med midtmotor. Det andre er motoren, som jo ikke er en boxermotor, men en 180 graders V12.

 

- Da bilen ble presentert på Torino-utstillingen i 1971 som Ferrari 365 GT/4 BB, ble navnet nøye forklart. 365 for motorvolumet i hver sylinder, GT for Gran Turismo, 4 for antall kamaksler og BB for Berlinetta Boxer. En fin løsning for å dekke over en kjærlighetshistorie som hadde født en maskin med et stort emosjonelt engasjement, forklarte Fioravanti.

Så der har du forklaringen. BB står ikke for Berlinetta Boxer. BB står for Brigitte Bardot. En opplysning som gjør bilen enda mer sexy enn den allerede var fra før…