Slik importerer du nyere muskelbil
Slik importerer du nyere muskelbil
Slik importerer du nyere muskelbil

Slik importerer du nyere muskelbil

Det ble som kjent en markant brattere kurve for reduksjon av registreringsavgift (tidligere engangsavgift) i fjor. Dette har ført til at interessen for å importere nyere entusiastbiler, bruksbiler og nyttekjøretøy har økt merkbart. Vi skal se litt på hvor mye du egentlig må betale i avgift ved import av en nyere entusiastbil.

Det er engangsavgiften som har tatt knekken på importen av nyere personbiler fra USA, i hvert fall de mer sporty utgavene. Men nå er det straks mer aktuelt å importere spesielt biler som er rundt 10 år gamle!

Pony cars

Årsaken til det er at de på dette tidspunktet har hele 90 % fradrag på avgiften kontra en ny bil. Etter at bilene har fylt 10 år synker avgiften mye saktere til bilen endelig er 20 år gammel og avgiftsfri.

Hva importerer så folk? Jo, vi biter oss merke i at spesielt 2010 og 2011 Chevrolet Camaro har hatt en solid oppgang i importen. Dodge Challenger, som ble reintrodusert i 2008, har også hatt en god økning i den senere tid. Chevrolet Corvette er som vanlig populært, men det ser ut til at C6 nå utkonkurrerer den tidligere vinneren, C5, når det kommer til antall importerte biler. Ford Mustang fra 2005 og opp ble det importert en del av tidligere, men ut fra de henvendelser vi har mottatt, virker det som dette har flatet noe ut. Shelby Mustang fra 2007 og opp kommer det imidlertid noen av.

2011 Ford Mustang

2011-modellen av Ford Mustang er inne i sitt andre år designmessig, med litt mykere linjer enn utgaven som ble introdusert i 2005. I 2011 presenteres en ny 3,7 l V6, og med automat er den oppgitt til 240 g/km, mens utgaven med manuell er oppgitt til 251 g/km i USA. Den interessante nyheten på 2011-modellen er introduksjonen av Coyote-motoren. Se for øvrig artikkel i Amcar Mag. nr. 9-2019 for flere opplysninger om biltypen. Forskjellen fra den gang er at avgiften har sunket drastisk. Den nye v-åtteren på 5,0 liter og 412 hk er både spenstig og økonomisk, CO2 er oppgitt til 276 g/km omregnet fra føderale tester i USA. Dette tallet legges inn som WLTP i Skatteetatens kalkulator. Husk at hvis du importerer bilen fra Europa, så kan det stå andre verdier i vognkortet, og da er det denne verdien som gjelder. Og da benyttes også den dyrere testmetoden NEDC for disse årsmodellene, noe som kan føre til høyere avgifter. Og hva blir da avgiften på en 2011 Mustang GT med Coyotemotor? Jo, du må ut med 55.000 kroner ved registrering! Det forutsetter at bilen er første gangs registrert tidligere på året i 2011 enn den datoen du betaler avgiften i 2021. En Mustang med V6 blir litt rimeligere, men siden V8-motoren er såpass effektiv er det ikke mye å spare i avgift.

2011 Shelby GT500 har fortsatt sin 5,4 l V8, og den er oppgitt til 325 g/km. Det betyr en registreringsavgift på 75.000 kr.

2011 Chevrolet Camaro SS

Den nye retroutgaven av Camaro ble introdusert som 2010-modell, og de to første årsmodellene er svært like, også drivverksmessig. Standard motor i 2011 Camaro er en 3,6 l V6, og den er oppgitt til 251 g/km med automat og 276 g/km med manuell kasse. Eneste forskjell på 2010-modellen er at den er oppgitt til 263 g/km med manuell. Camaro SS er derimot kun levert med 6,2 l V8, og både utgaven med automat og manuell er oppgitt til et CO2-utslipp på 291 g/km. Se også artikkel i Amcar nr. 8 2019 for mer info om bilmodellen.

Og hva blir så avgiften på en 2011 Camaro SS Coupe? Jo, 62.000 kr, etter at første gangs reg. dato i 2011 er passert. En 2010 Camaro SS Coupe daler ned til 56.000 kroner. Du må regne med noen få tusenlapper ekstra i avgift på en cab, siden den er en del tyngre. Det utgjør fattige 3000 kroner på en 2010-modell SS. Også på Camaro er det lite å hente på å ta hjem en utgave med V6, siden LS-motoren er såpass effektiv. Dessuten er jo så stor del av avgiften allerede avskrevet.

2008-2009 Dodge Challenger

Første året av retroutgaven av Dodge Challenger besto kun av verstingen SRT8 med 6,1 l Hemi V8. Det er kun testet en utgave med automat, og den er oppgitt til et CO2-utslipp på 368 g/km. Men siden vi snakker om en 2008-modell blir fortsatt ikke avgiften høyere enn 67.000 kroner når du har passert første gangs reg.dato. Dette er en moderne muskelbilklassiker av de store! Se artikkel i nr. 7 2019 for mer data om retro Challenger og modellutvalg. I 2009 ble Challenger levert med 3,5 l V6 med et CO2-utslipp på 276 g/km som minste motoralternativ. Challenger R/T hadde 5,7 l Hemi V8, CO2 var oppgitt til 291 g/km med både automat og manuell kasse. Det betyr at en 2009 R/T kommer seg på 52.000 kroner i avgift når dato for første gangs registrering er passert. R/T Classic har kosmetiske forandringer som gjør den moderne tids kanskje mest vellykkede retro muskelbil enda mer retro.

Challenger SRT8 var oppgitt til 345 g/km med manuell kasse, automatutgaven var oppgitt til 368 g/km som fjorårets modell. Utgaven med manuell kasse kommer seg dermed på 69.000 kroner i avgift, altså omtrent det samme som den ett år eldre utgaven med automat. Avgifter på 2009 SRT8 med automat stiger litt til 76.000 kroner.

2011 Dodge Charger

Den nydesignede 2011 Charger er en fulltreffer for de som vil ha en mix av bruksbil og entusiastbil. Four doors – no waiting. Standard motor er en moderne 3,6 l V6, oppgitt til 263 g/km. Du får også Charger R/T med 5,7 l Hemi V8, CO2 er da oppgitt til 291 g/km. Rosinen i pølsen er at du får Hemimotoren i kombinasjon med AWD, ypperlig for norske forhold. CO2 øker da til 307 g/km.

Igjen er det mindre aktuelt med V6 på en bil med såpass stor avskrivning på avgiften. 2011 Charger R/T kommer seg på 66.000 kr, mens en utgave med AWD ligger rundt 75.000 kroner. Til årsmodell 2012 tilbys også Charger SRT8 med et CO2-utslipp på 325 g/km. Utgaven leveres bare med bakhjulstrekk, og siden den er litt nyere øker avgiften kraftig; 143.000 kroner. Alle avgifter beregnet etter passert første gangs reg.dato.

2006 Chevrolet Corvette Z06 / 2009 ZR1

Chevrolet Corvette er interessant, uansett årsmodell. Likevel er det greit å se på utgaver som skiller seg litt ut i mengden, nå som det er såpass gunstig å importere bruktbil. Allerede i 2006 kom C6 Corvette Z06, og den var utstyrt med en 7,0 liters V8 med hele 505 hk. Tørrsumpsmøring var blant bilens særegenheter, dette er en ekte sportsbil. Til tross for den brutale effekten ligger CO2-utslipp per km på 307 g. Bilen har en basisvekt på bare 1420 kg, og alt dette gjør den både hyperrask og rimelig. Avgift ved registrering ligger i overkant av 30.000 kroner, og det kan du ikke klage på! Imidlertid er det en del bileiere av Z06 som klager på stor slitasje på ventilstyringene, mye større slitasje enn kjørelengden skulle tilsi.

Et alternativ er da å gå for 2009 Corvette ZR1 som har den velprøvde 6,2-literen med kompressor på hele 638 hk. CO2-utslippet stiger da til 345 g/km. Siden bilen i tillegg er noe nyere, og ca. 100 kg tyngre, stiger avgiften til i overkant av kr. 60.000 kr. Det er også mye sportsbil for pengene!

2011 Cadillac CTS Coupe

Den stealthlignende CTS Coupe er en interessant bil med ti år på nakken. Standard CTS Coupe ble levert med en 3,6-liters V6 med 304 hk, og denne utgaven kunne leveres med AWD. CTS-V har en 6,2-liters V8 på hele 556 hk. CO2 på utgaven med V6 og automat ligger på 263 g/km, mens utgaven med 3,6-liter og manuell har et CO2-utslipp på 288 g/km. Verstingen CTS-V med 6,2-liters kompressormatet V8 og manuell gearkasse har et utslipp på 345 g/km. Samme utgave med automatgear øker CO2-utslippet til 395 g/km. Du kan også få CTS som sedan og station wagon. Begge disse utgavene blir tilbudt med AWD, samt i tillegg til 3,6-literen en 3,0-liters V6 med samme utslipp som 3,6-literen, se over. CO2-utslippet er oppgitt til det samme, enten utgaven har AWD eller ikke.

Også i sedan og stasjonsvogn kan du få V-åtteren, men ikke sammen med AWD.

Dette betyr til sammen en mengde forskjellige utgaver med variabel vekt. Vi konsentrerer oss her om Coupe-versjonenes avgift. En utgave med V6 og automat betyr en avgift på 53.000 kroner, en utgave med V6 og manuell stiger til 63.000 kr. Utgaver med AWD er litt tyngre, og øker avgiften med rundt 2000 kroner.

CTS-V med manuell kasse kommer seg på 88.000 kr, mens tilsvarende med automat tangerer 107.000 kroner.