Stellantis-sjefen: - E-fuel er veien videre for eksisterende biler med forbrenningsmotor
Stellantis-sjefen: - E-fuel er veien videre for eksisterende biler med forbrenningsmotor
Stellantis-sjefen: - E-fuel er veien videre for eksisterende biler med forbrenningsmotor

Stellantis-sjefen: - E-fuel er veien videre for eksisterende biler med forbrenningsmotor

Carlos Tavares har uttalt sin støtte til syntetisk drivstoff som et alternativ til elektriske biler.

Et spørsmål som mange entusiaster stiller seg om dagen er om en syntetisk bensinblanding noen gang kan erstattet tradisjonelt drivstoff. En viktig stemme rundt den teorien viser seg å være Carlos Tavares, CEO hos Stellantis. Til tross for de hundrevis av ubesvarte spørsmålene rundt e-fuels mulighet for å faktisk bli karbonnøytralt og rimelig nok, så har Tavares nå kritisert EUs holdning til det syntetiske drivstoffet. En av grunnene til at han tar til orde for løsningen er at el-biler for øyeblikket er alt for høyt priset opp mot at mannen i gata rundt om i verden skal ha mulighet til å kjøpe en.

Tavares sine uttalelser kom, noe ironisk, under søndagens Formel E-løp i Misano, Italia, hvor Stellantis stilte med både DS og Maserati til start. Som Motor1 rapporterte så uttrykte Tavares sin støtte på en pressekonferanse under løpshelgen.

- Hvor mange biler med tradisjonelt drivstoff går på veien akkurat nå? Svaret er 1.3 milliarder. Så diskuterer vi å selge elektriske biler til en skyhøy pris med et totalmarked på 85 millioner i året? E-fuel er en god løsning for de 1.3 milliarder bilene med forbrenningsmotor som er på veien i dag. For at det skal fungere så må drivstoffet være, om ikke null-utslipp, så veldig nære, og til en pris som folk kan betale. Vi støtter all utvikling av klimavennlig drivstoff, og har allerede annonsert at alle våre biler med forbrenningsmotor vil være kompatible med et slikt stoff.

For å videre illustrere sitt poeng refererte Tavares til sin vingård i Portugal, og brukte arbeiderne sine der som eksempel. Mange der er avhengig av brukte pickuper for å utføre jobben sin.
- Hvordan skal jeg si til dem at de skal bytte ut sin gamle Nissan pickup og kjøpe en ny RAM til 75.000 euro? Spurte han retorisk.

Samtidig som Stellantis selv er virkelig i dytten med sin elektriske utvikling, så gjenspeiler uttalelsene det mange av de ledende figurene i bilindustrien også har uttalt. Nemlig at man må presse frem flere forskjellige løsninger for å redusere utslipp fra transportsektoren. Nå nylig gikk også Renaults CEO, Luca De Meo, ut med en oppfordring til politikerne om å se nøyere på E-fuel som et alternativ, samt å videre vise større støtte til kontinentets bilindustri.

EUs sittende styre har lovet å se nærmere på E-fuel som en reell løsning så fremt at de blir gjenvalgt i det Europeiske parlamentet i juni. Foreløpig har EU en plan om å forby salg av biler med forbrenningsmotor fra 2035.

Vi slo oss ned med Are Hegstad på teknisk avdeling hos AMCAR. Han har sett litt nærmere på E-fuel-fenomenet, og har følgende å si om saken:
- For å kjapt forklare hva E-fuel er, så er det syntetisk drivstoff produsert av hydrogen og karbondioksid via en prosess kalt «Fischer Tropsh Synthesis». Problemet er at denne prosessen krever store mengder energi, og for at hele prosessen skal bli karbonnøytral er man avhengig av at all energibruk til fremstillingen kommer fra fornybare kilder. Det er viktig å påpeke at forbrenning av E-fuel i seg selv fortsatt vil produsere CO2-utslipp, så for å få hele regnestykket til å bli karbonnøytralt er man avhengig av å bruke karbonfangst fra atmosfæren i fremstillingen. Dette gjøres i svært liten grad i dag, og det er her den vanskeligste delen av prosessen ligger i dag, slik jeg ser det. Ikke bare skal det produseres, men det må også distribueres ut på en karbonnøytral måte, som er en utfordring sammenlignet med for eksempel strøm, forteller Hegstad.

Pris er også et problem i dette regnestykket. I dag koster eksempelvis 1 liter E-fuel 115 kroner om man kjøper det direkte fra Porsche sitt pilotfremstillingsanlegg i Chile. Aktøren E-Fuel today har potensielt hyggeligere estimater, og anslår at prisen kan ligge et sted mellom 16,35 – 29,19 kroner i 2050. Dette med en god mengde forbehold, naturligvis.

 

Hegstad påpeker videre at prosessen slik den er i dag er svært ineffektiv, spesielt sammenlignet med elektriske kjøretøyer, som kan hente sin energi direkte fra fornybare kilder.
- Samtidig er det et svært spennende alternativ for oss bilentusiaster. Dersom prosessen og distribusjonen effektiviseres på en slik måte at det blir økonomisk forsvarlig, samtidig som det bidrar til nøytralisering av CO2-utstlipp fra biler med forbrenningsmotor, så kan fort E-fuel være et godt alternativ i fremtiden som kan hjelpe oss med å utøve lidenskapen vår for oss som har bil som hobby.